Gemeente Hoorn
Gemeente Hoorn wil meer ruimte voor kantoren
Door meer passende ruimte voor kantoren te creëren wil het college van
B en W van Hoorn de werkgelegenheid in Hoorn verbeteren en het woon-
werkverkeer naar de Randstad afremmen. Dat staat in de nieuwe
KantHoornvisie Triple A: Actief Anticiperend Acquirerend.
Hoorn heeft een groot potentieel aan goed opgeleide arbeidskrachten.
Vergeleken met andere centrumgemeenten in Noord-Holland (zoals
Alkmaar, Purmerend en Zaandam) is het opleidingsniveau van de Hoornse
beroepsbevolking zelfs hoger dan gemiddeld. Deze mensen zijn vooral
werkzaam in de zakelijke dienstverlening en vinden hun werk nu vaak
(noodgedwongen) elders. Daardoor reizen dagelijks circa 17.000 mensen
van Hoorn richting de Randstad. Om dit woon-werkverkeer af te remmen
is het creëren van nieuwe werkgelegenheid in de (niet-) zakelijke
dienstverlening volgens het college noodzakelijk.
Daarnaast komen bij de gemeente Hoorn in toenemende mate verzoeken
binnen van bedrijven die zich in Hoorn willen vestigen. Op dit moment
is er echter te weinig passend aanbod op de kantorenmarkt in Hoorn om
aan deze verzoeken te voldoen. Hierdoor loopt de gemeente Hoorn
jaarlijks enkele honderden arbeidsplaatsen mis. Om deze nieuwe
werkgelegenheid een plaats te kunnen geven in Hoorn is het reserveren
van ruimte een voorwaarde.
Daarom stelde het college van B en W een kantorenvisie op: Triple A:
Actief Anticiperend Acquirerend. Onder het motto het juiste bedrijf op
de juiste plaats wil het college de komende 10 á 12 jaar actief ruimte
voor kantoren realiseren, omdat het aanbod van kantoorruimte achter is
gebleven bij de vraag. Ook wil het college anticiperen op toekomstige
ontwikkelingen: waar is behoefte aan, op welke locatie en binnen welke
termijnen? Tot slot gaat de gemeente Hoorn samenwerken met het
Ontwikkelingsbedrijf Noord-Holland Noord om samen de juiste bedrijven
naar Hoorn te trekken.
Wethouder Jan de Boer is enthousiast over de kantorenvisie. Eén ding
is mij duidelijk: er zijn voor Hoorn de komende jaren nog voldoende
kansen om met ambitie aan de werkgelegenheid te werken en om het
woon-werkverkeer enigszins af te remmen.
Laatste wijziging van deze pagina: 16 april 2009