Breda tekent landelijk convenant voor vermindering regeldruk
De Gemeente Breda heeft op 15 april 2009 het overheidsconvenant
Verbetering dienstverlening en vermindering regeldruk voor ondernemers
ondertekend met het ministerie van Economische Zaken.
De gemeente Breda is één van G-31 gemeenten die het convenant hebben
getekend.
Dit convenant is een vervolg op het in 2005 ondertekend convenant
Stroomlijning dienstverlening tussen het ministerie van EZ en de
gemeente Breda.
Het convenant heeft een doorlooptijd van 2 jaar, tot en met 2011.
Deelname aan dit convenant legt de gemeente een
inspanningsverplichting op te onderzoeken in hoeverre de
dienstverlening aan ondernemers verbeterd kan worden. Er wordt in
ieder geval gevraagd om het landelijk normenkader dienstverlening in
te voeren en de administratieve lasten verder te verminderen met 25%.
Inspanningen voor de gemeenten zijn onder meer het versnellen van de
vergunningverlening voor grote investeringsprojecten, het verminderen
van de toezichtlasten en een vermindering van de administratieve
lastendruk met 25%.
In het convenant is ook een aantal artikelen opgenomen waar het
college nog geen standpunt over heeft ingenomen. Het gaat dan
bijvoorbeeld over het afschaffen van de horecaexploitatievergunning en
het afschaffen van de precariobelasting voor voorwerpen op of aan de
weg kleiner dan 1 m2 en voor tijdelijke voorwerpen. Dat geldt ook voor
het realiseren van een vermindering van 25% administratieve lastendruk
in het lokale welstandsbeleid en toezicht.
Aan de gemeente wordt gevraagd om het landelijke Normenkader in te
voeren. Het Normenkader is een meetinstrument. De gemeente Breda heeft
al een meetinstrument, namelijk de Regeldrukbarometer. In het
Normenkader zijn 10 normen gesteld en door een meting te doen wordt
gekeken of de gemeente een voldoende haalt naar de kwaliteit van de
dienstverlening. In regionaal verband zullen nog concrete plannen en
afspraken worden gemaakt over participatie in het pilotproject
Normenkader.
De inhoud van het convenant is niet onbekend bij de gemeente. Door het
vorige convenant is de gemeente al gestart met dereguleringstrajecten
om zo de dienstverlening aan ondernemers te verbeteren. Deze zijn
inmiddels al afgerond en/of opgestart. Het nieuwe convenant bevat een
aantal nieuwe onderwerpen en aan de gemeente wordt nogmaals gevraagd
om kritisch te kijken naar alle producten en diensten en daar waar
mogelijk een vermindering van de administratieve lasten te realiseren.
Breda, 15 april 2009
Gemeente Breda