Erasmus Universiteit Rotterdam

Promotie mw. E.I. Müller

Titel proefschrift
Tijdreizen in de grot

---

Promotors:
Prof.dr. J. de Mul

---

Datum
16 april 2009 13:30

---

Locatie:
Woudestein, senaatszaal

---

Faculteit
Faculteit der Wijsbegeerte (FW)

Echt aanwezig zijn in een virtuele wereld

Hedendaagse virtuele werelden, zoals computerspellen en kunstzinnige installaties, kunnen bijdragen aan de emancipatie van het lichaam. Dat laat filosofe Elke Müller zien in haar proefschrift Tijdreizen in de grot. Virtualiteit en lichamelijkheid van panorama tot CAVE. Zij onderzoekt daarin de lichamelijke ervaring in virtuele omgevingen. De ultieme vorm hiervan is de geavanceerde virtuele omgeving van de CAVE, een 'hypergrot' waarin men letterlijk aan den lijve ondervindt hoezeer de ervaring van de werkelijkheid lichamelijk wordt bepaald. Müller promoveert donderdag 16 april 2009 aan de Erasmus Universiteit Rotterdam.

Müller beschrijft de complexe historische ontwikkeling die het lichaam in interactie met oude en nieuwe media heeft doorgemaakt. Zij maakt duidelijk hoe de inlijving van deze media steeds opnieuw door zowel kunst, technologie als tal van andere praktijken wordt bemiddeld. In die geschiedenissen blijken uiteenlopende fenomenen zoals panorama's, films, amusementsparken, computergames, Google Earth en psychiatrische aandoeningen fenomenologisch met elkaar te zijn verbonden. Het proefschrift is een ontdekkingstocht die voert van de grot van Lascaux, via de grot van Plato naar de CAVE, ofwel de virtuele grot onder de hedendaagse VR-simulatoren.

Verschillende casestudies demonstreren op beeldende wijze hoe technologieën en media een aanslag plegen op het lichaam, en hoe dit leidt tot collectieve verschijnselen van decentrering, een gedeeld gevoel tijdelijk uit het lood te zijn geslagen. Dit wil zeggen dat als mensen voor het eerst in aanraking komen met een nieuwe technologie, ze in het begin vaak last krijgen van verschijnselen zoals duizeligheid, misselijkheid en oriëntatieproblemen. Het wordt duidelijk hoe technologisch bemiddelde decentrering zich in pathologische vorm kan manifesteren in het verschijnsel modeziekte en hoe virtuele omgevingen anderzijds kunnen bijdragen aan herstel, ofwel recentrering. Decentrering en recentrering blijken een lange geschiedenis te hebben: onze hedendaagse ervaring in de CAVE is fenomenologisch en cultuurhistorisch verbonden met het 'virtuele theater' van Plato's grot en met nog vroegere sjamanistische grotrituelen. Door deze virtuele herschepping van klassieke grotervaringen kan de CAVE bijdragen aan de recentrering van de gedecentreerde moderne mens. Deze 'emancipatie van het lichaamsubject' complementeert volgens de schrijfster het eenzijdige emancipatie-ideaal van de Verlichting, waarin voornamelijk de ontwikkeling van de geest en de ratio voorop staan.

Door de brede thematiek en de originele benadering zal dit boek niet alleen diegenen aanspreken die actief zijn op het gebied van filosofie en nieuwe media, maar ook psychiaters, cultuurhistorici, gameontwerpers, ingenieurs en kunstenaars tot nieuwe inzichten inspireren.
Van het proefschrift is een handelseditie verschenen bij Uitgeverij Klement, ISBN 978-90-8687-043-1