OPENBARE VERSIE
Aan: Aanbieders elektronische communicatiediensten
Aanbieders programmadiensten
Ons kenmerk
OPTA/ACNB/2009/200721
Datum Onderwerp Bijlage(n)
10 april 2009 Nieuwe regelgeving opzegtermijn contracten 1
Geachte heer, mevrouw,
Op 11 november 2008 heeft de Eerste Kamer nieuwe regelgeving aangenomen voor de opzegtermijn
van contracten voor elektronische communicatiediensten, zoals internet, vaste en mobiele telefonie,
carrierdiensten, en programmadiensten. De nieuwe regels zijn opgenomen in artikel 7.2a van de
Telecommunicatiewet (Tw).
Deze regels betekenen het volgende:
1. De opzegtermijn voor contracten voor elektronische communicatiediensten en
programmadiensten is maximaal één maand.
2. Het moment van opzeggen bepaalt het moment van beëindigen van het contract (één maand
is één maand).
Om aan de nieuwe regels in de Tw te kunnen voldoen, moet u uw algemene voorwaarden aanpassen.
Deze brief kunt u gebruiken voor uw voorbereiding. In de bijlage vindt u de regels in hoofdlijnen.
Voor wie gelden de nieuwe regels?
De nieuwe regels gelden voor bedrijven die overeenkomsten sluiten met consumenten. Indien u uw
diensten enkel aan de zakelijke markt levert is deze brief niet relevant voor u. Dit geldt ook als u geen
overeenkomsten afsluit met uw klanten, maar uw diensten bijvoorbeeld enkel prepaid aanbiedt.
Wanneer zijn de nieuwe regels van toepassing?
Naar verwachting treden de nieuwe regels 1 juli 2009 in werking. De nieuwe regels voorzien niet in
overgangsrecht. Dit betekent dat ze direct bij inwerkingtreding gelden voor zowel nieuwe als
bestaande overeenkomsten.
OPENBARE VERSIE
Handhaving door OPTA
OPTA, de Onafhankelijke Post en Telecommunicatie Autoriteit, houdt toezicht op de naleving van de
nieuwe regels. Vanaf 1 juli 2009 zal OPTA periodiek en steekproefsgewijs controles van de algemene
voorwaarden uitvoeren. Daarnaast zal OPTA controles uitvoeren naar aanleiding van klachten of
signalen die binnenkomen via onder andere ConsuWijzer1. Indien daar aanleiding toe is zal OPTA
inlichtingen vorderen. U bent verplicht hieraan mee te werken. Bij overtreding kan OPTA een boete
opleggen van maximaal 450.000 en/of een last onder dwangsom opleggen om de overtreding te
beëindigen.
Hoogachtend,
HET COLLEGE VAN DE ONAFHANKELIJKE POST EN TELECOMMUNICATIE AUTORITEIT,
namens het college,
Hoofd afdeling Consument, Nummers en Bestuur
mw.drs. D.L. Braal-Verhoog
1 ConsuWijzer is het gezamenlijk informatieloket van OPTA, de Nederlandse Mededingingsautoriteit en de
Consumentenautoriteit, waar de consument terecht kan voor praktische tips en advies over zijn rechten en waar de consument
klachten kan melden.
OPENBARE VERSIE
Bijlage
1. Bieden van één maand opzegtermijn
Contracten voor onbepaalde duur
De klant mag een overeenkomst waarin geen contractperiode is afgesproken op ieder moment dat hij
dat wil, opzeggen. Ongeacht of de overeenkomst lang of kort geleden is afgesloten. Hierbij geldt een
opzegtermijn van maximaal één maand.
Contracten voor bepaalde duur
De aanbieder mag een overeenkomst waarin een contractperiode is afgesproken (bijvoorbeeld één of
twee jaar) na verloop van die periode stilzwijgend verlengen of vernieuwen. Dit mag met maximaal één
jaar2. Tijdens de eerste contractperiode geldt het regime van het Burgerlijk Wetboek (BW)3.
Na stilzwijgende verlenging of vernieuwing van de overeenkomst mag de klant de overeenkomst op
ieder moment dat hij dat wil opzeggen. Dan geldt een opzegtermijn van maximaal één maand.
2. Eén maand is één maand
De opzegtermijn is maximaal één maand. In de nieuwe regelgeving staat dat de klant de
overeenkomst `te allen tijde' kan opzeggen. Dit betekent dat de opzegtermijn start op het moment van
opzegging. Als de klant op 14 september zijn overeenkomst opzegt, is de overeenkomst uiterlijk op 15
oktober beëindigd. De aanbieder mag de opzegtermijn dus niet koppelen aan een kalendermaand of
contractmaand4.
3. Stilzwijgend verlengen
De klant heeft alleen recht op één maand opzegtermijn in de verlengde contractperiode als de
aanbieder de overeenkomst stilzwijgend verlengt of vernieuwt. Indien de klant vóór beëindiging van de
eerste contractperiode expliciet instemt met een aanbod van de aanbieder om de overeenkomst te
verlengen of te vernieuwen, is de klant opnieuw gebonden aan de dan overeengekomen
contractsperiode. Tijdens die periode geldt dan weer het regime van het BW.
4. Nieuwe regelgeving direct van toepassing op alle contracten
De nieuwe regels gelden direct. Ongeacht of u de algemene voorwaarden of de contractvoorwaarden
er al op heeft aangepast. Bovendien gelden ze direct voor zowel nieuwe als bestaande contracten.
Dus klanten die al in hun verlengde contractperiode zitten (na afronding van de eerste contractperiode)
hebben direct na inwerkingtreding van de regelgeving recht op een opzegtermijn van maximaal één
maand. En niet pas na afloop van de verlengde contractperiode.
2 Op grond van artikel 6:236 j BW.
3 Dit betekent dat een contractduur van langer dan één jaar wordt vermoed onredelijk bezwarend te zijn, tenzij de klant jaarlijks
mag opzeggen (artikel 6:237 k BW). Een opzegtermijn van langer dan drie maanden wordt vermoed onredelijk bezwarend te zijn
(artikel 6:237 l BW).
4 Dit is bevestigd door de Staatssecretaris van Economische Zaken tijdens een Algemeen Overleg op 13 december 2007 met de
Tweede Kamer (Kamerstukken II, 2007-2008, 30537 en 30661, nr.21).
OPENBARE VERSIE
5. Informatieplicht en opzegrecht
De aanbieder van een elektronische communicatiedienst of programmadienst die een beding in zijn
overeenkomst wijzigt, moet zijn abonnees hier tenminste vier weken vóór de voorgenomen wijziging
over informeren. De abonnee heeft, wanneer de wijziging voor hem nadelig is, het recht de
overeenkomst kosteloos te beëindigen. Deze informatieplicht en het bijbehorende opzegrecht5 blijven
gelden naast de wettelijke opzegtermijn van één maand.
U moet dus bij een wijziging van uw algemene voorwaarden uw klanten altijd informeren en hen de
mogelijkheid bieden de overeenkomst op te zeggen.
Ook voor de wijziging van de algemene voorwaarden om deze aan te passen aan de nieuwe
regelgeving voor de opzegtermijn geldt de informatieplicht. Aangezien het hier een wijziging in het
voordeel van de klant betreft, levert dit geen opzegrecht op voor de klant6.
5 Op grond van artikel 7.2 van de Telecommunicatiewet (Tw)
6 Dit is in lijn met het Beoordelingskader artikel 7.2 Tw (OPTA/IPB/2007/201436, publicatiedatum 19-07-2007)
Onafhankelijke Post en Telecommunicatie Autoriteit