LiveCom lanceert de 5G Chatbot


Unieke technologieën maken van de chatbot een slimme verkoopassistent

AMSTERDAM, 20090416 -- LiveCom speelt in op de toenemende behoefte aan self-service door de 5G Chatbot te lanceren. Met deze chatbotmodule, een aanvulling op het unieke communicatieplatform 5G, worden operationele servicekosten lager, wachtrijen korter en klantervaring beter. De 5G Chatbot wordt volgende week gelanceerd op de TCD 2009 in de Utrechtse Jaarbeurs.

Het beantwoorden van klantenvragen kost geld. De vraag naar geautomatiseerde dialogen wordt dus steeds groter. `Het is zonde om dure medewerkers in te zetten voor het beantwoorden van veel gestelde vragen, constateert Floris van der Veen, ceo van LiveCom. `Uw eerstelijns support kunt u dus beter overlaten aan een chatbot. Dan kunnen uw mensen zich richten op de complexere zaken.'

De LiveCom 5G Chatbot is meer dan een interactieve `Frequently Asked Questions'-database. Zo is deze virtuele assistent ook in staat om laagdrempelige enquêtes met online bezoekers te houden. De 5G Chatbot bevat tevens een rapportage-tool die inzicht geeft in het denkpatroon van klanten, zodat de website op hun wensen is af te stemmen. Omdat de 5G Chatbot handelt op basis van het klantprofiel, het actuele gedrag en de volledige conversatie, is deze virtuele assistent ideaal voor verkooptoepassingen. Van der Veen: `De chatbot herkent individuele klanten. Dat is veel waard: verschillende klanten verdienen verschillende vormen van aandacht. Onze chatbot kan zo ingesteld worden dat alle vaste klanten sneller dan niet-klanten worden doorverwezen naar een "echte" medewerker.'

Eén van de troeven van de 5G Chatbot is menselijkheid. Van der Veen maakt een vergelijking met de technologie achter de menselijke robotstem. `Hoe menselijker een stem, des te groter het psychologisch effect, hebben onderzoekers van IBM onlangs vastgesteld. Die theorie trekken wij door: hoe menselijker de chatbot, des te loyaler de klant. Omdat de chatbot op de eerste lijn zit, moet hij extra menselijk zijn.' De technologie achter de geavanceerde dialogen is ontwikkeld door Ecreation, bekend van de msn-chatbot Billie (bol.com) en Alice (World of Alice).

De LiveCom 5G Chatbot wordt gelanceerd én gedemonstreerd op de TCD 2009, van 21 t/m 23 april in de Jaarbeurs Utrecht. LiveCom bevindt zich in de Contactcenter Vakbeurs op stand 4E026, pal aan het terras. De beurs is open van 10u tot 17u. U bent van harte welkom! Registreer hier. Wie langskomt, ontvangt een gratis exemplaar van Chatiquette, de ultieme gids over zakelijk chatten, vers van de pers!

- Chat hier met Lisa, de preview chatbot van LiveCom.

- Een online versie van dit persbericht vindt u hier.

Over LiveCom
Het Amsterdamse internetbedrijf LiveCom, opgericht in 2003 door Floris van der Veen (31), is marktleider in Nederland op het gebied van (klant)contactsoftware en online conversieoplossingen. De producten van LiveCom stellen organisaties als T-Mobile, wehkamp.nl, AEGON Bank, CZ, Menzis en AnderZorg in staat hun klanten efficiënter te helpen en hun kosten te besparen. Meer informatie vindt u op www.livecom.net.

Over Ecreation
Ecreation, gevestigd in Woerden en marktleider in Europa, levert oplossingen op het gebied van Instant Messaging, `chatbotvertising', websites en multimedia. Ecreation heeft al diverse chatbots met succes gelanceerd, zoals Marco Borsato, Bzz, Vindcent en Radio 538 DJ Barry Paf. Ecreation is wereldwijd één van de vier bedrijven met een licentie voor chatbotontwikkeling op Microsofts Messenger Netwerk. Meer informatie vindt u op www.ecreation.nl.