Gemeente Helmond


Nieuwe aanpak huishoudelijke verzorging

De afgelopen maanden heeft de gemeente Helmond een vernieuwende aanpak ontwikkeld voor de huishoudelijke verzorging: persoonlijke ondersteuning.

Dat heeft de gemeente niet alleen gedaan, maar samen met zorgaanbieders, welzijnsorganisaties en cliëntenorganisaties. Kern van de nieuwe aanpak is dat de burger centraal staat en dat mensen actief worden betrokken bij de invulling van hun hulpvraag. Er wordt uitgegaan van de eigen kracht van de cliënt en zijn of haar omgeving; helemaal volgens de gedachte van de Wmo.

De gemeente en de zorgaanbieders zijn ervan doordrongen dat de toenemende vergrijzing, de toenemende krapte op de arbeidsmarkt in de zorg en de verdere uitkleding van de AWBZ het nodig maken om de huishoudelijke verzorging op een andere manier te organiseren.

Grondige verkenning

De afgelopen maanden is In het kader van de nieuwe aanbesteding van huishoudelijke verzorging dan ook een grondige verkenning uitgevoerd, met als doel een duurzame aanpak van huishoudelijke verzorging. Duurzaam op kwalitatief gebied én op financieel gebied. De gemeente wil burgers de garantie kunnen bieden van een kwalitatief hoogwaardig voorzieningenniveau dat voorziet in de huidige en toekomstige hulpvragen. Bij die verkenning heeft de gemeente verschillende zorgaanbieders en welzijnsorganisaties betrokken.

Persoonlijke ondersteuning

Vanaf 1 januari 2010 gaat de gemeente Helmond werken vanuit de nieuwe filosofie, die persoonlijke ondersteuning heet. Persoonlijke ondersteuning gaat ervan uit dat burgers zo veel en zo lang mogelijk zichzelf willen en kunnen redden. Daarbij worden mensen ondersteund waar dat nodig is. Ze worden geholpen hun eigen kracht te versterken, maar ook de zogenaamde maatschappelijke steunsystemen rondom hen, in hun eigen buurt of wijk, in te zetten. Concreet betekent dit, dat wordt uitgaan van wat mensen wél zelf kunnen of wél zelf kunnen organiseren voordat wordt overgegaan tot de inzet van professionele Wmo-zorg.

Hulp uit eigen kring

Met maatschappelijke steunsystemen wordt bedoeld de hulp van familie, vrienden en buren. Er wordt samen met mensen eerst gekeken naar welke hulp er uit de eigen kring kan komen. Want een helpende hand van de eigen dochter, goede vriend en de buurvrouw is veel plezieriger dan die van een vreemde. Daarnaast wordt een scala aan collectieve voorzieningen georganiseerd, waarvan meerdere mensen gebruik kunnen maken. Deze voorzieningen maken ook deel uit van de maatschappelijke steunsystemen.

Collectieve welzijnsvoorzieningen

In lijn van het gemeentelijk beleid wordt het gebruik van collectieve welzijnsvoorzieningen meer gestimuleerd dan individuele zorgvoorzieningen. Heel concreet betekent dit dat diensten als wassen en strijken, het verstrekken en voorbereiden van maaltijden en het doen van boodschappen op een andere manier worden georganiseerd. Welzijnsorganisaties zullen diensten ontwikkelen om de hulpvragen van mensen op dit gebied in te kunnen vullen. Zo kunnen de thuiszorgmedewerkers zich concentreren op datgene waarvoor ze zijn opgeleid: de huishoudelijke verzorging.
Tot slot wordt gestimuleerd dat mensen met lichte beperkingen vaker gebruik gaan maken van activiteiten in verzorgingshuizen en in wijk- en buurthuizen.

Individueel ondersteuningsplan

Eén van de kernelementen van persoonlijke ondersteuning is dat veel uitgebreider dan nu met mensen wordt bekeken wat nu precies hun hulpvraag is en hoe deze het beste ingevuld kan worden. Nu ontvangen mensen een indicatie van de gemeente na een telefoongesprek of een kort huisbezoek. In de nieuwe situatie krijgen mensen uitgebreid de gelegenheid hun situatie persoonlijk toe te lichten. Deze uitgebreide indicatie zal niet door de gemeente worden gedaan, maar door externe professionals. Iedere cliënt ontvangt uiteindelijk een individueel ondersteuningsplan waarin is vastgelegd hoe en met wiens ondersteuning hun hulpvraag wordt ingevuld.

Voorbereidingen starten

Voordat de aanpak Persoonlijke Ondersteuning op 1 januari 2010 van start kan gaan, worden samen met de welzijnsorganisaties, de maatschappelijke steunsystemen gebouwd. Verschillende collectieve voorzieningen worden ingericht en uitgetest. Deze maand al gaat de pilot (proef) woonservicediensten van start. Een plan dat een tijd op de plank heeft gelegen, maar door de nieuwe aanpak opnieuw actueel is geworden. Met woonservicediensten worden bedoeld de laagdrempelige diensten in en rondom het huis, zoals hulp bij de administratie, klussendiensten, boodschappenservice en tuinonderhoud. Door gebruik te maken van deze diensten wordt het makkelijker om thuis en in de wijk te blijven wonen en leven. De diensten kunnen verleend worden door opgeleide vrijwilligers, stagiaires of door betaalde dienstverleners; dat is afhankelijk van het type dienst.

Duurzame oplossing

De gemeente is er samen met zorgaanbieders, welzijnsorganisaties en cliëntvertegenwoordigende organisaties van overtuigd, dat persoonlijke ondersteuning een noodzakelijke stap is om de Wmo-zorg betaalbaar te houden en ook om de Wmo-zorg in relatie tot de arbeidsmarkt duurzaam en kwalitatief hoogwaardig te kunnen blijven organiseren. De gemeente hoopt dat de nieuwe aanpak ook een impuls is voor een zorgzame Helmondse samenleving waarin mensen hun verantwoordelijkheid nemen en iedereen zo veel mogelijk kan meedoen.