Gemeente Lelystad
Werken aan behoud evenwichtige woningmarkt
Woensdag 15 april 2009
"Niet afwachten. Niets doen kost ook geld. Juist nu investeren om
klaar te zijn voor de dag van morgen. Een gezonde woningmarkt, draagt
bij aan een gezonde stad! ". Dat is een grote lijnen de strekking van
"Het antwoord van Lelystad" op de financiële crisis.
"Niet afwachten. Niets doen kost ook geld. Juist nu investeren om
klaar te zijn voor de dag van morgen. Een gezonde woningmarkt, draagt
bij aan een gezonde stad! ". Dat is een grote lijnen de strekking van
"Het antwoord van Lelystad" op de financiële crisis.
Breed pakket
Het college wil met een breed pakket van maatregelen de effecten op de
Lelystadse woningmarkt beperken. De gemeenteraad zal bij de
besluitvorming over de voorjaarsnota gevraagd worden de benodigde
middelen te reserveren. Dit kan in de miljoenen lopen. Na 2010 moet de
woningbouwproductie op peil blijven en niet terugvallen naar 250 of
minder woningen per jaar. Aan de raad wordt voorgesteld de crisis een
"zachte landing" te geven. Door investeringen in de aanbod en
vraagkant blijft de woningproductie zoveel mogelijk in stand en krijgt
de woonconsument extra hulp en minder risico's. Tegelijkertijd worden
de krachten gebundeld met marktpartijen om de naamsbekendheid van
Lelystad nieuwe impulsen te geven.
Integrale aanpak
In de afgelopen maanden zijn gesprekken gevoerd met makelaars,
projectontwikkelaars en de woningbouwcorporatie. De stagnatie in de
woningmarkt ligt met name aan de vraagkant. Het gaat om grotere
risico's en strengere kredietvoorwaarden van de banken. Met de
voorgestelde maatregelen wil het college de woonconsument meer
zekerheid en vertrouwen geven. Onderzocht is welke maatregelen het
beste passen in de Lelystadse situatie. Een integrale aanpak is
noodzakelijk. Gekozen is voor een breed pakket van maatregelen, die
o.a. klaar liggen in een zogenoemde "Voorraadkast". Welke
maatregelen ook daadwerkelijk ingezet zullen worden zal per project
verschillen. College en marktpartijen maken die afweging per project.
Als de markt er om vraagt kunnen diverse maatregelen meteen genomen
worden. Het gaat dan om bijvoorbeeld co-financiering van de
marktpartijen.
Evenwichtige groei
De acties moeten - in ieder geval - bijdragen aan een evenwichtige
groei van de stad. Met daarbij de volgende centrale uitgangspunten:
30% sociaal en 70% voor de markt bouwen. 50% van de bewoners van
buiten Lelystad aantrekken. Eigen inwoners genoeg variatie aanbieden
om door te kunnen stromen. Tegelijkertijd wordt onderzocht wat de
vertrekmotieven van Lelystedelingen zijn en waar de mogelijke
potentiële klanten zich bevinden. Door structureel overleg met de
makelaars en projectontwikkelaars wordt bijgehouden hoe de markt zich
ontwikkelt.
De maatregelen in vogelvlucht
Het brede pakket van maatregelen is een mix van bestaande en nieuwe
regelingen aan de vraagkant van de woonconsument, zoals:
* Maandelijkse subsidie op de woonlasten voor huishoudens met een
beperkt inkomen
* Financiering van de rentelasten door de gemeente
* Een eigen koperslening vanuit de gemeente
* Bij het niet verkopen van een woning, wordt de woning tegen
bepaalde waarde gekocht en doorverkocht aan de corporatie
* Gratis aanbieden van een inkomensverliesverzekering
* Verlagen van de woonlasten gedurende de bewoningperiode
* Eerste een woning huren, daarna kopen
* Met een kleine kavel beginnen en groter uitbouwen
* Uitstel van betaling voor de betaling van de grond, pas nadat de
eigen woning is verkocht
Ontwikkelaars krijgen meer vrijheid bij het ontwikkelen van projecten
om de bouwplannen aan te passen. Ook wordt gedacht aan meer gericht
bouwen, waarvoor echt belangstelling is. Bovendien wordt het mogelijk
om de bouw in rendabele fasen te doen.
Eerst de stad verkopen, dan de woning
De marktpartijen geven aan dat het belangrijk is om nu meer te doen
aan de naamsbekendheid van Lelystad. Een aantal marketingmaatregelen
zijn gekoppeld aan de start van de verkoop van Warande en Hanzepark.
Samen met de ontwikkelaars heeft de gemeente een intensief
marketing-actieplan opgezet. De acties variëren van online-marketing
via onder andere Google, You Tube en Funda tot advertenties,
brochures, tv-reclame en regio-gerichte acties voor potentiële nieuwe
inwoners. Ook de nieuwe Stichting Lelystad Partners krijgt een rol in
dit het marketingoffensief.
Samen aan de slag
Het uitgangspunt blijft dat de marktpartijen en de gemeente Lelystad
de krachten bundelen om de woningbouwproductie op een gezond peil te
krijgen door vraag en aanbod in evenwicht te houden.
Op korte termijn wordt de raad gevraagde de benodigde gelden - voor
wat betreft het gemeentelijke gedeelte - te halen uit de reserves van
het Grondbedrijf. Voor de extra marketingactiviteiten komt een
aanvraag in het kader van de Voorjaarsnota 2009.
---