Gemeente Lelystad

Werken aan behoud evenwichtige woningmarkt

Woensdag 15 april 2009

"Niet afwachten. Niets doen kost ook geld. Juist nu investeren om klaar te zijn voor de dag van morgen. Een gezonde woningmarkt, draagt bij aan een gezonde stad! ". Dat is een grote lijnen de strekking van "Het antwoord van Lelystad" op de financiële crisis.

"Niet afwachten. Niets doen kost ook geld. Juist nu investeren om klaar te zijn voor de dag van morgen. Een gezonde woningmarkt, draagt bij aan een gezonde stad! ". Dat is een grote lijnen de strekking van "Het antwoord van Lelystad" op de financiële crisis.

Breed pakket

Het college wil met een breed pakket van maatregelen de effecten op de Lelystadse woningmarkt beperken. De gemeenteraad zal bij de besluitvorming over de voorjaarsnota gevraagd worden de benodigde middelen te reserveren. Dit kan in de miljoenen lopen. Na 2010 moet de woningbouwproductie op peil blijven en niet terugvallen naar 250 of minder woningen per jaar. Aan de raad wordt voorgesteld de crisis een "zachte landing" te geven. Door investeringen in de aanbod en vraagkant blijft de woningproductie zoveel mogelijk in stand en krijgt de woonconsument extra hulp en minder risico's. Tegelijkertijd worden de krachten gebundeld met marktpartijen om de naamsbekendheid van Lelystad nieuwe impulsen te geven.

Integrale aanpak

In de afgelopen maanden zijn gesprekken gevoerd met makelaars, projectontwikkelaars en de woningbouwcorporatie. De stagnatie in de woningmarkt ligt met name aan de vraagkant. Het gaat om grotere risico's en strengere kredietvoorwaarden van de banken. Met de voorgestelde maatregelen wil het college de woonconsument meer zekerheid en vertrouwen geven. Onderzocht is welke maatregelen het beste passen in de Lelystadse situatie. Een integrale aanpak is noodzakelijk. Gekozen is voor een breed pakket van maatregelen, die o.a. klaar liggen in een zogenoemde "Voorraadkast". Welke maatregelen ook daadwerkelijk ingezet zullen worden zal per project verschillen. College en marktpartijen maken die afweging per project. Als de markt er om vraagt kunnen diverse maatregelen meteen genomen worden. Het gaat dan om bijvoorbeeld co-financiering van de marktpartijen.

Evenwichtige groei

De acties moeten - in ieder geval - bijdragen aan een evenwichtige groei van de stad. Met daarbij de volgende centrale uitgangspunten: 30% sociaal en 70% voor de markt bouwen. 50% van de bewoners van buiten Lelystad aantrekken. Eigen inwoners genoeg variatie aanbieden om door te kunnen stromen. Tegelijkertijd wordt onderzocht wat de vertrekmotieven van Lelystedelingen zijn en waar de mogelijke potentiële klanten zich bevinden. Door structureel overleg met de makelaars en projectontwikkelaars wordt bijgehouden hoe de markt zich ontwikkelt.

De maatregelen in vogelvlucht

Het brede pakket van maatregelen is een mix van bestaande en nieuwe regelingen aan de vraagkant van de woonconsument, zoals:
* Maandelijkse subsidie op de woonlasten voor huishoudens met een beperkt inkomen

* Financiering van de rentelasten door de gemeente
* Een eigen koperslening vanuit de gemeente
* Bij het niet verkopen van een woning, wordt de woning tegen bepaalde waarde gekocht en doorverkocht aan de corporatie
* Gratis aanbieden van een inkomensverliesverzekering
* Verlagen van de woonlasten gedurende de bewoningperiode
* Eerste een woning huren, daarna kopen

* Met een kleine kavel beginnen en groter uitbouwen
* Uitstel van betaling voor de betaling van de grond, pas nadat de eigen woning is verkocht

Ontwikkelaars krijgen meer vrijheid bij het ontwikkelen van projecten om de bouwplannen aan te passen. Ook wordt gedacht aan meer gericht bouwen, waarvoor echt belangstelling is. Bovendien wordt het mogelijk om de bouw in rendabele fasen te doen.

Eerst de stad verkopen, dan de woning

De marktpartijen geven aan dat het belangrijk is om nu meer te doen aan de naamsbekendheid van Lelystad. Een aantal marketingmaatregelen zijn gekoppeld aan de start van de verkoop van Warande en Hanzepark. Samen met de ontwikkelaars heeft de gemeente een intensief marketing-actieplan opgezet. De acties variëren van online-marketing via onder andere Google, You Tube en Funda tot advertenties, brochures, tv-reclame en regio-gerichte acties voor potentiële nieuwe inwoners. Ook de nieuwe Stichting Lelystad Partners krijgt een rol in dit het marketingoffensief.

Samen aan de slag

Het uitgangspunt blijft dat de marktpartijen en de gemeente Lelystad de krachten bundelen om de woningbouwproductie op een gezond peil te krijgen door vraag en aanbod in evenwicht te houden. Op korte termijn wordt de raad gevraagde de benodigde gelden - voor wat betreft het gemeentelijke gedeelte - te halen uit de reserves van het Grondbedrijf. Voor de extra marketingactiviteiten komt een aanvraag in het kader van de Voorjaarsnota 2009.
---