Gemeente Zoetermeer

Dorpsstraat, Palenstein en Culturele as verkeersluw

Verkeersplan Dorp
De Dorpsstraat, Palenstein en de Culturele as komen samen in een verkeersluw gebied. Ook gaat er minder verkeer over de Delftsewallen, de Leidsewallen en de Du Meelaan rijden. Daarnaast wordt duidelijker waar je in het centrum kunt parkeren. Om deze zaken te realiseren komt er een bussluis in de noordelijke tak van de Osylaan (tussen de Leidsewallen en de Du Meelaan) en een afsluiting in de Ambachtsherenlaan. Daarnaast wordt het tunneltje bij de Bijdorplaan tweerichtingsverkeer en wordt het kruispunt
Delftsewallen/Leidsewallen/Dorpsstraat aangepakt. Hiervoor kiest het college van B&W in het Verkeersplan Dorp.

Het Verkeersplan Dorp komt in de plaats van eerdere plannen die ook wel bekend stonden als de "knip in de Dorpsstraat". Er wordt al sinds 1995 gesproken over een knip: een afsluiting voor autoverkeer in de Delftsewallen en Leidsewallen, ter hoogte van de Dorpsstraat. Het idee voor een knip is destijds ontstaan als middel om van de Dorpsstraat één geheel te maken. In 2008 is uitgebreid onderzoek gedaan naar de noodzaak en de gevolgen van een knip in de Leidsewallen en de Delftsewallen ter hoogte van de Dorpsstraat. Daaruit is naar voren gekomen dat door deze knip de verkeers- en de geluidssituatie rond de Piet Heinstraat en de Schoolstraat verslechtert. Daarom heeft de gemeenteraad in oktober 2008 geconcludeerd dat de knip niet wenselijk is. Daarna is vervolgonderzoek gedaan naar een andere oplossing. Het Verkeersplan Dorp biedt deze oplossing.

Het college van B&W organiseert in mei speciale informatiebijeenkomsten voor ondernemers en omwonenden over het Verkeersplan Dorp. De commissie Ruimte en de gemeenteraad buigen zich in mei en juni over het Verkeersplan Dorp.