---
PERSBERICHT
Amsterdam, 14 april 2009
Peter van Zijp én Rob Mol Reclameman van het Jaar
Zowel Peter van Zijp als de dit jaar overleden Rob Mol zijn uitgeroepen tot
Reclameman 2009. Deze titel is de hoogst haalbare persoonsonderscheiding van
het reclamevak. Aad Kuijper en Ralph Wisbrun, voorzitters van respectievelijk
ADCN en VEA, maakten dat bekend tijdens de ADCN Jaarprijzen Uitreiking in Het
Concertgebouw.
De verkiezing is een initiatief van VEA en ADCN in samenwerking met Adformatie.
De jaarprijs wordt voor en door het vak zelf toegekend aan reclameprofessionals die in
het reclamevak werkzaam zijn en zich op strategisch, creatief of ondernemend gebied
onderscheiden. Het gaat daarbij om alle vormen van commerciële communicatie.
In de eerste ronde van de verkiezing konden vakgenoten via www.mijnreclamemv.nl
kandidaten aandragen. 1500 marketing- en communicatiemensen bezochten deze site
resulterend in een shortlist van 30 communicatieprofessionals. In de tweede ronde, de
stemronde, bracht naast ruim 3000 vakgenoten ook een vakjury zijn stem uit. Deze Jury
van 10 bestond dit jaar uit Aad Kuijper (voorzitter ADCN), Sanne Korf de Gidts (directeur
ADCN), Ralph Wisbrun en Frans Blanchard (respectievelijk voorzitter en directeur van de
VEA), Diederick Koopal en Lode Schaeffer (actieve leden uit de ADCN-Eregalerij) en Paul
Meijer en Pietro Tramontin (respectievelijk VEA Legend 2007 en 2008), Léon Bouwman
en Astrid Prummel (respectievelijk hoofdredacteur en adjunct-hoofdredacteur van
Adformatie).
Geen burgemeester
De tweede verkiezingsronde resulteerde in een gedeelde eerste plaats voor Peter van
Zijp en Rob Mol. Van Zijp, creative director van de BVH Groep, was van 2006 tot 2008
ADCN-voorzitter. Redenen om Van Zijp te kandideren waren, behalve de vele
bekroningen op zijn naam, het feit dat hij een reclamevakman in hart en nieren en een
copywriter van het eerste en laatste uur is. Hij weet de ambachtelijkheid van het vak met
alle mogelijke moderne communicatiemiddelen te combineren. Bovendien heeft hij als
ADCN-voorzitter wezenlijke veranderingen doorgevoerd met betrekking tot de verbreding
van het vak. Ook Mol, tot zijn overlijden op 24 februari dit jaar, directeur Centraal
Beheer Achmea, werd voorgedragen vanwege zijn vakmanschap. Hij was dé man achter
`Even Apeldoorn bellen' als opvolger van Aad Muntz. Iemand die snapt hoe het is om
consistent aan een merk te bouwen. Ralph Wisbrun: `Gelukkig hebben we weer échte
reclamemannen.' Aad Kuijper: `Beide heren hebben de onderscheiding meer dan
verdiend voor hun noeste en consistente werk in de afgelopen jaren. En voor Peter geldt
als enige voorwaarde aan deze prijs dat hij minimaal een jaarlang geen
burgemeesterspost mag aanvaarden noch zich mag scholen tot mode-ontwerper.'
Noot voor redacties
Kijk voor een overzicht van de genomineerden en het reglement op
www.mijnreclamemv.nl.
Meer informatie (
Ingezonden persbericht