1 1
> Retouradres: Postbus 20901, 2500 EX Den Haag
De voorzitter van de Tweede Kamer Plesmanweg 1-6
der Staten-Generaal 2597 JG Den Haag
Binnenhof 4 Postbus 20901
2500 EX Den Haag
2513 AA DEN HAAG T 070 351 61 71
F 070 351 78 95
Contactpersoon
---
T -
Ons kenmerk
VENW/DGMo-2009/2706
Uw kenmerk
Datum 14 april 2009 -
Onderwerp Kabinetsambities Spoor, Voortgangsrapportage 2 Bijlage(n)
---
Geachte voorzitter,
Bijgaand ontvangt u de tweede voortgangsrapportage over de Kabinetsambities
Spoor. Het doel van deze rapportage is de Tweede Kamer te informeren over de
stand van zaken van het Actieplan Groei op het Spoor, dat betrekking heeft op de
ambities voor de korte termijn, en van het Programma Hoogfrequent
Spoorvervoer, voor de middellange termijn. Ook ontvangt u de tussenrapportage
van het project OV-SAAL, dat binnen het Programma Hoogfrequent Spoorvervoer
is verbijzonderd als vooruitlopende specifieke planstudie.
In het Algemeen Overleg van 23 januari 2008 is toegezegd dat tweemaal per jaar
over de voortgang van de spoorambities zal worden gerapporteerd. Op 4
september 2008 is u de eerste voortgangsrapportage aangeboden (VenW-DGMo-
2008/1567). Hierover hebben we in het Algemeen Overleg van 2 oktober 2008
gesproken. Vanwege de positieve reacties in dit overleg op de rapportagewijze, is
voor de tweede voortgangsrapportage hetzelfde stramien gehanteerd. Vanaf nu
zal ik u op deze momenten tevens informeren over de voortgang van het project
OV-SAAL.
Voor zowel OV-SAAL, het Actieplan Groei op het Spoor, als het Programma
Hoogfrequent Spoorvervoer constateer ik dat de samenwerking met het groot
aantal betrokken partijen goed verloopt.
Over deze drie projecten geven de voortgangsrapportages het volgende beeld.
Actieplan Groei op het Spoor
De uitvoering van het Actieplan Groei op het Spoor ligt op schema. De
vervoersgroei voor het hoofdrailnet was over het hele jaar 2008 gemeten 4,1%.
Het zal nog een hele tour worden de vervoergroei de komende tijd vast te
houden, gezien de huidige economische ontwikkeling. Ik geloof nog steeds in de
maatregelen uit het Actieplan en er is mij alles aan gelegen de uitvoering van de
maatregelen op koers te houden.
a
agina 1 van 3
---
Datum
Programma Hoogfrequent Spoorvervoer
De uitvoering van de planstudies uit het Programma Hoogfrequent Spoorvervoer Ons kenmerk
verloopt ook volgens planning. In oktober van dit jaar zullen de concept VENW/DGMo-2009/2706
resultaten beschikbaar zijn en besproken kunnen worden met de decentrale
overheden. Vanaf oktober 2009 tot het voorjaar van 2010 is daarover het
bestuurlijke overleg en besluitvormingsproces voorzien, uitmondend in een
kabinetsbesluit dat voor de zomer van 2010 met de Tweede Kamer kan worden
besproken.
Ik attendeer u erop dat naar aanleiding van het Algemeen Overleg over spoor van
19 februari 2009, voor wat betreft de scope van de planstudie in het Programma
Hoogfrequent Spoorvervoer, in de voortgangsrapportage een verduidelijking
wordt gegeven over wat dit betekent voor het traject Amersfoort - Zwolle.
Project OV-SAAL
De voortgang van het project OV-SAAL staat beschreven in de door Rijk en regio
vastgestelde "Tussenrapportage 2e fase Planstudie OV-SAAL". Dit inclusief een
aantal onderzoeksresultaten en op basis daarvan gemaakte keuzes. Het
onderzoekstraject naar de spoormaatregelen die op de middellange termijn (tot
2020) nodig zijn loopt conform planning. Dat geldt tevens voor het onderzoek
naar de OV oplossingen voor de lange termijn (na 2020). Over beide trajecten
zullen dit najaar besluiten worden genomen. De besluitvorming over de lange
termijn oplossingen vindt plaats in samenhang met die over een aantal andere
projecten in de Metropoolregio Amsterdam en zal worden vastgelegd in de RAAM-
brief (Rijksbrief Amsterdam Almere Markermeer).
In vervolg op het kabinetsbesluit van maart 2008 voert ProRail momenteel de
planstudie uit voor de korte termijn maatregelen. ProRail heeft aangegeven dat
een groot deel van de maatregelen later zal worden opgeleverd. Met name de
realisatie van 4-sporigheden op de Zuidas en de aansluitingen bij de Riekerpolder
en de Utrechtboog vragen een langere bouwtijd dan eerder is gedacht. Dit komt
door de complexiteit van de bouw van grote kunstwerken in een stedelijke
omgeving met een krappe ruimte. Een deel van de maatregelen uit het pakket is
op tijd gereed. ProRail heeft bij haar planning reeds rekening gehouden met
versnellingsmaatregelen, zoals het parallel schakelen van het inspraaktraject met
de aanbesteding en de voorbereiding van de bouw. Zodra de besluitvorming is
afgerond, kan ook daadwerkelijk met uitvoering van maatregelen worden
begonnen.
De planning van ProRail laat ik momenteel voorzien van een audit door Horvat &
Partners in samenwerking met de Dienst Infrastructuur van Rijkswaterstaat.
Tevens laat ik ProRail in samenspraak met NS onderzoeken welke consequenties
deze latere oplevering van onderdelen heeft voor reizigers en de in het
kabinetsbesluit van OV SAAL voorziene 12 treinen per uur per richting tussen
Flevoland en Amsterdam.
Pagina 2 van 3
De resultaten van de audit en het nadere onderzoek van ProRail zal ik meenemen
Datum
bij het vaststellen van het Ontwerp Tracébesluit (OTB) voor de maatregelen op de
Zuidtak in de zomer van dit jaar. Ons kenmerk
VENW/DGMo-2009/2706
Ik zal er alles aan doen om de korte termijn maatregelen op de SAAL corridor zo
spoedig mogelijk te realiseren en bezien in hoeverre er nog mogelijkheden voor
versnelling zijn.
Hoogachtend,
DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT,
ir. Camiel Eurlings
Pagina 3 van 3
Ministerie van Verkeer en Waterstaat