Gemeente Alphen aan den Rijn
Dienstverlening 2009: nog meer online zaken doen met de gemeente
Over een paar jaar kunnen inwoners van Alphen aan den Rijn een groot
aantal gemeentelijke producten online bestellen. Om deze ambitie te
bereiken, trekt de gemeente nog minstens vijf jaar uit. Inwoners van
Alphen kunnen ondertussen steeds meer regelen via digitale
formulieren. Dat staat in een tussentijdse rapportage (fasedocument)
dat aan de gemeenteraad wordt aangeboden.
In 2008 is de invoering van een nieuw document management systeem
(Verseon) afgerond. Daardoor gaat de interne postafhandeling nog
sneller en worden inwoners van Alphen beter geholpen. Ook kunnen
mensen vanaf 2008 via de website een afspraak maken met de gemeente.
Doordat een groot aantal online producten nog niet voldeden aan de
eisen van de gemeente, zijn in 2008 een aantal producten nog niet
volledig gedigitaliseerd. Dat geldt vooral voor interne afhandeling:
de burgers hebben er geen enkele last van. De online producten die
niet gehaald zijn in 2008, zijn: aanvragen uittreksel burgelijke
stand, aanvragen uittreksel GBA, aanvragen binnengemeentelijke
verhuizing en de melding openbare ruimte.
Rijk en gemeenten
Het Rijk stelt hoge eisen aan gemeenten. Zo moeten steeds meer
producten via de gemeentelijke websites te bestellen zijn. Alphen aan
den Rijn is daarbij een koploper en de ambities liggen hoog. We zijn
al jaren testgemeente voor het gebruik van een zogenaamd midoffice. De
midoffice is een technisch systeem waarmee de frontoffice (de balies)
sneller en automatisch kan samenwerken met de backoffice (mensen
achter de schermen). In Alphen aan den Rijn bekeek een extern bedrijf
het afgelopen jaar hoe de midoffice zo optimaal mogelijk kan werken.
In 2009 gaan we verder met het in gebruik nemen van de midoffice.
© Gemeente
Alphen aan den Rijn
Stadhuisplein 1
2405 SH Alphen aan den Rijn
Tel: 0900 - 481 11 11
Fax: (0172) 46 55 64
gemeente@alphenaandenrijn.nl
Postbus 13, 2400 AA
Alphen aan den Rijn