Gemeente Valkenswaard
Reisdocumenten voor cliënten Stichting Valkenhof
Reisdocumenten voor cliënten Stichting Valkenhof
De gemeente Valkenswaard en de Stichting Valkenhof gaan in een
gezamenlijke actie zorgen voor (nieuwe) reisdocumenten voor enkele
tientallen cliënten van de Stichting Valkenhof, die niet over een
geldig paspoort of geldige identiteitskaart beschikken.
Onverwachte problemen
In veel gevallen worden de reisdocumenten door cliënten en/of hun
familieleden niet meer aangevraagd of verlengd, omdat zij dat - om
uiteenlopende redenen - niet nodig vinden. Nog afgezien van het feit
dat het bezit van een geldig reisdocument wettelijk verplicht is,
lopen cliënten zonder reisdocument het risico in de problemen te
geraken.
Om een voorbeeld te noemen: de meeste ziekenhuizen hebben een
reisdocument nodig om een ponsplaatje te maken voor een nieuwe
patiënt. Wie geen reisdocument heeft, krijgt geen ponsplaatje en wie
geen ponsplaatje heeft, wordt niet behandeld (tenzij sprake is van een
levensbedreigende situatie).
Werkwijze
De gemeente Valkenswaard en de Stichting Valkenhof hebben nu besloten
om in één keer alle cliënten van Valkenhof die geen geldig
identiteitsbewijs hebben, te voorzien van een identiteitsbewijs. Het
voorwerk is inmiddels gedaan en op 22 april worden de diverse lokaties
van Valkenhof bezocht voor de identiteitsvaststelling en het laten
ondertekenen van de aanvraag. Na vijf werkdagen zijn de nieuwe
identiteitsbewijzen klaar en kunnen ze worden verstrekt. De kosten van
het nieuwe identiteitsbewijs zijn uiteraard voor rekening van de
cliënt.
De Stichting Valkenhof gaat zijn aannamebeleid verscherpen op dit
punt. Het uitgangspunt is dus, dat alle cliënten van de Stichting
Valkenhof te allen tijde moeten beschikken over een geldig
reisdocument. De verantwoordelijkheid voor een geldig reisdocument
ligt in eerste instantie bij de cliënt zelf. In het geval dat hij of
zij niet in staat is om die verantwoordelijkheid te nemen, is de
familie de tweede verantwoordelijke.