Stichting Wakker Dier

Veel supermarkten stoppen met verkoop blank kalfsvlees (15 maart 2009)
Een half jaar na de start van de kalfsvlees campagne van Wakker Dier zijn de meeste supermarkten gestopt met de verkoop van blank kalfsvlees. Wakker Dier voert hiertegen campagne omdat blank kalfsvlees komt van kalveren die aan bloedarmoede leden. De laatste weken kreeg Wakker Dier toezeggingen van Jumbo, Plus, Aldi, Lidl, Boon, Coop, Dekamarkt, Hoogvliet, Nettorama, Poiesz, Sanders, Emté, Spar en Vomar dat ze al geen blank kalfsvlees meer verkopen of binnen enkele maanden de verkoop stoppen. Eerder stopten Dirk, C1000, Super de Boer, AH, Bas, Digros en Deen, al met de verkoop. Wakker Dier is blij dat hiermee het kalfsvlees met bloedarmoede vrijwel uit alle supermarkten is verdwenen. Alleen de supermarktketens Jan Linders en Boni willen nog niet stoppen. Het blanke kalfsvlees wordt ook nog veel in de horeca en bij keurslagers verkocht. Wakker Dier zal ook hen proberen over te halen te stoppen met het `bloedarmoede vlees'.

Wakker Dier spreekt bedrijven die dieronvriendelijke producten verkopen aan met verrassende, spraakmakende en vasthoudende campagnes; dit wordt `company campaiging' genoemd. De campagnes leiden geregeld tot een diervriendelijker verkoopbeleid. In 2004 stopten alle supermarkten met de verkoop van legbatterij-eieren na een campagne van Wakker Dier. In 2008 leidde de castratiecampagne van Wakker Dier tot een einde aan de onverdoofde castratie van jaarlijks 7 miljoen biggen in Nederland. Ook acties tegen foie gras vanwege de dwangvoedering, voor het behoud van de koe in de wei en tegen legbatterij-eieren in koekjes en mayonaise leidden afgelopen jaren tot verbeteringen.

Bloedarmoede
Gangbaar blank kalfsvlees komt van kalveren met een Hb waarde die schommelt rond de 5, terwijl gezonde dieren een Hb-waarde hebben tussen 7 en 10. Europese wetenschappers concludeerden dat er met een bloedwaarde onder de 6 sprake is van: `anaemia levels that are associated with poor welfare because normal activity is difficult or not possible and other functions are impaired'. Afgelopen september startte Wakker Dier daarom een campagne tegen het `bloedarmoedevlees'. In december bevestigde de Reclame Code Commissie in een klachtenprocedure `dat het Hb gehalte van de kalveren dermate laag is dat de kalveren ziek genoemd kunnen worden'. Dezelfde maand stopten Dirk, C1000, Super de Boer en Deen al met de verkoop van blank kalfsvlees in de week dat Wakker Dier radiospotjes had tegen de verkoop van dit vlees. In januari kondigde Albert Heijn samen met de grootste kalfsvleesproducent ter wereld - de firma van Drie - en de Dierenbescherming stappen aan tegen de bloedarmoede.

Andere welzijnsproblemen
Naast de belangrijke vorderingen tegen bloedarmoede blijven er echter nog grote welzijnsproblemen over. Kort gezegd: Wakker Dier vindt dat kalveren thuis horen in een groene sappige weide. In de kalversector worden ze - na snel bij de moeder te zijn weggehaald - veelal na een ellendig lang veetransport in een kaal, krap hok gestopt. Wakker Dier wil dat:

- Pasgeboren kalfjes bij de moeder mogen blijven en niet meer alleen worden weggestopt in een hok

- Een einde komt aan de vele veetransporten met pasgeboren kalveren uit landen als Polen en Litouwen

- Een einde komt aan de eenzame opsluiting van kalfjes de eerste 8 weken van hun leven

- Een einde komt aan de krappe huisvesting in kale hokken zonder stro

- Kalfjes lekker de wei in kunnen

- En vooral: Een einde aan het gerommel met bloedwaardes waardoor nog steeds bloedarmoede wordt veroorzaakt bij veel kalfjes.