PERSBERICHT
BILDERBERG PRESTEERT GOED IN UITDAGENDE MARKT
Renkum, 16 april 2009 - Bilderberg, de Nederlandse hotelgroep bestaande uit
201 vier- en vijfsterrenhotels, heeft in een uitdagend klimaat zich goed staande
gehouden. Na afronding van de succesvolle herstructurering vanaf 2005, is 2008
het beste jaar uit de historie van Bilderberg. In een uitdagende markt steeg de
omzet met 1.2% naar ¤ 109,8 miljoen. De occupancy (OCC) daalde licht met 1.0%,
de Revenue per available room (RevPar) steeg echter met 0.5% door een stijging
van de Average Room Rate (ARR) met 1.9%.
Kerncijfers
x ¤ miljoen 2008 20072 Groei Like-for-like3
Netto omzet 109,8 108,5 + 1.2% + 1.2%
EBITDA 29,8 28,3 + 5% + 5%
Bedrijfsresultaat 17,1 19,3 - 11% + 10.3%
Netto winst 7,3 8,5 - 14% + 19.7%
Belangrijkste ontwikkelingen in 2008
· Investeringsprogramma (start in 2005) van bijna ¤ 50 miljoen succesvol
afgerond in 2008
· Bilderberg presteert beter dan de Nederlandse hotel industrie (RevPar stijging
van 0.5% t.o.v. een RevPar daling van 2,6% in de markt, bron STR Global)
· Eerste 9 maanden van 2008 waren goed, in het laatste kwartaal werd de
recessie voelbaar
· Management heeft pro-actief ingespeeld op de daling van de markt en in
september 2008 zijn de voorbereidingen getroffen voor kostenverlagingen
Dries van der Vossen, algemeen directeur van Bilderberg: "Het jaar 2008 was een jaar
met twee gezichten. De eerste drie kwartalen waren uitstekend en in het laatste
kwartaal werd de recessie voelbaar. In dat licht heeft Bilderberg een goed resultaat
geboekt. Met een verhoging van de gemiddelde kamerprijs en een hogere gemiddelde
besteding konden wij de lichte daling van de bezetting compenseren en onze omzet
verhogen met 1.2%. De netto winst daalde doordat er in 2007 een éénmalige bate van
¤ 3.8 miljoen voor belastingen is geboekt. Het betrof het terugdraaien van een in het
verleden gedane afwaardering van het vastgoed."
1 De cijfers van Bilderberg Landgoed de Wilmersberg zijn niet opgenomen in dit persbericht
2 Cijfers 2007 licht aangepast als gevolg van een stelselwijziging tav de pensioenvoorziening
3 Exclusief de éénmalige bate in 2007 van ¤ 3.8 miljoen
2
De positionering van het merk Bilderberg is verder versterkt. Recent onderzoek (april
2009) wijst uit dat Bilderberg in de Nederlandse zakelijke markt wederom op nummer 1
staat als 'most preferred brand'. Dankzij deze positionering en flexibele aanpassing
aan een moeizaam economisch klimaat, is de EBITDA gegroeid met 5%. Hoewel 2009
en 2010 moeilijke jaren zullen worden, blijft Bilderberg in alle opzichten een gezond
bedrijf dat goed gepositioneerd is om deze crisis het hoofd te bieden en
mogelijkerwijze er profijt van te trekken.
Operationele kerncijfers4
RevPar +0.5 %
ARR +1.9 %
OCC - 1.0 %
GOP5 Margin Stijging van 35.2 % tot 35.8 %
Werknemers Daling van 987 tot 979 FTE's
Financieel was 2008 een goed jaar voor Bilderberg met een omzetgroei ten opzichte
van vorig jaar. Om de kwaliteitsdoelstellingen te halen, heeft Bilderberg gedurende de
periode 2005-2008 bijna ¤ 50 miljoen geïnvesteerd in de hotels. Dit
investeringsprogramma is in 2008 succesvol afgerond. In november 2008 is Château
Holtmühle, dat Bilderberg sinds 1993 exploiteert, aangekocht. Bilderberg heeft
hierdoor volledig eigendom van het vastgoed van 90% van haar hotelportfolio. In het
kader van het uitgebreide renovatieprogramma hebben zowel Château Holtmühle als
Kasteel Vaalsbroek ingrijpende verbouwingen ondergaan. Deze verbeteringen leiden
direct tot een verbetering van de RevPar in de hotels. De balans is gezonder
geworden, met onder andere verbeteringen in de debt-to-equity en interest coverage
ratio. Mede daardoor heeft Bilderberg in een uitdagende financiële markt in kwartaal 4
2008 twee leningen gearrangeerd; 1 voor de aankoop van Château Holtmühle in
november 2008 en 1 voor de herfinanciering van de bestaande lening inzake de
aankoop van Kasteel Vaalsbroek in 2006.
De RevPar stijging van 0.5 % was goed in vergelijking met de RevPar daling in de
markt van - 2.6 %6. Deze groeicijfers werden mede gerealiseerd door sterke
marketing & sales activiteiten en de herpositionering van het merk na afronding van
het investeringsprogramma. De kamerbezetting vanuit de zakelijke markt is in 2008
licht gedaald met 3.2%, in de leisure markt is deze gestegen met 1.5%. Daarentegen
is de gemiddelde kamerprijs in de leisure markt gedaald met 0.6% en in de voor
Bilderberg zo belangrijke zakelijke markt gestegen met 4.0%. De verhouding zakelijk -
leisure kameromzet is 62,4% versus 37,5%.
Ook in 2008 is Bilderberg er in geslaagd om haar premium brand Bilderberg verder uit
te bouwen. Onderzoek naar de kracht van het merk wijst uit dat Bilderberg een
naamsbekendheid heeft van 99% in de Nederlandse zakelijke markt en op nummer 1
staat als 'most preferred brand'.
Bilderberg heeft eveneens in 2008 belangrijke stappen gezet in haar "Fix - Grow -
Expand" strategie. Binnen deze strategie focust Bilderberg op sterke marketing &
sales programma's en streeft zij ernaar om in 2009 de eerste stappen naar uitbreiding
te zetten. In samenwerking met de aandeelhouders Westmont Hospitality en Goldman
Sachs zal Bilderberg in de tweede helft van 2009 actief de markt in gaan voor een
herfinanciering van bestaande leningen.
4 Allen like-for-like
5 Gross Operating Profit
6 Bron: STR Global
3
Vooruitzichten
De vooruitzichten voor 2009 en 2010 zijn gematigd positief, Bilderberg is niet immuun
voor de economische neergang. Het eerste kwartaal van 2009 heeft een daling van de
omzet laten zien van 14.5% ten opzichte van 2008. Door pro-actief handelen van
management is de EBITDA overeind gehouden op 25% van de omzet. Bilderberg
hoopt de komende jaren haar hotelportfolio te laten groeien door acquisities.
Meer informatie
Neem voor meer informatie contact op met de heer Dries van der Vossen, Algemeen
Directeur Bilderberg op 0317-318 319 of dvdvossen@bilderberg.nl.
Over Bilderberg
Bilderberg is een Nederlandse hotelonderneming met 20 hotels in het vier- en vijf sterren segment, 221
vergaderzalen en 1870 hotelkamers. Bilderberg is onderdeel van het onroerend goed consortium van
zakenbank Goldman Sachs en hotelmanagement onderneming Westmont Hospitality Group. Over het
boekjaar 2008 werd een omzet behaald van 109,8 miljoen euro. Bij Bilderberg werken ruim 1.300
medewerkers.