Vereniging Reizigers Openbaar Vervoer (ROVER)
ROVER teleurgesteld in Eurlings
Minister Eurlings van Verkeer en Waterstaat is niet van plan om de
beschikbare EUR 4,5 miljard voor de verbetering van het spoorvervoer
vooral te investeren in de stedelijke gebieden, zoals ROVER bepleit.
Eurlings wil juist voorrang geven aan de uitbouw van het spoorvervoer
tussen de steden. Het Ministerie van Verkeer en Waterstaat heeft ROVER
dat laten weten. ROVER is over deze keuze zeer teleurgesteld.
Volgens ROVER is de maatschappelijke opbrengst van investeringen in
het spoorvervoer het grootst in stedelijke gebieden als Amsterdam en
Rotterdam, Arnhem en Nijmegen en de Brabantse stedenrij. Daar wordt
nog steeds het meeste geld verdiend, daar zitten de sociale en
culturele centrumfuncties, daar groeit de mobiliteit het hardst en
daar kan ook het spoorvervoer de grootste bijdrage leveren aan een
gematigder ontwikkeling van het wegverkeer. Keer op keer blijkt dat de
meeste autoritten juist binnen zo'n grootstedelijk gebied worden
gemaakt. Volgens ROVER ligt het dan ook voor de hand juist op dit
schaalniveau de kwaliteit van het spoorvervoer te versterken.
De minister laat ROVER weten dat wel degelijk onderzocht is waar de
maatschappelijke vraag naar het openbaar vervoer het grootst is, en
dat de gemaakte keuzes daarop gebaseerd zijn. Volgens ROVER gaat de
minister daarbij ten onrechte uit van de autonome groei van het
spoorvervoer, dus van een scenario waarin geen sprake is van ambitie
om het spoorvervoer sneller te laten groeien dan het nu vanzelf doet.
Vooral uit een oogpunt van duurzaamheid ligt het nog steeds voor de
hand het wegverkeer niet ongebreideld te laten groeien, maar
integendeel in te zetten op een groter marktaandeel voor het openbaar
vervoer. Zoals onlangs bleek uit een rapport van de Algemene
Rekenkamer, heeft het kabinet nog altijd de grootste moeite om de
negatieve milieueffecten van het wegverkeer binnen de perken te
houden.
ROVER is bovendien van mening dat de minister te veel ruimte geeft aan
de belangen van NS Reizigers, dat het nationale spoorvervoer verzorgt.
Voor NS Reizigers is het vervoeren van reizigers over grotere
afstanden profijtelijker dan het stadsgewestelijke spoorvervoer.
Vandaar dat NS Reizigers liever inzet op de uitbouw van het
spoorvervoer tussen de belangrijkste stedelijke gebieden. Op sommige
verbindingen, zoals Amsterdam-Eindhoven, is het reizigersvervoer de
laatste jaren dusdanig gegroeid dat investeringen in
capaciteitsvergroting tussen de steden inderdaad gerechtvaardigd zijn.
De succesvolle exploitatie van Amsterdam-Eindhoven mag echter geen
reden zijn om dit model dan maar tot landelijke norm te verheffen.
Voor de minister van Verkeer en Waterstaat behoren maatschappelijke
overwegingen leidend te zijn, en niet louter de voor de nationale
spoorvervoerder meest aantrekkelijke exploitatiemodellen.
Pagina geplaatst: 17 april 2009