* >Eerste kantonzitting in GPS
Eerste kantonzitting in GPS
9 april 2009 - Arrondissementsparket Assen
Papieren strafdossier wordt vervangen door digitaal dossier
Op woensdag 15 april 2009 vindt om 13.30 uur de eerste kantonzitting
plaats waarbij de officier van justitie en de griffier gebruik maken
van een digitaal dossier in GPS. De rechter daarentegen zal de zaken
voorlopig nog aan de hand van een fysiek dossier behandelen.
GPS staat voor Geïntegreerd Processysteem Strafrecht. Een digitaal
systeem ter ondersteuning van de administratie en behandeling van
strafzaken voor het Openbaar Ministerie en de Rechtspraak. Het oude
systeem COMPAS wordt vervangen door GPS.
De officier van justitie gaat tijdens de behandeling van de zaken niet
meer van papier lezen maar zal voordragen vanaf het beeldscherm. De
griffier verwerkt de ter zitting verkregen informatie direct in GPS.
Het digitale dossier wordt in gebruik genomen!
Op deze dag staan 6 zaken ingepland. Het gaat hier om kantonzaken.
ACHTERGRONDINFORMATIE
GPS
Het nieuwe informatiesysteem GPS is de opvolger van het huidige
COMPAS. GPS heeft als doel de kwaliteit, de flexibiliteit en de
snelheid in de strafrechtketen te bevorderen.
Invoering
Na uitgebreide pilots met GPS heeft het College van
procureurs-generaal en de Raad voor de rechtspraak besloten over te
gaan tot de landelijke invoering van het systeem. Deze invoering
verloopt gefaseerd. Het gaat in deze eerste fase om kantonzaken en
eenvoudige politierechterzaken.
Digitaal dossier
In GPS wordt het papieren dossier vervangen door een elektronisch
dossier. Het elektronische dossier maakt de werkprocessen minder
gevoelig voor menselijke fouten. Voor elke zaak wordt een elektronisch
dossier aangemaakt. De kans dat stukken kwijt raken wordt hiermee
verkleind. Iedere medewerker die over de benodigde autorisaties
beschikt kan bij dit dossier.
Scanstraat
Op het parket Assen is een centraal scanproces ingericht. Het parket
Assen is in 2008 zijn eerste zaken gaan scannen in GPS. Hierdoor kan
binnenkomende post (processen-verbaal) direct worden verwerkt en dat
garandeert een compleet dossier. Het elektronische dossier kan bestaan
uit onder andere gescande documenten, door GPS aangemaakte documenten,
tekstverwerkingsdocumenten, foto's, filmfragmenten en
geluidsfragmenten.
Werkstroombesturing
Een ander nieuw aspect van GPS is werkstroombesturing. Hiermee wordt
bedoeld: het digitaal geleiden van zaken `langs' medewerkers waardoor
het mogelijk is de besturing en beheersing van bedrijfsprocessen te
verbeteren en de voortgang van de zaak continu te volgen.
Toekomst
GPS blijft voorlopig in ontwikkeling. Terwijl het Openbaar Ministerie
in overleg met de Rechtbank geleidelijk de zaaksstromen in GPS
uitbreidt, wordt GPS op termijn ook geschikt gemaakt voor complexere
maatwerkzaken
Openbaar Ministerie