Ingezonden persbericht
KTG Racing debuteert met succes in Dutch GT4
ZANDVOORT, 14 april 2009 - Na de titel in de Formule Ford met de talentvolle rijder Simon Knap, debuteerde KTG Racing afgelopen weekend in het splinternieuwe Dutch GT4 Championship. Tijdens de traditionele Paasraces op Circuit Park Zandvoort nam het team uit Assendelft het op tegen de nationale toprijders in auto's van merken als Aston Martin, Porsche, Corvette, BMW en Ford Mustang. Ondanks geringe trainingskilometers eindigde Knap met de BMW M3 GT4 maar liefst drie maal in de toptien.
De BMW van het team was slechts een week in bezit toen er al werd afgetrapt met het eerste raceweekend van het seizoen. De verwachtingen werden hierdoor getemperd, mede omdat de motor nog 2000 kilometer ingereden moest worden. Van het echte testwerk kwam hierdoor niets terecht. Ook moest er rekening gehouden worden met het sterke deelnemersveld, want de beste coureurs uit de Nederlandse autosport hadden zich immers ingeschreven. Dutch GT4 mag dankzij de toprijders en prachtige raceauto's met recht de nieuwe koningsklasse van Nederland genoemd worden.
Na hard werken had het team de zaken goed op de rit. Zaterdag stonden twee kwalificatiesessies en de eerste race op het programma. Simon Knap kwalificeerde zich tweemaal naar een twaalfde startplaats, dat gezien de verhouding met de andere BMW's een prima resultaat bleek. "Dit gaf hoop voor de eerste race. Maar we wisten dat de BMW's wat vermogen betreft moesten inleveren omdat tijdens de homologatiedagen op het Zuid-Franse circuit Paul Ricard en Circuit Park Zandvoort de BMW erg snel was en zodoende gecorrigeerd werd," legde teameigenaar Jaap Knap uit. "Waarschijnlijk zal dit de komende races nog wel worden bijgesteld, maar voorlopig moeten we het er mee doen."
Als jongste coureur van het veld was Knap voorafgaand van de eerste race gespannen. Dat het niet nodig was bleek uit de goede wedstrijd die hij vervolgens reed. Omdat hij de banden onder de zware BMW in de beginfase niet te veel belastte, was het talent in de tiende ronde zelfs de snelste rijder op het circuit. Uiteindelijk werd het team als negende afgevlagd.
Ondanks dat mist vanuit zee kwam opzetten, waren 17.500 toeschouwers Tweede Paasdag getuige van de twee volgende Dutch GT4-wedstrijden. Eén daarvan ging over twaalf ronden, de andere duurde vijftig minuten waarin een verplichte pitstop werd gemaakt. Na een goede start van de tweede race moest Simon vol aan de bak om zowel aan te vallen als te verdedigen. De grote druk kon de coureur uit Assendelft goed weerstaan en finishte uiteindelijk op een knappe zesde plaats.
De hoofdrace werd met een rollende start begonnen. In de eerste bocht vond een incident plaats waardoor de safety car de wedstrijd neutraliseerde. Toen de race werd hervat vond Knap na een paar ronden een goede aansluiting bij de voorste groep van zo'n twaalf auto's. De strategie van KTG Racing was om de verplichte pitstop zo lang mogelijk uit te stellen zodat de coureur een aantal ronden langer vrij baan had. Liggend op de tweede plaats werd Simon Knap binnen geroepen, waarna de stop door het afslaan van de motor niet vlekkeloos verliep. Uiteindelijk passeerde Knap als achtste de finishvlag.
"Met drie toptien klasseringen en verder geen noemenswaardige problemen hebben we ons debuutweekend afgesloten. Daar hadden we vooraf zeker voor getekend", zei Jaap Knap. "Nu moeten we er voor zorgen dat we door middel van testen een stijgende lijn te pakken krijgen zodat we tijdens de Pinksterraces deze prestatie wellicht kunnen verbeteren. Na het succes van vorig jaar wisten we dat het heel moeilijk zou gaan worden in de eredivisie van de nationale autosport. Gelukkig is het succesteam bij elkaar gebleven en zijn de sponsors ons trouw. Alle ingrediënten voor een mooi seizoen zijn aanwezig."
--