Geslaagde AutoRAI 2009 ondanks moeilijke tijden
11 apr 2009
Terwijl autoshows over de hele wereld onder druk staan, is AutoRAI
2009 vandaag met een oorverdovend claxonconcert positief afgesloten.
Zoân 220.000 mensen brachten een bezoek aan het tweejaarlijkse
autofeest. Gezien de huidige economische omstandigheden en de
teruggelopen autoverkopen, spreekt de organisatie van een geslaagd
evenement. "De vernieuwde opzet heeft veel positieve reacties van
zowel bezoekers als exposanten opgeleverd", aldus beursmanager Fernand
Molenschot. Ook exposanten spreken van een succes: door de
laagdrempelige opzet en het exposeren van een recordaantal autoâs in
zes belevingswerelden, zijn er tegen minder kosten ruim 70.000
potentiële klanten (leads) gegenereerd. De volgende AutoRAI wordt
gehouden in april 2011.
Â
"In nauwe samenwerking met alle exposanten heeft Amsterdam RAI een
vernieuwd beursconcept neergezetâ, licht Fernand Molenschot toe. âVoor
sommige bezoekers was dat even wennen, maar in tijden van crisis moet
je je creativiteit laten gelden. Het totale aantal bezoekers bleef
achter ten opzichte van de vorige editie. De vernieuwde opzet van
AutoRAI 2009 kende echter beduidend minder avondopenstellingen en
beursdagen.â Met name de belevingswerelden 'Luxury & Sportscars',
'City & Compact' en 'Family & Travel' werden druk bezocht. Ook de
spectaculaire show AutoRAI Life, waar voor het eerst in de
geschiedenis auto's over de beursvloer reden, kon rekenen op veel
belangstelling. Van de buitenactiviteiten scoorden de '4x4 Driving
Experienceâ en 'Try the Bike' erg goed.
Â
Exposanten tevreden
Exposanten zijn te spreken over AutoRAI 2009. "We hebben een groot
aantal mensen direct met ons merk in contact kunnen brengen en er zijn
zelfs 60 procent meer leads gescoord ten opzichte van de vorige
editie", aldus Jeroen Maas van Opel Nederland. "Dat is natuurlijk mede
te danken aan de Opel Insignia, Auto van het Jaar 2009, die enorm goed
is ontvangen door de bezoekers. We zijn dan ook zeker tevreden over
deze vernieuwende editie van de AutoRAI. Wat ons betreft is de
autoliefhebber uiteindelijk de grote winnaar van deze nieuwe opzet en
daar gaat het natuurlijk om."
Â
Ook BMW Nederland is positief, zo blijkt uit de eerste reactie van
Diederik Reitsma: "Er is een enorme prestatie verricht om in relatief
korte tijd de AutoRAI met een nieuw concept leven in te blazen. Binnen
de gestandaardiseerde aankleding hebben BMW en MINI toch kans gezien
om het thema EfficientDynamics te communiceren en de bezoekers alle
modellen van ons programma te laten zien. BMW herkenbaar in het wit en
MINI in het zwart. Daarnaast levert de AutoRAI ons gekwalificeerde
potentiële klanten op, die door onze IVA-standbemanning actief en
gemotiveerd zijn verzameld."
Â
Klaas Engelsma van hoofdsponsor Shell kijkt eveneens terug op een
succesvolle AutoRAI: âBij de stand van Shell was er continu veel
belangstelling voor de nieuwe brandstof Shell Fuel Save. We kijken uit
naar de samenwerking in 2011 en 2013.â
Â
GoMotor!
GoMotor! vormde een aantrekkelijke aanvulling op AutoRAI 2009.
Bezoekers en exposanten zijn enthousiast over de terugkeer van
motorfietsen in Amsterdam RAI. Ook de mogelijkheid die âTry the Bikeâ
bood om (weer eens) op een motorfiets te rijden, stond sterk in de
belangstelling.
*
Amsterdam RAI