PB09-029
16 april 2009
Omzet detailhandel 8,5 procent lager
·Lagere omzet door koopdag minder in februari ·Omzetafname non-foodwinkels 11 procent De detailhandel heeft in februari van dit jaar 8,5 procent minder omgezet dan een jaar eerder. Sinds 2000 is in geen enkele maand een dergelijke omzetdaling waargenomen. De prijzen lagen 0,5 procent hoger. Het volume kromp met 9,0 procent. Door het schrikkeljaar in 2008 telde februari 2009 een vrijdag minder. Na correctie hiervoor is de omzet ongeveer 4 procent lager. Dit blijkt uit cijfers van het CBS. Alle branches in de non-foodsector boekten in februari minder omzet dan in dezelfde maand een jaar eerder. De omzetafname in de totale non- foodbranche bedroeg bijna 11 procent. Vooral het volume kromp in deze sector, de prijzen bleven nagenoeg gelijk.
De winkels in voedings- en genotmiddelen zagen hun omzet in februari met bijna 4 procent afnemen ten opzichte van een jaar eerder. Dit kwam vooral doordat februari van dit jaar een vrijdag minder kende dan februari 2008. Omdat deze winkels op vrijdag gemiddeld de meeste omzet hebben, had dit een groot effect op de omzetontwikkeling. Na correctie is er sprake van een omzetgroei van ongeveer 2 procent. Zowel de supermarkten als de gespecialiseerde winkels hadden minder omzet, ondanks een prijsstijging van bijna 6 procent.
Omzetontwikkeling in de detailhandel 1)2) %-mutatie t.o.v. dezelfde maand een jaar eerder 15
10
ln.... 5
0
sbc.... -5
-10
j f m a m j j a s o n d j f m a m j j a s o n d j f 2007 2008 2009 w Waarde Prijs 1) De gegevens van de laatste vier publicatiemaanden hebben een voorlopig karakter. w 2) Exclusief apotheken.
w Bron: CBS
CBS Persbericht PB09-029 pagina 1 van 3
Technische toelichting
De detailhandel is onderverdeeld in vier hoofdcategorieën: winkels in voedings- en genotmiddelen (in 2008 een omzetaandeel van 33 procent), non-foodwinkels (52 procent), de detailhandel-niet-in-winkel (4 procent) en tankstations (11 procent). Voor het berekenen van de prijsontwikkeling is gebruik gemaakt van consumentenprijsindexcijfers van het CBS. Consumentenprijsindexcijfers zijn echter niet per winkelbranche beschikbaar. Het prijsverloop is daarom geraamd op basis van de prijsontwikkeling van het in de branche gangbare artikelassortiment. De prijsontwikkeling van een branche wordt mede bepaald door artikelen uit het assortiment die ook in andere branches worden verkocht. Het prijsverloop van branchevreemde artikelen is buiten beschouwing gelaten. Bij de beoordeling van de maandelijkse omzetverandering moet rekening worden gehouden met het verschil in koopdagen. Zo heeft februari 2009 een vrijdag minder dan februari 2008 vanwege het schrikkeljaar 2008. Het omzetaandeel van een gemiddelde vrijdag bedraagt bijna 5 procent per maand voor de totale detailhandel zonder tankstations. De cijfers in de tabel van dit persbericht zijn niet voor deze (koop)dag gecorrigeerd. Tenzij anders vermeld, wordt in dit persbericht de ontwikkeling gegeven ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder Achtergrondinformatie over de basisverlegging en SBI-herziening Met ingang van januari 2009 worden de detailhandelcijfers gepubliceerd met als basisjaar 2005 (voorheen 2000 =100). Dit betekent dat de wegingen van omzet en prijzen uit 2005 ten grondslag liggen aan de indices. Bij de prijzenreeks is bovendien het assortiment van de artikelen geactualiseerd. Voor de in dit persbericht gepubliceerde jaar-op-jaarontwikkelingen is de invloed van de basisverlegging gering en bedraagt in 2008 ongeveer -0,1 procentpunt op de totale detailhandel. De cijfers van verschillende sectoren binnen de detailhandel zijn met ingang van dit persbericht gebaseerd op de Standaard Bedrijfsindeling 2008 (SBI 2008). De SBI 2008 is afgeleid van indelingen zoals gebruikt door de Europese Unie en de Verenigde Naties. Deze indelingen worden ongeveer eens in de 15 jaar geactualiseerd.
Door de invoering van de nieuwe SBI zijn de tankstations in de detailhandel opgenomen. De reparatie en caravanhandel maken juist geen onderdeel meer uit van de detailhandel. Daarnaast is een aantal groepen door de nieuwe SBI gewijzigd. Zo maken de winkels in fotografische artikelen en de winkels in elektrische huishoudelijke apparatuur geen onderdeel meer uit van consumentelektronica, maar zijn ze als afzonderlijke groep opgenomen, onder het totaal van de detailhandel. De winkels in babyartikelen zijn opgenomen onder de winkels in bovenkleding. Ten slotte worden de winkels in gordijnen en vitrage en de winkels in vloerbedekking gezamenlijk waargenomen als één groep. De nieuwe reeks is vanaf 2000 beschikbaar. Wijzigingen
Ten opzichte van het persbericht van 17 maart 2009 (PB09-019) zijn de cijfers over januari bijgesteld. De cijfers zijn bijgesteld op grond van de meest recente gegevens. In februari is ook voor het eerst de omzetontwikkeling van de tankstations meegenomen in de omzetontwikkeling van de totale detailhandel. Ook voor de voorgaande periodes zijn de cijfers van de tankstations opgenomen in het totaal. De uitkomst van de winkels in huishoudelijke artikelen is gecorrigeerd over januari 2009. Door een verwerkingsfout werd de omzetontwikkeling in het vorige persbericht onderschat. De opwaartse correctie van de omzetontwikkeling bedraagt ongeveer 6 procentpunt. De invloed van deze correctie op het totaal van de detailhandel is gering (0,1 procent).
CBS Persbericht PB09-029 pagina 2 van 3
Tabel 1: Omzetontwikkeling detailhandel 1) 2)
2009* 2008* feb. jan. jan. t/m 4e kwar- jaar feb. taal %-mutatie t.o.v. dezelfde periode een jaar eerder Detailhandel, totaal 1)
Omzet -8,5 -0,4# -4,5 1,3 3,1 Prijs 0,5 0,5# 0,5 1,5 2,9 Volume -9,0 -0,9# -5,0 -0,2 0,3 Voedings- en genotmiddelenwinkels
Omzet -3,8 9,4# 2,7 5,3 6,0 Prijs 5,7 5,5 5,6 5,6 5,0 Volume -9,0 3,7# -2,8 -0,2 1,0 Supermarkten
Omzet -2,9 11,3# 4,1 6,8 7,5 Prijs 5,6 5,5 5,6 5,6 5,1 Volume -8,0 5,5# -1,4 1,2 2,3 Speciaalzaken in voedings- en genotmiddelen
Omzet -10,2 -2,1# -6,2 -2,9 -2,3 Non-foodwinkels
Omzet -10,6 -3,4# -6,9 -0,2 0,6 Prijs -0,4 -0,1 -0,2 0,6 0,2 Volume -10,2 -3,3# -6,7 -0,8 0,3 Omzet in:
Drogisterijen -7,3 0,2# -3,5 -1,5 0,6 Bovenkledingwinkels -11,8 0,4# -5,6 -1,8 -0,6 Textielsupermarkten -9,2 -2,3# -5,7 -1,3 -0,1 Winkels in woning-
inrichtingartikelen 3) -9,5 -6,1# -7,8 -3,1 0,0 Winkels in consumenten-
elektronica 4) -5,9 -4,0# -4,8 -3,2 -0,2 Doe-het-zelfwinkels 5) -11,3 -6,5 -9,0 -2,9 -1,4 Winkels in huishoudelijke artikelen -4,9 0,2# -2,3 -0,2 3,5 Tankstations
Omzet -13,7 -13,4 -13,5 -2,8 7,9 1) Exclusief apotheken.
2) De gegevens van de laatste vier publicatiemaanden hebben een voorlopig karakter. 3) Meubels, woningtextiel, verlichtingsartikelen en vloerbedekking. 4) Wit-, bruingoed, telecommunicatieapparatuur en computers. 5) Bouwmarkten en gespecialiseerde winkels in ijzerwaren, gereedschap, verf en hout. #) Deze cijfers zijn bijgesteld; achtergrondinformatie hierover staat onderaan de technische toelichting.
*) Voorlopige cijfers.
Bron: CBS
CBS Persbericht PB09-029 pagina 3 van 3
---- --