Ingezonden persbericht
Persbericht Fietsersbond Amersfoort
Amersfoort, 15 april 2009
Fietsklimaat in Amersfoort verbeterd
Dat is de conclusie van de Fietsbalans, een vergelijkend onderzoek van het Amersfoortse fietsklimaat. Het onderzoek is uitgevoerd door de Fietsersbond met steun van de gemeente Amersfoort. De resultaten van Amersfoort zijn tussen 2007 en 2009 vergeleken met die van 40 andere (middel)grote steden door de landelijke Fietsersbond.
Op 6 van de 10 onderzochte aspecten scoort Amersfoort beter dan in 2000, maar er is ook achteruitgang. Het comfort van het wegdek is verslechterd in vergelijking met 2000. En verrassend is de achteruitgang van de concurrentiepositie van de fiets ten opzichte van de auto.
Het Amersfoortse verkeersbeleid van de afgelopen jaren heeft belangrijke verbeteringen in het fietsklimaat tot stand gebracht. Het fietsaandeel is gestegen met 4 procent: van 37% naar 41%. Het verkeersveiligheidsrisico daalde in die periode met 25%.
Maar het fietsklimaat blijft op een aantal punten achter bij de ambities van de gemeente. Het fietsnetwerk (routes, fietspaden) heeft gemiddeld een matige kwaliteit. De gemiddelde snelheid met de fiets is laag omdat in de stad en bij stations veel moet worden gelopen. Ook de afstelling van verkeerslichten kan voor fietsers worden verbeterd. De gemeente heeft de afgelopen jaren geïnvesteerd in de bereikbaarheid van de stad voor de auto. Dat alles beïnvloedt de concurrentiepositie van de fiets negatief.
Amersfoort hanteert de Duurzaam Veilige inrichting van fietsroutes als uitgangspunt voor de inrichting van wegen. Op 50 km wegen moeten fietsers en auto's worden gescheiden. Helaas laat de toepassing van Duurzaam Veilig in de praktijk sterk te wensen over. Op bijna de helft van de in de Fietsbalans onderzochte routes met een 50 km regime ontbreken gescheiden fietspaden. En nog eens 20% van de fietsstroken op die wegen is te smal. De Amersfoortse Fietsersbond wijst daar regelmatig op bij herinrichtingsplannen van de gemeente zoals bij het traject Vondellaan-Gasthuislaan en straks op de Van Randwijcklaan.
De fietsers voelen die matige kwaliteit. De Fietsbalans laat zien dat een te grote groep ontevreden is over comfort, verkeersveiligheid en sociale veiligheid. Het rapport komt met 11 aanbevelingen om het Amersfoortse fietsklimaat nog verder te verbeteren.