Gemeente Helmond
Nieuwe aanpak huishoudelijke verzorging
De afgelopen maanden heeft de gemeente Helmond een vernieuwende aanpak
ontwikkeld voor de huishoudelijke verzorging: persoonlijke
ondersteuning.
Dat heeft de gemeente niet alleen gedaan, maar samen met
zorgaanbieders, welzijnsorganisaties en cliëntenorganisaties. Kern van
de nieuwe aanpak is dat de burger centraal staat en dat mensen actief
worden betrokken bij de invulling van hun hulpvraag. Er wordt
uitgegaan van de eigen kracht van de cliënt en zijn of haar omgeving;
helemaal volgens de gedachte van de Wmo.
De gemeente en de zorgaanbieders zijn ervan doordrongen dat de
toenemende vergrijzing, de toenemende krapte op de arbeidsmarkt in de
zorg en de verdere uitkleding van de AWBZ het nodig maken om de
huishoudelijke verzorging op een andere manier te organiseren.
Grondige verkenning
De afgelopen maanden is In het kader van de nieuwe aanbesteding van
huishoudelijke verzorging dan ook een grondige verkenning uitgevoerd,
met als doel een duurzame aanpak van huishoudelijke verzorging.
Duurzaam op kwalitatief gebied én op financieel gebied. De gemeente
wil burgers de garantie kunnen bieden van een kwalitatief hoogwaardig
voorzieningenniveau dat voorziet in de huidige en toekomstige
hulpvragen. Bij die verkenning heeft de gemeente verschillende
zorgaanbieders en welzijnsorganisaties betrokken.
Persoonlijke ondersteuning
Vanaf 1 januari 2010 gaat de gemeente Helmond werken vanuit de nieuwe
filosofie, die persoonlijke ondersteuning heet. Persoonlijke
ondersteuning gaat ervan uit dat burgers zo veel en zo lang mogelijk
zichzelf willen en kunnen redden. Daarbij worden mensen ondersteund
waar dat nodig is. Ze worden geholpen hun eigen kracht te versterken,
maar ook de zogenaamde maatschappelijke steunsystemen rondom hen, in
hun eigen buurt of wijk, in te zetten. Concreet betekent dit, dat
wordt uitgaan van wat mensen wél zelf kunnen of wél zelf kunnen
organiseren voordat wordt overgegaan tot de inzet van professionele
Wmo-zorg.
Hulp uit eigen kring
Met maatschappelijke steunsystemen wordt bedoeld de hulp van familie,
vrienden en buren. Er wordt samen met mensen eerst gekeken naar welke
hulp er uit de eigen kring kan komen. Want een helpende hand van de
eigen dochter, goede vriend en de buurvrouw is veel plezieriger dan
die van een vreemde. Daarnaast wordt een scala aan collectieve
voorzieningen georganiseerd, waarvan meerdere mensen gebruik kunnen
maken. Deze voorzieningen maken ook deel uit van de maatschappelijke
steunsystemen.
Collectieve welzijnsvoorzieningen
In lijn van het gemeentelijk beleid wordt het gebruik van collectieve
welzijnsvoorzieningen meer gestimuleerd dan individuele
zorgvoorzieningen. Heel concreet betekent dit dat diensten als wassen
en strijken, het verstrekken en voorbereiden van maaltijden en het
doen van boodschappen op een andere manier worden georganiseerd.
Welzijnsorganisaties zullen diensten ontwikkelen om de hulpvragen van
mensen op dit gebied in te kunnen vullen. Zo kunnen de
thuiszorgmedewerkers zich concentreren op datgene waarvoor ze zijn
opgeleid: de huishoudelijke verzorging.
Tot slot wordt gestimuleerd dat mensen met lichte beperkingen vaker
gebruik gaan maken van activiteiten in verzorgingshuizen en in wijk-
en buurthuizen.
Individueel ondersteuningsplan
Eén van de kernelementen van persoonlijke ondersteuning is dat veel
uitgebreider dan nu met mensen wordt bekeken wat nu precies hun
hulpvraag is en hoe deze het beste ingevuld kan worden. Nu ontvangen
mensen een indicatie van de gemeente na een telefoongesprek of een
kort huisbezoek. In de nieuwe situatie krijgen mensen uitgebreid de
gelegenheid hun situatie persoonlijk toe te lichten. Deze uitgebreide
indicatie zal niet door de gemeente worden gedaan, maar door externe
professionals. Iedere cliënt ontvangt uiteindelijk een individueel
ondersteuningsplan waarin is vastgelegd hoe en met wiens ondersteuning
hun hulpvraag wordt ingevuld.
Voorbereidingen starten
Voordat de aanpak Persoonlijke Ondersteuning op 1 januari 2010 van
start kan gaan, worden samen met de welzijnsorganisaties, de
maatschappelijke steunsystemen gebouwd. Verschillende collectieve
voorzieningen worden ingericht en uitgetest. Deze maand al gaat de
pilot (proef) woonservicediensten van start. Een plan dat een tijd op
de plank heeft gelegen, maar door de nieuwe aanpak opnieuw actueel is
geworden. Met woonservicediensten worden bedoeld de laagdrempelige
diensten in en rondom het huis, zoals hulp bij de administratie,
klussendiensten, boodschappenservice en tuinonderhoud. Door gebruik te
maken van deze diensten wordt het makkelijker om thuis en in de wijk
te blijven wonen en leven. De diensten kunnen verleend worden door
opgeleide vrijwilligers, stagiaires of door betaalde dienstverleners;
dat is afhankelijk van het type dienst.
Duurzame oplossing
De gemeente is er samen met zorgaanbieders, welzijnsorganisaties en
cliëntvertegenwoordigende organisaties van overtuigd, dat persoonlijke
ondersteuning een noodzakelijke stap is om de Wmo-zorg betaalbaar te
houden en ook om de Wmo-zorg in relatie tot de arbeidsmarkt duurzaam
en kwalitatief hoogwaardig te kunnen blijven organiseren. De gemeente
hoopt dat de nieuwe aanpak ook een impuls is voor een zorgzame
Helmondse samenleving waarin mensen hun verantwoordelijkheid nemen en
iedereen zo veel mogelijk kan meedoen.