Ministerie van Defensie
Ministerie van Defensie
Antwoorden op vragen van het lid Boekestijn over de "Niemeskantvariant" Volkel (ingezonden 18 maart 2009 met kenmerk 2009Z04948).
Hierbij bied ik u de antwoorden aan op de vragen van het lid Boekestijn over de
"Niemeskantvariant", naar aanleiding van het werkbezoek van de vaste Kamercommissie
voor Defensie aan Volkel (ingezonden 18 maart 2009 met kenmerk 2009Z04948).
DE STAATSSECRETARIS VAN DEFENSIE
drs. J.G. de Vries
Ministerie van Defensie
Antwoorden op de vragen van het lid Boekestijn (VVD) aan de staatssecretaris van
Defensie over de "Niemeskantvariant", naar aanleiding van het werkbezoek van de
vaste Kamercommissie voor Defensie aan Volkel. (Ingezonden 18 maart 2009)
1
Is het waar dat de zogenaamde "Niemeskantvariant" (als Milieu Effect Rapportage-
variant) qua geluidsoverlast gunstig is voor Volkel maar ongunstig voor de gemeente
Veghel?
Ja. Door wijziging van de vertrekroute in de "Niemeskantvariant" komt de 35 Ke geluidszone
in minder dicht bebouwd gebied te liggen en neemt het aantal personen dat hinder of ernstige
hinder ondervindt af ten opzichte van de situatie zonder gewijzigde vertrekroute. Hierdoor
komt de "Niemeskantvariant" (voluit Exportalternatief Niemeskant-variant F-16 reductie) in de
Milieueffectrapportage (MER) als meest milieuvriendelijke alternatief naar voren. Daar staat
tegenover dat de route bij de "Niemeskantvariant" richting Veghel verschuift, waardoor het
geluidsniveau daar zal toenemen. Aangezien de vliegtuigen bij Veghel op grotere hoogte en
met een lagere motorsetting vliegen, is het geluidsniveau in Veghel beduidend lager dan in
Volkel. Dit komt ook tot uitdrukking in het feit dat de bebouwde kom van Veghel buiten de
geldende 35 Ke geluidszone ligt en blijft liggen.
2
Is het juridisch mogelijk om de wens van zowel de bestuurders van Volkel als die van
Veghel in te willigen om de nieuwe woningen van Volkel te plaatsen in een
geluidscontour van meer dan 45 KE waardoor Veghel minder last heeft terwijl Volkel
daar geen bezwaar tegen heeft, hetgeen dus feitelijk een ontheffing zou impliceren?
Nee, dit is juridisch niet mogelijk. Als niet voor de "Niemeskantvariant" wordt gekozen, blijft de
potentiële nieuwbouwlocatie in Volkel tussen de 35 Ke en 45 Ke geluidscontour liggen. Het
luchthavenbesluit moet in overeenstemming zijn met de (gewijzigde) Wet luchtvaart (Stb.
2008/561) en het Besluit Militaire Luchthavens van 6 februari 2009 (Stb. 2009/72). Op grond
van artikel 5 en volgende van dit besluit is nieuwbouw van woningen in het gebied tussen de
35 Ke en 45 Ke contour niet toegestaan.
Een uitzondering is alleen mogelijk bij vervanging van bestaande bebouwing door woningen
of wanneer een open plek in de bestaande, te handhaven bebouwing wordt opgevuld. In het
geval van Volkel gaat het om een nieuwbouwlocatie aan de rand van het dorp en is geen van
de uitzonderingssituaties van toepassing. Overigens is dit ook op grond van de huidige
wetgeving niet mogelijk.
3
Indien het antwoord op vraag 2 ontkennend luidt, is het technisch mogelijk om de
"Niemeskantvariant" zo aan te passen dat de gemeente Veghel meer wordt ontzien?
Nee. De noordwestelijke uitvliegroute van de "Niemeskantvariant" is zo gekozen dat de
nieuwbouwplannen van Volkel mogelijk worden en Veghel zoveel mogelijk wordt ontzien.
Aanpassing van de gekozen uitvliegroute van de "Niemeskantvariant" leidt tot suboptimale
oplossingen. Nieuwbouw in Volkel is dan maar gedeeltelijk mogelijk, het aantal (ernstig)
gehinderden in de geluidszone (35Ke) neemt toe en ook de geluidshinder in Veghel neemt
toe, zij het iets minder.