Kaderstelling gemeenteraad Coevorden in stijgende lijn
De kwaliteit van de kaderstelling door de Coevorder gemeenteraad is
overwegend goed en vertoont bovendien een stijgende lijn, zowel in
kwantiteit als in kwaliteit. De raad zou alleen beter moeten kiezen
wat ze wil en wanneer. Dat concludeert de Rekenkamercommissie
Coevorden in haar rapport 'Een goede raad. De kaderstellende rol van
de Coevorder gemeenteraad'. Zij heeft daarin de kaderstelling door de
gemeenteraad onderzocht.
De rekenkamercommissie ziet kaderstelling als 'alle besluiten van de
gemeenteraad over beleid'. De raad stelt bijvoorbeeld kaders, als hij
een beleidsnota over de Wmo vaststelt of een motie over het nieuwe
gemeentehuis aanneemt. Door kaderstelling bepaalt de raad het
speelveld van het college. Elke gemeenteraad in Nederland kent drie
taken ('rollen'): de kaderstellende, de controlerende en de
volksvertegenwoordigende rol. Goede kaderstelling bevordert de
kwaliteit van de beide andere rollen.
Toenemende hoeveelheid en kwaliteit
De hoeveelheid kaderstellende besluiten (raadsvoorstellen, moties en
vooral amendementen) neemt toe in de loop van deze raadsperiode (sinds
het voorjaar van 2006), van 52 in 2006 tot 78 in 2008. Ook is volgens
de rekenkamercommissie de kwaliteit van de besluiten sindsdien
gestegen. Dat blijkt uit de drie kwaliteitscriteria: sturing van de
eigen agenda op korte en lange termijn, de balans tussen strategische
en praktische raadsbesluiten en de mate waarin de raad zijn stukken zo
concreet mogelijk opstelt. Alleen op het eerste criterium scoort de
raad een onvoldoende, op de twee andere criteria scoort hij goed.
Negatief zelfbeeld raad onterecht
De raad heeft zichzelf geen doelen voor zijn kaderstelling gesteld,
toch hebben veel raadsleden het gevoel dat het beter moet. Of dat zo
is, is een keuze die de raad zelf moet maken. De feiten geven immers
geen negatief beeld. Het probleem ligt dan ook waarschijnlijk in het
zelfbeeld van de raadsleden als groep. De raadsleden willen actiever
zijn dan ze kunnen zijn. Dit komt hoogstwaarschijnlijk doordat de raad
geen duidelijkheid voor zichzelf heeft geschapen. De raad heeft zijn
verwachtingen en doelstellingen wat betreft kaderstelling namelijk
niet geformuleerd. Als je niet weet wat je van jezelf verwacht, weet
je ook niet
wanneer je tevreden kunt zijn.
Aanbevelingen
De rekenkamercommissie zegt in vier aanbevelingen aan de gemeenteraad
dat die vooral
moet beslissen hoe hij aan kaderstelling wil doen. Daarbij moet hij
zelf meer het voortouw nemen en bepalen wanneer hij wat wil. De vier
aanbevelingen zijn dan ook:
-ontwikkel doelstellingen voor de eigen kaderstellende rol;
-maak een meerjarenplanning voor de raadsagenda;
-maak bij het begin van de raadsperiode werk van het Raadsprogramma en
het
Bestuursprogramma.
-maak voor kaderstelling meer gebruik van de ambtelijke ondersteuning
(vooral van de
raadsgriffie).
De Rekenkamercommissie Coevorden
De rekenkamercommissie is in 2006 ingesteld en bestaat uit twee
gemeenteraadsleden en drie leden van buiten de gemeenteraad. Zij
ondersteunt de gemeenteraad door te onderzoeken of het gemeentelijke
bestuur efficiënt, effectief en volgens de regels heeft gehandeld. De
rekenkamercommissie is onafhankelijk van het gemeentelijke apparaat,
zodat zij vrij is om haar oordeel uit te spreken.
Het volledige rapport is hier te lezen.
Gemeente Coevorden