Gemeente Leeuwarden

Plannen Drachtsterweg (Leeuwarden) en omgeving gaan door

De plannen voor de Drachtsterweg en omgeving gaan door volgens plan. Het voorstel heeft van half december 2008 tot begin februari 2009 ter inzage gelegen voor inspraak. Dit heeft 26 reacties opgeleverd. Het heeft niet geleid tot principiële veranderingen in de oplossing. Op detailniveau heeft de inspraak tot toevoegingen of verbijzonderingen geleid. Enkele voorbeelden hiervan zijn:
* de voetgangerstrap aan de kant van Goutum;
* een visuele en geluidswerende voorziening op het gedeelte langs het Zenegroen;
* buiten de spits krijgt economisch gebonden verkeer (vrachtwagens) voorrang bij de verkeerslichten op het Drachtsterplein;
* een busstrook op de zuidtak van het Drachtsterplein "stad in".
* er komt een bouwprotocol, gericht op tijden/routing bouwverkeer e.d. ;
* aandacht voor de zichtbaarheid van de bedrijven aan de zuidzijde van het kanaal. De maatregelen
De gemeente Leeuwarden en de provincie Fryslân pakken het probleem bij de Drachtsterweg gezamenlijk aan. Uitgangspunten voor de oplossing zijn geen files, een hoogwaardige fietsverbinding, onbelemmerde scheepvaart en een mooie stadsentree. De volgende maatregelen worden getroffen:
* Drachtsterplein: een compact kruispunt met verkeerslichten, half verhoogd uitgevoerd, met vier halfverdiepte fietstunnels, met één vrije rechtsafbaan naar de Hemrik en één vanuit het MCL.
* Kanaalkruising: een aquaduct voorzien van 2x2 rijstroken en een ruim fiets- en voetpad aan de westzijde. Het aquaduct wordt naast de bestaande brug gebouwd.
* Kruising "Zuid": een verdiept gelegen ongelijkvloerse aansluiting die verdiept wordt doorgezet richting aquaduct, inclusief fietsroute Goutum-Noord - Zuiderburen-Noord.
* Fiets- en sloepenroute Wiarda. De maatregelen kosten 86 miljoen euro en worden door rijk, provincie en gemeente betaald. De maatregelen aan de Drachtsterweg en omgeving worden in de periode 2011 - 2013/2015 uitgevoerd. De exacte bouwfasering hangt af van procedurele zaken en van de afstemming met de planning van andere grote (verkeers)projecten in de stad.

Het verkeer op de Drachtsterweg loopt vast. Zowel tijdens de ochtend- als de avondspits staan er files. Door de groei van Leeuwarden aan de zuidkant (De Zuidlanden/Nieuw Stroomland) en de verkeersgroei die daarmee gepaard gaat wordt de druk op de Drachtsterweg nog fors groter. Het aantal auto's in 2020 verdubbelt ten opzichte van 2005. De (verkeers)toename geldt niet alleen voor de Drachtsterweg. Ook de andere wegen in Leeuwarden, zoals de Stadsring en het Oostergoplein kennen hetzelfde vraagstuk. De gemeente Leeuwarden vindt dit niet acceptabel. De komende jaren wordt daarom op verschillende plekken in de stad hard gewerkt om de bereikbaarheid van de stad te verbeteren. Soms alleen, soms samen met andere partijen.

In mei is de besluitvorming in de Provinciale Staten (13 mei) en de gemeenteraad (25 mei).