Dorpsstraat, Palenstein en Culturele as verkeersluw
Verkeersplan Dorp
De Dorpsstraat, Palenstein en de Culturele as komen samen in een
verkeersluw gebied. Ook gaat er minder verkeer over de Delftsewallen,
de Leidsewallen en de Du Meelaan rijden. Daarnaast wordt duidelijker
waar je in het centrum kunt parkeren. Om deze zaken te realiseren komt
er een bussluis in de noordelijke tak van de Osylaan (tussen de
Leidsewallen en de Du Meelaan) en een afsluiting in de
Ambachtsherenlaan. Daarnaast wordt het tunneltje bij de Bijdorplaan
tweerichtingsverkeer en wordt het kruispunt
Delftsewallen/Leidsewallen/Dorpsstraat aangepakt. Hiervoor kiest het
college van B&W in het Verkeersplan Dorp.
Het Verkeersplan Dorp komt in de plaats van eerdere plannen die ook
wel bekend stonden als de "knip in de Dorpsstraat". Er wordt al sinds
1995 gesproken over een knip: een afsluiting voor autoverkeer in de
Delftsewallen en Leidsewallen, ter hoogte van de Dorpsstraat. Het idee
voor een knip is destijds ontstaan als middel om van de Dorpsstraat
één geheel te maken. In 2008 is uitgebreid onderzoek gedaan naar de
noodzaak en de gevolgen van een knip in de Leidsewallen en de
Delftsewallen ter hoogte van de Dorpsstraat. Daaruit is naar voren
gekomen dat door deze knip de verkeers- en de geluidssituatie rond de
Piet Heinstraat en de Schoolstraat verslechtert. Daarom heeft de
gemeenteraad in oktober 2008 geconcludeerd dat de knip niet wenselijk
is. Daarna is vervolgonderzoek gedaan naar een andere oplossing. Het
Verkeersplan Dorp biedt deze oplossing.
Het college van B&W organiseert in mei speciale
informatiebijeenkomsten voor ondernemers en omwonenden over het
Verkeersplan Dorp. De commissie Ruimte en de gemeenteraad buigen zich
in mei en juni over het Verkeersplan Dorp.
Gemeente Zoetermeer