Antwoorden op kamervragen van het Kamerlid Leijten over het faillissement van
Meavita.
(Ingezonden 26 maart 2009)
Inleiding
Ik hecht eraan voorafgaand aan de beantwoording van de kamervragen van
kamerlid Leijten het volgende naar voren te brengen.
Inmiddels zijn de zorgactiviteiten van onderdelen van Meavita die failliet zijn
gegaan overgenomen door twee nieuwe stichtingen. Deze nieuwe stichtingen
zullen de komende tijd reorganiseren opdat gezonde organisaties ontstaan. De
verantwoordelijkheid voor deze reorganisatie ligt in handen van het bestuur van
de nieuwe stichtingen. Het bestuur is immers verantwoordelijk voor de gezonde
exploitatie en de dagelijkse gang van zaken van de nieuwe stichtingen. Ik wijs u in
dit verband ook op mijn brieven van 17 februari jl.1 en 2 maart jl.2 waarin de
achtergronden en verantwoordelijkheidsverdeling uitgebreid uiteengezet werden.
De curatoren zijn verantwoordelijk voor de afwikkeling van het faillissement van
de verschillende onderdelen van Meavita. Schuldeisers die een vordering hebben
op `Meavita oud' kunnen zich wenden tot deze curatoren.
1
Wat is uw reactie op het artikel `Failliet Meavita telt 6000 schuldeisers'? 1)
Ik heb kennisgenomen van het artikel. Het is bij een faillissement gebruikelijk dat
schuldeisers zich bij de curator melden. Zoals de curator in het artikel aangeeft, is
nog niet bekend hoeveel schuldeisers zich zullen melden.
2
Worden onder de 6000 schuldeisers ook de personeelsleden gerekend die vele
(honderden) uren aan overwerk en vakantietegoeden hadden bij Meavita? Zo nee,
waarom niet? Zo ja, kunt u de Kamer informeren hoe groot de totale som is dat
personeelsleden vorderen vanwege openstaande overuren en vakantie-uren?
Voor aanspraken van het personeel tot en met 23 februari 2009 zal het personeel
een beroep kunnen doen op de Loongarantieregeling van het UWV. Dit geldt
bijvoorbeeld voor: achterstallig loon (tot 13 weken vóór faillissementsdatum), nog
te betalen overuren (tot 13 weken vóór faillissementsdatum), vakantiedagen (tot
1 jaar vóór faillissementsdatum) en vakantiegeld (tot 1 jaar vóór
faillissementsdatum).
In het geval dat personeelsleden meer dan 1 jaar aan vakantiedagen zouden
hebben of nog recht hebben op uitbetaling van een vergoeding voor overwerk van
meer dan 13 weken vóór faillissementsdatum, kunnen de personeelsleden deze
vordering als preferente vordering indienen bij de curatoren. Zij gaan voor op de
gewone (concurrente) schuldeisers.
3
Worden onder de 6000 schuldeisers ook bewoners van de woonzorgtak in Den
Haag gerekend? Zo nee, waarom niet? Zo ja, hoeveel mensen zijn dit en hoe
groot is hun gezamenlijke vordering?
1 Kamerstukken 2008-2009, 26631, nr. 303
2 Kamerstukken 2008-2009, 26631, nr. 307
De woonzorgtak in Den Haag bestaat uit 660 verpleeghuisbedden en 440
verzorgingshuisbedden. In totaal derhalve ongeveer 1.100 bewoners. In de
meeste gevallen worden aanvullende diensten zoals kapper, pedicure, winkel en
zakgeld eerst geleverd en achteraf via een factuur, acceptgiro of automatische
incasso in rekening gebracht bij clienten. Het komt ook voor dat vooraf wordt
betaald. In dat geval zijn sommige bewoners schuldeiser en kunnen deze
bewoners hun vordering indienen bij de curatoren.
4
Bent u er van op de hoogte dat bewoners zeker drie weken geen `zakgeld' konden
halen bij de receptie van een locatie? Zo nee, hoe komt dit? Zo ja, bent u van
mening dat mensen die afhankelijk zijn van die uitgifte benadeeld zijn door de
situatie bij Meavita?
De Haagse Wijk- en Woonzorg (HWW-zorg) heeft aangegeven dat de bewoners de
afgelopen periode nagenoeg altijd het zakgeld hebben kunnen verkrijgen in de
verschillende locaties. Het beheer van het zakgeld van de bewoners, dit is geld
van de bewoners zelf, wordt apart gehouden van de gelden van de organisatie. In
de week van 9 tot en met 13 maart, de week van faillissement voor overgang
naar de nieuwe stichting is er onduidelijkheid en spanning geweest over de
uitbetalingen, omdat in die week niet over de rekening beschikt kon worden en
kasgelden afgestort werden. HWW-zorg heeft aangegeven dat het zakgeld
desondanks ook in de desbetreffende week is voldaan.
5
Bent u er van op de hoogte dat bewoners iedere maand automatisch een som geld
(laten) betalen - aan Meavita - voor kosten, zoals de kapper, pedicure, waskosten,
verschuldigde kosten voor ontspanning en het opgehaalde zakgeld? Zo ja, is dit
geld ook besteed aan deze zaken? Zo nee, kunt u uitzoeken of het geld besteed is
aan de zaken waarvoor het bedoeld was?
Voor wat betreft de kosten voor pedicure, waskosten, ontspanning en het zakgeld
is het geld volgens HWW-zorg ook aan deze activiteiten besteed.
Bewoners betalen voor diensten als een pedicure of kapper in de meeste gevallen
achteraf via acceptgiro of automatische incasso. In een klein aantal gevallen
betalen de bewoners aan HWW-zorg een bedrag vooraf als voorschot op de te
verlenen diensten.
HWW-zorg heeft aangegeven dat het denkbaar is dat een aantal bewoners die
vooraf een bedrag aan Meavita hebben betaald welk bedrag op 24 februari jl. nog
niet helemaal opgesoupeerd was, een vordering op de boedel hebben. HWW-zorg
schat in dat dit slechts enkele bewoners betreft.
6
Zijn de bewoners (en/of hun familieleden of zaakwaarnemers) op de hoogte
gesteld van een nieuw rekeningnummer waarnaar zij het maandelijkse bedrag
moeten overmaken? Zo nee, waarom niet? Zo ja, per wanneer? Kunt u
garanderen dat er geen geld is verdwenen?
HWW-zorg heeft aangegeven dat de bewoners op 20 maart 2009 door middel van
een brief op de hoogte zijn gesteld van een nieuw rekeningnummer. Zie verder
het antwoord op vraag 5.
7
Bent u ervan op de hoogte dat er bij de woonzorglocaties activiteiten worden
geschrapt, enerzijds omdat ingehuurde mensen niet kunnen worden betaald,
anderzijds omdat het mensen betreft die nog schuldeiser zijn bij Meavita? Zo nee,
bent u bereid uit te zoeken wat er nu niet georganiseerd kan worden voor de
bewoners? Zo ja, vindt u dit een wenselijke situatie?
HWW-zorg heeft bevestigd dat in de periode tussen surseance en heden een
aantal activiteiten is afgezegd. Gedurende deze periode konden alleen de AWBZ-
prestaties gegarandeerd worden. De afgelaste activiteiten waar u op doelt,
betreffen activiteiten in de sfeer van ontspanning, bijvoorbeeld een uitstapje naar
theater of een optreden van een muzikant. Dit is in het kader van de leefbaarheid
en kwaliteit vanzelfsprekend een vervelende situatie, echter gezien de
omstandigheden en alle belangen afwegend een niet te voorkomen situatie. HWW-
zorg heeft aangegeven dat dit een tijdelijke situatie was. Dergelijke activiteiten
worden inmiddels weer georganiseerd.
8
Bent u er van op de hoogte dat sommige schuldeisers niet afgewacht hebben,
maar hun geleverde spullen hebben teruggehaald, zoals is gebeurd met de nieuwe
geluidsinstallatie van een woonzorglocatie? Zo nee, is dit niet gemeld bij de
curator? Zo ja, wat vindt u van deze situatie, en zijn er vergelijkbare voorbeelden?
Schuldeisers met een eigendomsvoorbehoud dienen zich te vervoegen bij de
curator. Met de curator is afgesproken dat deze dergelijke gevallen meldt bij
HWW-zorg. De bestuurder van de stichting, de heer Van Otterloo, zal vervolgens
besluiten of het geleverde goed kan worden opgehaald of dat betaling plaatsvindt
door de nieuwe stichting. HWW-zorg heeft aangegeven dat er één concreet geval
bekend is waarbij een schuldeiser zich heeft gemeld om geleverde goederen op te
halen zonder toestemming van de curator.
9
Bent u ervan op de hoogte dat kappers, pedicures en andere mensen die diensten
verzorgden in de woonzorgcentra niet meer komen vanwege niet betaalde
rekeningen? Zo ja, wat vindt u van deze situatie? Zo nee, bent u bereid in kaart te
brengen hoeveel diensten er niet worden aangeboden?
HWW-zorg heeft mij laten weten dat de suggestie dat de genoemde diensten niet
meer worden aangeboden, niet juist is. Volgens HWW-zorg hebben de betrokken
aanbieders van genoemde diensten (freelancers) hun werkzaamheden voortgezet,
zelfs de freelancers die over de maand januari en februari een vordering hebben
op Meavita.
10
Bent u van mening dat, zolang er geen diensten worden aangeboden waarvoor
wel een maandelijks bedrag betaald wordt, deze maandelijkse betaling moet
worden opgeschort dan wel teruggestort? Zo nee, waarom niet? Zo ja, hoe gaat
dit geregeld worden?
HWW-zorg heeft aangegeven dat als er maandelijks wordt betaald voor diensten
aan HWW-zorg, de desbetreffende dienst geleverd zal worden of dat er
terugbetaling zal plaatsvinden.
11
Bent u van mening dat diensten als kapper en pedicure van belang zijn voor het
leven van ouderen die intramuraal wonen? Zo nee, waarom niet? Zo ja, wat gaat
u doen om er voor te zorgen dat de ouderen die bij woonzorg wonen in Den Haag
deze diensten niet ontberen?
Ik kan mij voorstellen dat diensten als een kapper of een pedicure van belang
kunnen zijn voor het welzijn van de bewoners. Het is echter aan de bestuurders
van individuele instellingen om te bepalen welke aanvullende faciliteiten aan de
bewoners van de instelling worden geboden. HWW-zorg heeft laten weten er ook
zorg voor te zullen dragen dat diensten als kapper en pedicure beschikbaar zijn op
de intramurale locaties.
12
Wat is uw reactie op het bericht "Meavita zelfs bij vrijwilligers in het krijt"? 2)
Ik heb kennis genomen van het artikel. Declaraties van vrijwilligers die voor 1
februari 2009 zijn binnen gekomen op de salarisadministratie van Meavita zijn
gewoon betaald door Meavita. Het is wel mogelijk dat vrijwilligers in februari een
declaratie hebben ingediend die ziet op de periode oktober 2008 tot en met
januari 2009. HWW-zorg en het Zorgkantoor Haaglanden hebben er gezamenlijk
voor gezorgd dat betaling van de desbetreffende bij Meavita openstaande
declaraties alsnog heeft plaatsgevonden.
13
Bent u van mening dat het niet betalen van reiskosten het vrijwilligersklimaat
versterkt? Zo ja, kunt u dat uitleggen? Zo nee, wat gaat u hieraan doen?
Ik acht de inzet van vrijwilligers van groot belang. Ik vind het dan ook belangrijk
dat het verrichten van vrijwilligerswerk gefaciliteerd wordt met de juiste
randvoorwaarden. Ik waardeer het dan ook dat HWW-zorg en Zorgkantoor
Haaglanden hebben gezorgd voor betaling van bij Meavita openstaande
declaraties.
14
Erkent u dat het faillissement van Meavita vele slachtoffers maakt? Zo nee,
waarom niet? Zo ja, wat gaat u doen om de benadeelden zoveel mogelijk
tegemoet te komen?
Het faillissement van Meavita is net als ieder ander faillissement - voor
betrokkenen vervelend. De curatoren zijn verantwoordelijk voor de afwikkeling
van het faillissement van de verschillende onderdelen van Meavita. Schuldeisers
die een vordering hebben op Meavita kunnen zich wenden tot deze curatoren.
15
Bent u van mening dat de ontslagvergoeding voor de oud-bestuurder van 500.000
euro gerechtvaardigd is? 3) Zo ja, kunt u dat uitleggen? Zo nee, bent u bereid te
onderzoeken of dit kan worden teruggevorderd?
Het bepalen van een ontslagvergoeding is de taak en de verantwoordelijkheid van
de Raad van Toezicht. De hoogte van een eventuele ontslagvergoeding maakt
meestal onderdeel uit van de overeenkomst die de bestuurder en de Raad van
Toezicht sluiten. In die zin kan het zijn dat een Raad van Toezicht wordt
geconfronteerd met afspraken die onder verantwoordelijkheid van een vorige
Raad tot stand gekomen zijn en die ze liever niet zouden nakomen. Bij verschil
van mening tussen een Raad van Toezicht en een vertrekkende bestuurder is het
in laatste instantie de rechter die bepaalt wat juist is.
Ik speel geen enkele rol in de besluitvorming over ontslagvergoedingen. Ik vind
het in dit concrete geval wel veel geld, temeer omdat inmiddels één jaarsalaris als
fatsoensnorm geldt. Omdat Meavita inmiddels failliet is, is het aan de curator om
te bepalen of een terugvorderingsactie zinvol dan wel mogelijk is.
16
Wat is de vertrekbonus geweest voor de bestuurders die in 2008 vertrokken zijn?
Zodra het jaarverslag over 2008 is vastgesteld, kan ik u daarover berichten.
17
Wat verdienen de huidige bestuurders?
Het salaris van de bestuurder wordt vastgesteld door de Raad van Toezicht.
In dit bijzondere geval is, vooruitlopend daarop, gesproken met de bestuurder van
beide stichtingen over zijn honorering. De Raad van Toezicht zal zijn vergoeding
maximeren met als plafond de Balkenendenorm exclusief BTW op jaarbasis.
Overigens is er slechts één bestuurder. Bij een kortere periode van inzet dan een
kalenderjaar wordt dit bedrag navenant de kortere periode gekort.
18
Erkent u dat financiële steun 4) voor de reorganisatie van de nieuwe stichtingen
van Meavita vreemd over komt, als duidelijk is dat "negen van de tien crediteuren
hun geld niet terug zien" 5)? Zo nee, waarom niet? Zo ja, gaat u onderzoeken hoe
(kleine) schuldeisers ook genoegdoening krijgen?
De steunaanvraag die de nieuwe stichtingen bij de NZa zullen indienen, is bedoeld
om te bewerkstelligen dat de verlening van zorg op korte en langere termijn
gecontinueerd kan worden. Dat sluit aan bij mijn uitgangspunt al diverse malen
gewisseld met u dat ik wel verantwoordelijk ben voor de continuïteit van zorg,
maar niet van instellingen. Het is aan de curatoren om te bewerkstelligen dat
schuldeisers van de failliete onderdelen van Meavita zo veel als mogelijk hun
vorderingen betaald krijgen.
19
Wanneer in de media gesteld wordt dat vrijwilligers en anderen al maanden niet
betaald zijn of vergoedingen hebben gehad, hoe kan het dan dat u op 11
december 2008 op de hoogte was van de problemen bij Meavita? 6)
Over de informatievoorziening door Meavita aangaande de problematiek bij
Meavita heb ik u middels diverse brieven en debatten reeds uitgebreid
geïnformeerd.
20
Zijn er gesprekken met overnamekandidaten voor delen van het oude Meavita die
nu onder de nieuwe stichtingen vallen? Zo ja, hoe wordt er gewaarborgd dat deze
overnamekandidaten financieel gezond zijn? Zo nee, per wanneer verandert de
tijdelijke situatie in een permanente?
De stichtingen zullen zich inspannen om de zorgactiviteiten voor 1 januari 2010
(voor Den Haag) respectievelijk voor 1 januari 2011 (voor Groningen) met
instemming van de curatoren geheel of gedeeltelijk te verkopen aan een
marktpartij. De bestuurder van de nieuwe stichtingen, de heer Van Otterloo, heeft
aangegeven dat op dit moment uitsluitend wordt geïnventariseerd welke
overnamekandidaten zich melden. Het streven van de bestuurder is om voor het
einde van 2009 een beslissing te nemen met betrekking tot het zelfstandig
voortbestaan of overname.
21
Onder welke voorwaarden verleent de NZa steun? Onderzoekt zij ook of er wel
personeel uit kan om de zorg te blijven waarborgen? Kunt u uw antwoord
toelichten?
De nieuwe stichtingen zullen in de naaste toekomst een sanering moeten
doorvoeren, aangezien er op dit moment geen sprake is van een sluitende
begroting en exploitatie. Hiertoe dienen de nieuwe stichtingen een saneringsplan
op te stellen. Op basis van een gedegen saneringsplan kunnen de nieuwe
stichtingen in dit zeer uitzonderlijke geval bij de NZa een verzoek om een bijdrage
in de saneringskosten indienen.
Het uitgangspunt voor de NZa is dat de met de sanering gemoeide kosten
noodzakelijk zijn met het oog op het waarborgen van de continuïteit van zorg. Het
totaalplaatje van de sanering(skosten) moet evenwichtig zijn in het licht van de
waarborging van continuïteit van zorg enerzijds en de rechtmatige en doelmatige
besteding van AWBZgelden anderzijds. Daarbij geldt dat deze kosten in
redelijkheid gemaakt zijn/moeten worden. De NZa beschouwt het verzoek om een
saneringsbijdrage als een ultimum remedium. Dit betekent dat de instelling en het
zorgkantoor moeten onderbouwen dat er geen alternatieven zijn en dat andere
financieringsbronnen en lijnen zijn uitgeput.
Een onderdeel van het saneringsplan zal naar verwachting de sanering van het
personeelsbestand zijn. De NZa toetst een dergelijk plan op haalbaarheid. Ook zal
de NZa de ontwikkelingen bij de uitvoering van het saneringsplan monitoren.
22
Wilt u deze vragen beantwoorden vóór het spoeddebat over Meavita?
Ja.
1) AD - Den Haag, 23 maart 2009
2) De Telegraaf, 18 maart 2009
3) Jaarverslag Meavita 2007
4) Zorgvisie, 24 maart 2009
5) AD - Den Haag, 23 maart 2009
6) Kamerstuk 26 631, nr. 303, bijlage 1
---- --
Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport