Stadsdeel Oost/Watergraafsmeer Amsterdam
---
Aantal stadsdelen gehalveerd
Eén Amsterdam: college van B&W kiest voor zeven stadsdelen
15 april 2009
Het college van B&W kiest definitief voor zeven sterke stadsdelen.
Bovendien moet de taakverdeling tussen de centrale stad en de
stadsdelen duidelijker worden afgebakend. De keuze voor zeven
stadsdelen betekent dat stadsdeel Oost-Watergraafsmeer zou fuseren met
Zeeburg. De gemeenteraad beslist eind mei of begin juni hierover.
Samen met deze schaalvergroting zal er geïnvesteerd worden in
buurtgericht werken en burgerparticipatie. Deze elementen verbeteren
de kwaliteit van de lokale overheid. De stad moet als één geheel
handelen; goede prestaties voor burgers, ondernemers en
maatschappelijke organisaties staan hierbij voorop. Bij het model van
zeven stadsdelen wordt volgens het college het beste de bestuurlijke
en operationele kracht van de stad en de stadsdelen versterkt. Als de
gemeenteraad met het voorstel instemt, dan zullen de nieuwe
stadsdeelorganisaties per 1 mei 2010 van start gaan.
Het college heeft op het voorgenomen besluit van februari van dit jaar
reacties ontvangen van Amsterdammers, alle stadsdelen en diverse
maatschappelijke organisaties. Het college heeft de reacties betrokken
in zijn afwegingen.
De taken en bevoegdheden van de centrale stad en de stadsdelen binnen
de dossiers Wmo, jeugdgezondheidszorg, inburgering en re-integratie
zijn de afgelopen tijd heroverwogen, waarbij duidelijke afspraken zijn
gemaakt over taak- en bevoegdheidsverdeling. Het succes van de
ervaringen op deze drie terreinen is voor het college en de stadsdelen
aanleiding om nu voortvarend meer onderwerpen aan te pakken waarover
nog onduidelijkheid bestaat, en om deze aanpak duurzaam te maken.
Het college zal vier kwartiermakers aanstellen die de opdracht krijgen
om de nieuwe ambtelijke stadsdeelorganisaties in te richten. Het
streven is daarbij gericht op meer uniformiteit in de structuur en
versterking van de samenwerkingscultuur van de nieuwe
stadsdeelorganisaties.
Personele consequenties
Het definitieve besluit dat door de gemeenteraad genomen wordt, zal
gevolgen hebben voor de medewerkers van de gemeente Amsterdam. In
eerste instantie raakt de samenvoeging van stadsdelen ongeveer 3.600
medewerkers. Maar voor verreweg de meesten van hen blijven de
werkzaamheden gelijk, alleen de naam van de werkgever verandert.
Door de reorganisatie zijn er sommige functies `dubbel'
(stadsdeelsecretarissen, management en griffie). Het gaat hier vooral
om functies op het niveau van het zogenaamde midden- en hoger kader.
Inzet is om de medewerkers die boventallig worden een passende functie
aan te bieden. De periode van onzekerheid moet voor hen zo kort
mogelijk zijn.
Door de afname van het aantal stadsdelen keren er minder bestuurders
terug. In de huidige situatie van veertien stadsdelen zijn 322
(deel)raadsleden en 49 bestuurders actief. Bij zeven stadsdelen zal
dit aantal verminderen naar 199 (deel)raadsleden en (maximaal) 35
bestuurders. Dit is exclusief de bestuurders en de gemeenteraad van de
centrale stad.
Financiële consequenties
De Raad voor de Stadsdeelfinanciën heeft het college gerapporteerd
over de mogelijke financiële gevolgen. Volgens de Raad doen zich geen
negatieve en geen positieve schaaleffecten voor.
De Raad voor de Stadsdeelfinanciën stelt dat op basis van de
uitgangspunten van tien jaar geleden de frictiekosten 33 à 36 miljoen
euro bedragen. Maar tegelijkertijd verwacht de Raad dat de kosten
hoger zullen uitvallen omdat de uitgangspunten niet vergelijkbaar zijn
met de situatie van tien jaar geleden, Het college is van mening dat
de frictiekosten in lijn moeten kunnen blijven met het vorige
fusieproces en dat de kosten binnen het Stadsdeelfonds opgevangen
kunnen worden. Uitgangspunt voor het college is dat de herindeling van
het bestuurlijk stelsel budgetneutraal zal plaatsvinden.
Er is een voorfinanciering nodig van ongeveer 5 miljoen euro voor
onder andere de inrichting van de projectorganisatie die de
verandering van het bestuurlijk stelsel moet begeleiden. Uitgangspunt
is dat de medewerkers van de projectorganisatie en het
arbeidsmarktplatform zo veel mogelijk uit de bestaande formatie komen
om de kosten te drukken. Het college organiseert extra toezicht op de
financiële kosten van dit project.
Reacties van stadsdelen, burgers en maatschappelijke organisaties
Het college heeft op het voorlopige besluit van alle stadsdelen, van
ruim 150 burgers en van diverse maatschappelijke organisaties een
reactie ontvangen. De reacties van Amsterdammers zijn gemêleerd.
Voorstanders pleiten voor grotere kwaliteit en efficiency in het
handelen van de gemeente, tegenstanders maken zich zorgen over de
afstand tussen overheid en burger. Uit de reacties van
maatschappelijke organisaties blijkt brede steun voor vermindering van
het aantal stadsdelen, gezien de benodigde efficiency en
slagvaardigheid van de overheid.
De stadsdelen bepleiten onder andere helderheid over de taken en
bevoegdheden van stadsdelen voordat besloten wordt over vermindering
van het aantal stadsdelen. Ook worden er vanuit een aantal stadsdelen
alternatieven aangedragen voor het aantal stadsdelen en de grenzen
daartussen.