CONVENANT
TUSSEN DE STAATSSECRETARIS VAN ECONOMISCHE ZAKEN EN DE
GEMEENTE PM
`VERBETERING DIENSTVERLENING EN VERMINDERING
REGELDRUK VOOR ONDERNEMERS'
AANGAANDE DE INVOERING VAN HET NORMENKADER DIENSTVERLENING EN
DE VERMINDERING VAN ADMINISTRATIEVE LASTEN MET 25%
Ondergetekenden,
DE STAATSSECRETARIS VAN ECONOMISCHE ZAKEN, HANDELEND ALS BESTUURSORGAAN,
hierna te noemen: EZ;
en
DE GEMEENTE PM, OP GROND VAN ARTIKEL 171 VAN DE GEMEENTEWET VERTEGENWOORDIGD
DOOR HAAR BURGEMEESTER, KRACHTENS MANDAATBESLUIT VAN DE BURGEMEESTER IN DEZEN
VERTEGENWOORDIGD DOOR PM, WETHOUDER VAN DE GEMEENTE PM
hierna te noemen: de gemeente;
en
DE KONINKLIJKE VERENIGING MIDDEN- EN KLEINBEDRIJF NEDERLAND, VERTEGENWOORDIGD
DOOR DE VOORZITTER,
hierna te noemen: MKB Nederland;
Verder te noemen partijen.
Overwegende dat,
1. Ratio
a) EZ met een aantal gemeenten reeds in 2005 het "Convenant stroomlijning dienstverlening
aan ondernemers" heeft gesloten waarin afspraken zijn gemaakt over de aanpak van
strijdige regels, het bedrijvenloket en het vereenvoudigen van vergunningen;
b) de evaluatie van de uitvoering en de werking van het "Convenant stroomlijning
dienstverlening aan ondernemers" - dat op 31 december 2009 eindigt- aanleiding geeft om
nieuwe afspraken te maken met het oog op het verbeteren van de dienstverlening aan en
het verminderen van de regeldruk voor ondernemers;
---
c) op 4 juni 2007 een bestuursakkoord is gesloten tussen de rijksoverheid en de Vereniging
van Nederlandse Gemeenten over de ontwikkeling van een normenkader dienstverlening,
de invoering van modelverordeningen en de vermindering van administratieve lasten voor
ondernemers met 25 % (hierna: het bestuursakkoord tussen de rijksoverheid en de
Vereniging van Nederlandse Gemeenten);
d) de rijksoverheid, de gemeenten die het onderhavige convenant ondertekenen en MKB
Nederland zich gezamenlijk inspannen om een hoge prioriteit te geven aan de aanpak van
regeldruk, de verbetering van dienstverlening en de vermindering van toezichtslasten met
merkbare resultaten voor ondernemers;
e) de gemeenten de ambitie hebben in 2015 hét front office van de overheid te zijn en
daarmee een eerste aanspreekpunt willen zijn voor vragen van ondernemers aan de
rijksoverheid;
f) de huidige economische situatie tot voortvarendheid in de aanpak van
regeldrukvermindering, verbetering dienstverlening en vermindering toezichtslasten
noopt.
2. Verantwoordelijkheid
a) Gemeenten, de rijksoverheid en MKB Nederland een gezamenlijke verantwoordelijkheid
hebben om het ondernemersklimaat in Nederland te verbeteren;
b) zowel EZ, de gemeente en MKB Nederland een niet in rechte afdwingbare
inspanningsverplichting willen aangaan om een extra impuls te geven aan het verbeteren
van het ondernemersklimaat door ondernemers een betere dienstverlening te bieden, de
regeldruk te verminderen en onnodige lastendruk te voorkomen door de administratieve
lasten te verminderen met 25 %;
c) de rijksoverheid streeft bij regelgeving die door decentrale overheden in medebewind
wordt uitgevoerd, een administratieve lastenverlichting met 25 % na;
d) de rijksoverheid daarbij de vermindering van de regeldruk door gemeenten monitort;
e) de gemeente een voorbeeldfunctie kan vervullen naar regiogemeenten aangezien zij de rol
van centrumgemeente heeft en daardoor een sleutelpositie inneemt in het overleg met
ondernemers;
f) MKB-Nederland de verantwoordelijkheid op zich neemt om de aanpak van regeldruk
onder de aandacht te brengen bij haar achterban en haar achterban te stimuleren
betrokkenheid te tonen bij lokale besluitvorming ter vermindering van regeldruk en
verbetering van dienstverlening.
g) MKB-Nederland zich inspant om als organisatie (regionale bureaus en besturen) actief
deel te nemen aan regionale en lokale samenwerkingsverbanden gericht op verbetering
regeldruk en dienstverlening, alsmede om haar achterban tot deelname te stimuleren.
3. Vermindering regeldruk en administratieve lasten
a) In het bestuursakkoord tussen rijksoverheid en de Vereniging van Nederlandse
Gemeenten nadrukkelijk afspraken omtrent de invoering van modelverordeningen zijn
opgenomen;
b) de rijksoverheid gemeenten heeft gestimuleerd bij het maken van een inventarisatie van
overbodige vergunningen, gemeentelijke verordeningen en lokale regelgeving door de
Tijdelijke regeling stimulering aanpak vermindering gemeentelijke lasten (Stcrt. 2007,
105);
---
c) de rijksoverheid gemeenten verder wil ondersteunen bij het uitvoeren van de
implementatiemaatregelen die voortvloeien uit de Tijdelijke regeling stimulering aanpak
vermindering gemeentelijke lasten;
d) de rijksoverheid in samenwerking met de VNG zeven regionale regeldrukambassadeurs
aanstelt met het oogmerk om gemeenten te stimuleren regeldruk te verminderen;
e) MKB Nederland gemeenten met het opstellen van `een top tien van merkbare
maatregelen' heeft geholpen bij het inventariseren van de meest dringende maatregelen op
het terrein van lokale wet- en regelgeving.
4. Dienstenrichtlijn
De Dienstenrichtlijn (richtlijn nr. 2006/123/EG van het Europees Parlement en de Raad van
de Europese Unie van 12 december 2006 betreffende de diensten op de interne markt (PbEU
L 376) bijdraagt aan verbetering van dienstverlening aan dienstverrichters door de
rijksoverheid en andere overheden, door o.a. het instellen van het dienstenloket dat moet
leiden tot een efficiënter proces van vergunningverlening.
5. Toezicht op naleving regelgeving
De rijksoverheid, gemeenten en ondernemers belang hebben bij effectief toezicht op de
naleving van regelgeving uitgevoerd door professionele en klantgerichte toezichthouders die
zich richten op bedrijven die regelgeving slecht naleven.
6. Afspraken Bedrijven Investerings Zones
De Experimentenwet BI-zones treedt per 1 mei 2009 in werking. De wet maakt experimenten
met Bedrijven Investerings Zones mogelijk die gericht zijn op het verbeteren van de
leefbaarheid, veiligheid, ruimtelijk kwaliteit of een ander (mede)publiek belang in de
openbare ruimte en zijn daarmee een aanvulling op het kwaliteitsniveau van dienstverlening
van de gemeente.
In het licht van het voorgaande liggen aan het convenant de volgende doelstellingen ten
grondslag:
I. Verbetering Dienstverlening Gemeente
1. De gemeente zorgt voor een tijdige, toegankelijke en klantvriendelijke dienstverlening en
advisering aan ondernemers.
2. De rijksoverheid en de gemeente stellen zichzelf ten doel dat ze ten minste een
rapportcijfer 7 halen voor dienstverlening aan bedrijven zoals voortvloeit uit de
uitvoeringsagenda van het bestuursakkoord tussen rijksoverheid en de Vereniging van de
Nederlandse Gemeenten. Dit rapportcijfer wordt gebaseerd op de resultaten van de
jaarlijkse belevingsmonitor van de Regiegroep Regeldruk.
---
II. Vermindering regeldruk en administratieve lasten
1. EZ en de gemeente zich inspannen om de door het kabinet geformuleerde vermindering
van de administratieve lasten met ten minste 25% als gevolg van het schrappen van wet-
en regelgeving te realiseren binnen een termijn van twee en een half jaar.
2. De gemeente lokale regelgeving herziet met het oog op het verminderen van de regeldruk
voor ondernemers.
3. De gemeente streeft naar heldere regelgeving voor burgers en ondernemers.
4. De gemeente zich inspant om regeldruk te voorkomen, door naar alternatieven voor
regelgeving te zoeken bij de oplossing van problemen.
5. De gemeente indien mogelijk vergunningen vervangt door algemene regels of voor zover
mogelijk vergunningenprocedures vereenvoudigt.
6. De rijksoverheid de gemeente ondersteunt bij het uitvoeren van de
implementatiemaatregelen die voortvloeien uit de Tijdelijke regeling stimulering aanpak
vermindering gemeentelijke lasten.
III. Monitoring en evaluatie
1. De rijksoverheid zorgt voor een beter zicht op de concrete resultaten die de gemeenten
realiseren in de aanpak van regeldruk, verbetering van dienstverlening en toezicht door
middel van monitoring.
2. De monitoring door de rijksoverheid de gemeente in staat stelt om inzicht te krijgen hoe
zij op landelijke schaal presteert.
3. De monitoring door de rijksoverheid aan de hand van prestaties van andere gemeenten
inzichtelijk maakt op welke terreinen nog kansen liggen voor verbetering.
MET DE ONDERTEKENING VAN DIT CONVENANT KOMEN PARTIJEN HET VOLGENDE OVEREEN:
Artikel 1: Definities
In dit convenant wordt verstaan onder:
a. VNG: de Vereniging van Nederlandse Gemeenten.
b. Modelverordeningen VNG: de door de VNG opgestelde modelverordeningen voor
gemeenten.
c. Bewijs van Goede Dienst: een door de staatssecretaris van EZ afgegeven rapport met
overzicht van de meetresultaten van de kwaliteit van de dienstverlening op basis van het
Normenkader voor Bedrijven, en van de verbeteracties die in overleg met het lokale
bedrijfsleven zijn vastgesteld.
d. Voucherregeling AL: de tijdelijke regeling stimulering aanpak vermindering
gemeentelijke lasten, Stcrt. 2007, nr. 105.
e. Maatregelenplan: een plan als bedoeld in artikel 1, onder e, van de voucherregeling AL;
f. BIZ-zone: Bedrijven Investerings Zone als bedoeld in artikel 1, eerste lid, van het
wetsvoorstel Experimentenwet BI-zones.
g. De Regiegroep Regeldruk: de projectdirectie zoals ingesteld bij het Instellingsbesluit
Regiegroep Regeldruk, Stcrt. 2007, 219.
---
Artikel 2: Verbetering Dienstverlening
1. De gemeente spant zich in haar dienstverlening te verbeteren met behulp van het
normenkader voor bedrijven, door een meting te doen aan de hand van dit instrument naar
de kwaliteit van haar dienstverlening.
2. De resultaten van de meting en een verbeterplan van de gemeente worden gepresenteerd
aan het lokale bedrijfsleven met een Bewijs van Goede Dienst.
Artikel 3: Versnelling Vergunningverlening
1. De gemeente versnelt de vergunningverlening voor projecten die een grote private
investering mogelijk maken door te zorgen voor een versnelde en gebundelde afwikkeling
van alle vergunningen voor deze projecten.
2. De gemeente voorziet de ondernemer van actuele en adequate informatie omtrent het
proces van zijn vergunningaanvraag.
3. MKB Nederland spant zich in om de ondernemer te informeren over
vergunningaanvraagprocedures en de noodzaak van het overleggen van adequate en
toereikende informatie ten behoeve van vergunningaanvragen.
Artikel 4: Uitvoering voucherregeling AL en invoering modelverordeningen VNG
1. De gemeente voert het maatregelenplan uit dat volgt uit de voucherregeling AL, publiceert
het plan van aanpak op haar website en maakt kenbaar wanneer de maatregelen zullen zijn
gerealiseerd.
2. De gemeente voert in elk geval de modelverordeningen van de VNG in ter implementatie
van het maatregelenplan dat volgt uit de voucherregeling AL.
3. De gemeente beziet voorts bij welke verordeningen en bijbehorende uitvoeringsregelingen
zij verdergaande maatregelen kan nemen dan waarin is voorzien in modelverordeningen
van de VNG ter vermindering van de administratieve lastendruk.
Artikel 5: Invoering modelverordening VNG zonder voucherregeling AL
1. Indien de gemeente niet heeft deelgenomen aan de voucherregeling AL dan voert de
gemeente aanpassingen in wet- en regelgeving door die de administratieve lasten
verminderen tenminste op het niveau van de modelverordeningen van de VNG.
2. De gemeente spant zich in om bij een vernieuwing van de modelverordeningen van de
VNG de wijzigingen in haar regelgeving door te voeren.
Artikel 6: Afschaffen vergunningen en vervangen door algemene regels
1. De gemeente spant zich in de reclamevergunning af te schaffen.
2. De gemeente spant zich in om de vergunning ten aanzien van het plaatsen van voorwerpen
op of aan de weg te vervangen door algemene regels.
3. Het eerste en tweede lid zijn niet van toepassing voor zover de afschaffing of vervanging
van deze vergunningstelsels door algemene regels in de periode vanaf 1 januari 2008 tot
de datum van ondertekening van het convenant reeds is onderzocht en door de
gemeenteraad niet is geaccordeerd.
4. In samenhang met de afschaffing bedoeld in het tweede lid, streeft de gemeente naar
afschaffing van precariorechten voor objecten kleiner dan 1 m² en voor tijdelijke objecten.
---
Artikel 7: Horecaexploitatievergunning
1. De gemeente spant zich in om de administratieve lastendruk die samenhangt met de
horecaexploitatievergunning met 25 procent te verminderen. De gemeente zal hiertoe
onder andere onderzoeken:
a. of deze vergunning mogelijk kan worden afgeschaft voor zover het bedrijven betreft
die reeds een drank- en horecavergunning hebben;
b. of de verplichting voor deze vergunning mogelijk kan worden beperkt tot enkele
specifieke bedrijven of categorieën van bedrijven of tot enkele delen van het
grondgebied van de gemeente.
2. Het eerste lid is niet van toepassing voor zover de met de horeca-exploitatievergunning
samenhangende administratieve lastendruk recentelijk door het college van burgemeester
en wethouders van de gemeente is onderzocht.
Artikel 8: Versnelling en vereenvoudiging welstandstoets
1. De gemeente spant zich in om met haar lokale welstandsbeleid en welstandstoezicht een
vermindering van 25 procent administratieve lastendruk te realiseren. De gemeente zal in
dat licht onderzoeken, mede gelet op het voornemen van het kabinet om het
welstandsbeleid te moderniseren, op welke wijze zij de toetsing van bouwvergunningen
aan haar lokale welstandsbeleid wil vormgeven.
2. Bij het opstellen van eisen aan het welstandsbeleid ten aanzien van bedrijventerreinen
spant de gemeente zich in om de eventuele kosten voor aanpassing van panden te
beperken tot redelijke en billijke bedragen.
Artikel 9: Vermindering toezichtslasten
1. De gemeente zal een integraal plan van aanpak ontwikkelen voor het opstellen van
regelgeving, de uitvoering van vergunningverlening en het voeren van een toezicht- en
handhavingsbeleid, voor zover relevant voor ondernemers.
2. De gemeente zorgt voor een gecoördineerd toezichtsplan dat voorziet in een structurele
afstemming tussen handhavers en toezichthouders van de verschillende diensten van de
gemeente, of een organisatorische bundeling van deze functies bij het uitvoeren van
toezicht en handhaving.
3. Het toezichtbeleid van de gemeente zal gebaseerd zijn/worden op het beginsel van risico-
of keten gestuurd handhaven, waarin het accent van toezicht en handhaving ligt op het
nalevinggedrag van bedrijven en de belangrijkste risico's.
4. De gemeente streeft naar structurele samenwerking met rijksinspecties zoals in de vorm
van het doen van gezamenlijke inspectiebezoeken, het opstellen van gezamenlijke
risicoanalyses of het overdragen van toezichtstaken.
---
Artikel 10: Afspraken Bedrijven Investerings Zones (BI-zones)
1. De gemeente zal initiatieven van ondernemers om een BI-zone op te richten in zijn
algemeenheid zoveel mogelijk ondersteunen.
2. De gemeente zal zich inspannen om binnen de gemeente op initiatief van ondernemers ten
minste één BI-zone-experiment mogelijk te maken vóór 1 mei 2011.
3. De gemeente kan nadere afspraken maken over haar dienstverlening met ondernemers in
de BI-zones.
Artikel 11: Monitoring en voortgangsrapportage
De gemeente neemt deel aan jaarlijkse monitoring op nationaal niveau van de
regeldrukaanpak, de verbetering van dienstverlening en toezicht, dat wordt uitgevoerd door de
Regiegroep Regeldruk, het Ministerie van Binnenlandse Zaken en de VNG.
Artikel 12: Bewaken voortgang
1. Tussen de Regiegroep Regeldruk, de gemeente en MKB Nederland vindt eenmaal per jaar
een bestuurlijk overleg plaats om de voortgang van de afspraken in dit convenant te
bewaken.
2. Van dit overleg wordt door de Regiegroep Regeldruk een verslag opgesteld dat (door de
Regiegroep) aan partijen wordt aangeboden.
Artikel 13: Juridische bindendheid
Naleving van dit convenant is niet in rechte afdwingbaar.
Artikel 14: Samenloop "Convenant stroomlijning dienstverlening aan ondernemers"
Dit convenant laat de uitvoering en de werking van "Convenant stroomlijning dienstverlening
aan ondernemers" dat op 31 december 2009 eindigt onverlet.
Artikel 15: Evaluatie van het convenant
1. Partijen zullen de uitvoering en werking van dit convenant vóór 1 november 2011
evalueren.
2. Partijen zullen, naar aanleiding van de gezamenlijke evaluatie, besluiten of de activiteiten,
zoals in dit kader afgesproken, zullen worden voortgezet.
3. De evaluatie zal worden verricht door een gezamenlijke werkgroep bestaande uit
vertegenwoordigers van partijen, waarvan een verslag zal worden opgemaakt.
4. De in het derde lid bedoelde werkgroep bepaalt de wijze en uitvoering van de evaluatie.
Zij stelt de partijen voorafgaand aan de evaluatie in de gelegenheid hun standpunt
daarover te geven.
5. De werkgroep biedt het evaluatieverslag uiterlijk op 1 oktober 2011 aan partijen aan.
6. De mogelijke kosten van de evaluatie worden door de Regiegroep Regeldruk gedragen.
---
Artikel 16: Wijziging van het convenant
Elke partij kan de andere partij schriftelijk verzoeken het convenant te wijzigen. De wijziging
behoeft de schriftelijke instemming van partijen.
Artikel 17: Inwerkingtreding en openbaarmaking van het convenant
1. Dit convenant treedt in werking met ingang van de dag na ondertekening en eindigt op 31
december 2011.
2. Binnen twee weken na ondertekening van dit convenant wordt de zakelijke inhoud
daarvan gepubliceerd in de Staatscourant. In de Staatscourant wordt ook meegedeeld dat
de volledige tekst van het convenant vanaf 18 april 2009 beschikbaar is op
www.verminderingregeldruk.nl.
OPGEMAAKT EN GETEKEND OP 15 APRIL 2009 TE UTRECHT DOOR:
de heer drs. F. Heemkerk
Staatssecretaris van Economische Zaken
wethouder in de gemeente
de heer drs. L.M.L.H.A.Hermans
Voorzitter MKB Nederland
---
Lijst met gemeenten die convenant ondertekenden
15 april 2009 | convenant
Gemeente Portefeuille Partij Naam wethouder Voornaam
Alkmaar Financiën en belastingen, Sociale Zaken en PvdA mevrouw ir. A. van Dam Rian
toelieidng arbeidsmarkt, Econmische Zaken,
Havens en Markten, Werkgelegenheid en
Arbeidsmarkt, Centrummanagement,
Toerisme, Kredietbank en P&O
Almelo Financiën, Economische Zaken, CDA de heer drs. R.J.M. van Reinier
Werkgelegenheid, Grondbeleid, Toerisme Broekhoven
en Sport
Almere o.a. Vergunningen, toezicht en handhaving, VVD de heer drs. A.P. Visser Arno
stedelijk beheer, verkeer en vervoer, millieu
Amersfoort Planeconomie, sociale zaken en CDA de heer G.Boeve Gert
werkgelegenheid
Apeldoorn Dienstverlening, Communicatie, Strategie, RPF/ChristenUnie de heer P. Blokhuis Paul
Welzijn en Zorg, WMO,
Regeldrukvermindering
Amsterdam Financiën, Economische Zaken, Haven, PvdA de heer mr. dr. L.F. Asscher Lodewijk
Luchthaven en Belastingen
Arnhem Economische Zaken, Sociale Zaken en PvdA mevrouw H.J. Weeda Rita
Arbeid
Breda Volkshuisvesting, Sport en Volksgezondheid breda '97 de heer P. van Yperen Pieter
Delft economische zaken VVD de heer drs. R. Vuijk Roland
Den Haag Sociale Zaken, Werkgelegenheid en PvdA de heer H.P.M. Kool Henk
Economie
Dordrecht Economische zaken, grondbedrijf, VVD de heer F.J. van den Oever Ferdinand
havenbedrijf, regionale
ontwikkelingsmaatschappij, zeehavenbeleid
en werkgelegenheidszaken,
middenstandszaken, detailhandel en
stadsmarkten
Eindhoven mobiliteit, milieu, stadsdeelgericht werken PvdA de heer drs. E. van Eric
en economische zaken Merrienboer
Emmen Financiën, land- en tuinbouw, recreatie en CDA de heer J. Kuper Jan
toerisme, informatisering en automatisering,
huisvesting
Enschede Economische Ontwikkeling, Jeugd en PvdA de heer mr. drs. E. Helder Eric
Onderwijs
Groningen Economische Zaken, Verkeer en Vervoer PvdA de heer drs. J.J. Dijkstra Jaap
Heerlen publieke zaken SP de heer C.J.M. Duijf Cor
Helmond Economische Zaken, Sociale Zaken en PvdA de heer S.H. Yeyden Seyit
Centrumontwikkeling
Hengelo Sociale Dienstverlening, Sociale Zaken, de heer drs. G.A. ter Ellen Gerard
Volksgezondheid, Werkloosheidsbestrijding
Leeuwarden EZ,Ruimtel. Ordening, Toerisme, PvdA de heer H.S. Deinum Henk
grondzaken, stadspromotie, vastgoed
Leiden Economie en Publiekszaken PvdA de heer M.J.D. Witteman Marc
Lelystad Economische Zaken en Toerisme, Verkeer VVD de heer J. Lodders Jaap
en Vervoer, P&O, Informatie en nieuwe
media, Dienstverlening en participatie
Maastricht Economie,. Cultuur, Financiën en PvdA de heer J. Jacobs Jean
Organisatie
Nijmegen Economie, onderwijs, cultuur, personeel en PvdA mevrouw J.G.. Kunst Hannie
organisatie
Rotterdam Economie, Haven en Milieu VVD de heer M.G.J. Harbers Mark
's- Arbeidsmarktbeleid, EZ, onderwijs en VVD de heer L.W.L. Pauli Bert
Hertogenbosch welzijn
Sittard-Geleen Economische Zaken GOB de heer P.M. Meekels Pieter
Tilburg Econ.Zaken, Werkgelegenheid, VVD de heer J.H. Möller Joost
Evenementen, Kermis, Toerisme en
recreatie, Gemeentegebouwen, ICT,
Deelnemingen, Ondernemerszaken,
Media/Marketing, Grondzaken
Utrecht EZ, soc.zaken, arbeidsmarktbeleid, PvdA mevrouw drs. M.K.M. Spit Marka
stadspromotie en evenementen,
wijkwethouder wijk Zuidwest
Venlo Economische zaken, detailhandel VVD de heer drs. M.L. Verheijen Mark
evenementen etc
Zaanstad financiën, publ. Dienstverl. En PvdA de heer drs. H.J. Egberts Harm Jan
vergunningen, grondzaken intern.
Betrekkingen en stedenbanden.
Coördinerend wethouder fin. Strategie.
Zoetermeer Dienstverlening, communicatie, VVD de heer P.J. van Domburg Patrick
stadspromotie, bouw- en woningtoezicht en
het project Terugdringen AL,Integraal
veiligheidsbeleid, wijk- en buurtbeheer
Zwolle Sociale Zaken, Economische Zaken en PvdA de heer M. Knol Martin
Onderwijs
---- --