Gemeente Hoorn

Gemeente Hoorn wil meer ruimte voor kantoren

Door meer passende ruimte voor kantoren te creëren wil het college van B en W van Hoorn de werkgelegenheid in Hoorn verbeteren en het woon- werkverkeer naar de Randstad afremmen. Dat staat in de nieuwe KantHoornvisie Triple A: Actief Anticiperend Acquirerend.

Hoorn heeft een groot potentieel aan goed opgeleide arbeidskrachten. Vergeleken met andere centrumgemeenten in Noord-Holland (zoals Alkmaar, Purmerend en Zaandam) is het opleidingsniveau van de Hoornse beroepsbevolking zelfs hoger dan gemiddeld. Deze mensen zijn vooral werkzaam in de zakelijke dienstverlening en vinden hun werk nu vaak (noodgedwongen) elders. Daardoor reizen dagelijks circa 17.000 mensen van Hoorn richting de Randstad. Om dit woon-werkverkeer af te remmen is het creëren van nieuwe werkgelegenheid in de (niet-) zakelijke dienstverlening volgens het college noodzakelijk.

Daarnaast komen bij de gemeente Hoorn in toenemende mate verzoeken binnen van bedrijven die zich in Hoorn willen vestigen. Op dit moment is er echter te weinig passend aanbod op de kantorenmarkt in Hoorn om aan deze verzoeken te voldoen. Hierdoor loopt de gemeente Hoorn jaarlijks enkele honderden arbeidsplaatsen mis. Om deze nieuwe werkgelegenheid een plaats te kunnen geven in Hoorn is het reserveren van ruimte een voorwaarde.

Daarom stelde het college van B en W een kantorenvisie op: Triple A: Actief Anticiperend Acquirerend. Onder het motto het juiste bedrijf op de juiste plaats wil het college de komende 10 á 12 jaar actief ruimte voor kantoren realiseren, omdat het aanbod van kantoorruimte achter is gebleven bij de vraag. Ook wil het college anticiperen op toekomstige ontwikkelingen: waar is behoefte aan, op welke locatie en binnen welke termijnen? Tot slot gaat de gemeente Hoorn samenwerken met het Ontwikkelingsbedrijf Noord-Holland Noord om samen de juiste bedrijven naar Hoorn te trekken.

Wethouder Jan de Boer is enthousiast over de kantorenvisie. Eén ding is mij duidelijk: er zijn voor Hoorn de komende jaren nog voldoende kansen om met ambitie aan de werkgelegenheid te werken en om het woon-werkverkeer enigszins af te remmen. Laatste wijziging van deze pagina: 16 april 2009