Gemeente Alkmaar
Parkeren in Spoorbuurt en binnenstad verbetert
Alkmaar, 15 april 2009
---
Nieuw beleid om parkeerdruk te verlagen
Dinsdag 14 april ging het college van burgemeester en wethouders
akkoord met het nieuwe parkeerbeleid in Alkmaar. Daarin wordt een
aantal maatregelen voorgesteld om het parkeren in de binnenstad en in
de aangrenzende wijken te verbeteren. De maatregelen zijn mede
bepaald op basis van de inbreng van burgers en ondernemers uit de
betreffende wijken. Daarin kwam naar voren dat met name in de
Spoorbuurt en in de binnenstad sprake is van een hoge parkeerdruk.
Een belangrijk doel van het nieuwe beleid is om het evenwicht in het
parkeren te herstellen. Een ander doel van het nieuwe beleid is om de
stad aantrekkelijk te houden voor bewoners en bezoekers, door te
zorgen voor goede parkeervoorzieningen. Verder beoogt de gemeente met
haar nieuwe beleid de parkeerdruk te verlagen, een betere benutting
van de bestaande parkeercapaciteit te realiseren en de onduidelijkheid
op straat weg te nemen. Er wordt hiertoe een aantal maatregelen
voorgesteld.
Nico Alsemgeest, Wethouder verkeer: "Alkmaar is een prachtstad, met
een belangrijke functie voor de regio. En bij zo'n stad hoort ook een
goed en klantvriendelijk parkeersysteem voor bezoekers. Tegelijkertijd
moet het een systeem zijn dat de leefbaarheid van ons historisch
centrum met haar bewoners ten goede komt. De maatregelen binnen het
nieuwe parkeerbeleid richten zich hoofdzakelijk op gebieden met de
hoogste parkeerdruk:de binnenstad en de Spoorbuurt. In de overige
wijken zijn weinig tot geen wijzigingen op het huidige
parkeerbeleid."
Maatregelen
Naast algemene maatregelen, is er per wijk maatwerk geleverd door een
aantal specifieke maatregelen te treffen. Een basisregel is dat de
woonbuurten voor de bewoners zijn en de garages voor de bezoekers.
Daarnaast wordt `dubbelgebruik' van parkeerplaatsen door
vergunninghouders en betaald parkeerders toegestaan op een aantal
ontsluitingswegen (50 km/uur). Zo ontstaan er meer
parkeermogelijkheden voor bewoners, omdat de plaatsen niet meer
exclusief voor betaald parkeerders zijn. Overdag is meer ruimte voor
bezoekers en bedrijven (langs de 50 km/uur wegen). Het avondtarief (2
euro) in de garages is goedkoper en langer geldig, namelijk van 18:00
tot 10:00 uur. De garagevergunning voor bewoners wordt goedkoper. En
in de binnenstad en de Spoorbuurt wordt het betaald parkeren verlengd
tot 23:00 uur. Verder stelt het college de raad voor om een plafond in
te stellen voor het aantal te verstrekken vergunningen in het centrum.
De tweede straatvergunning in de binnenstad wordt afgeschaft. Daar
tegenover staat een meer volledige, zeer betaalbare vergunning in de
garages. Behalve een betere benutting van bestaande plaatsen wordt ook
de parkeercapaciteit uitgebreid. Zo worden er bijvoorbeeld medio 2009
twee P+R terreinen geopend (Bergermeer en Oudorp), die tezamen 250
parkeerplaatsen bieden en een zeer goede verbinding naar het centrum
hebben. Reeds gepland was de bouw van de Schelphoekgarage.
Inbreng bewoners en ondernemers
Om te komen tot de nieuwe parkeermaatregelen sprak de gemeente op een
tiental avonden met bewoners en ondernemers. Tijdens deze
bijeenkomsten is het huidige beleid geëvalueerd en is gevraagd om
suggesties ter verbetering. Op zaterdag 21 maart werden, tijdens een
inloopbijeenkomst in theater De Vest, de eerste oplossingsrichtingen
gepresenteerd. Over het algemeen heerst er tevredenheid over het
huidige parkeerbeleid. Met name in de Spoorbuurt en binnenstad vormt
de hoge parkeerdruk een bron van ongenoegen. De voorgestelde
maatregelen zijn daarom vooral gericht op deze gebieden. In het
grootste deel van de wijken verandert er weinig.
Inspraak
De nota `Parkeren in Balans' ligt met ingang van vandaag gedurende
zes weken ter inzage bij de publieksbalies van het Stadskantoor en
Dienstencentrum de Mare. De openingstijden van de publieksbalies zijn
te vinden op de website van de gemeente. Meer informatie over parkeren
is tevens terug te vinden op: www.alkmaar.nl/parkereninbalans
15 april 2009