Gemeente Echt-Susteren
Project Vloedgraaf van start
afb voor Vloedgraaf 2.JPG
Afgelopen maandag 6 april zijn de werkzaamheden gestart rondom de
Vloedgraaf. Deze werkzaamheden moeten ertoe leiden dat de spoorbrug
over de Vloedgraaf in Echt-Susteren en de smalle verkeersbrug over de
Vloedgraaf voor minder problemen zorgen bij hoge waterstanden, voor
minder overstromingen stroomopwaarts en dat het voor dieren
makkelijker wordt om van het ene naar het andere gebied te gaan.
Het Waterschap Roer en Overmaas, ProRail en de gemeente Echt-Susteren
werken samen om in deze zaken verbetering te brengen. De uitvoering
start in april 2009 en duurt tot juni 2010.
Financiers
Het project wordt gefinancierd door Waterschap Roer en Overmaas,
ProRail en de gemeente Echt-Susteren. Samen zorgen ze voor de
vervanging van de twee bruggen (de spoorbrug en de verkeersbrug over
de Vloedgraaf die de kruising vormt tussen de Vloedgraaf en de
Funkelweideweg) en de aanleg van een faunapassage met een wandelpad.
Â
Voordelen
De spoorbrug heeft nu een spanwijdte van 5,70 meter en dit zorgt voor
problemen bij hoge waterstanden. Met de aanleg van de langere bruggen
(inclusief faunapassage hebben deze een spanwijdte van ruim 20 meter)
kunnen hoge waterstanden in de toekomst makkelijker worden opgevangen.
De aanleg van de faunapassage onder de bruggen zorgt voor een betere
verbinding van de natuurgebieden rondom de Vloedgraaf: de ecologische
verbindingszone. Het leefgebied van de verschillende aanwezig
diersoorten zoals reeën en boomkikkers wordt straks een stuk groter.
Â
Meer informatie
Als u in de buurt van het project woont, ontvangt u vanaf nu
regelmatig per post informatie over de werkzaamheden. Daarnaast houden
wij iedereen op de hoogte via deze gemeentepagina. Met vragen kunt u
bellen naar de afdeling Publiekscontacten van ProRail. Deze is tijdens
kantooruren te bereiken op telefoonnummer 0900-77 67 245 (⬠0,20
p.m.). U kunt ook een e-mail sturen naar publiekscontacten@prorail.nl
Â
Ontsnippering
Het Ministerie van Verkeer en Waterstaat subsidieert het project via
het MJPO (Meerjarenprogramma Ontsnippering). De vernieuwing van de
spoorbrug en het herstel van de ecologische verbindingszone maken
onderdeel uit van het provinciale Meerjarenplan Ontsnippering (MJPO).
MJPO is een uitvoeringsprogramma van de ministeries van Landbouw,
Natuur en Voedselkwaliteit, Verkeer en Waterstaat en Volkshuisvesting,
Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer. Door de aanleg van drukke
verkeerswegen, spoorwegen en vaarwegen met steile oevers zijn
leefgebieden van elkaar gescheiden. Bij de uitwerking van het MJPO
gaat het om het herstellen van deze knelpunten in de Ecologische
Hoofdstructuur (EHS). Dit is het netwerk van natuurgebieden verspreidt
over heel Nederland. Voor 2018 wil het MJPO de belangrijkste
barrières in de Ecologische Hoofdstructuur oplossen. Hiervoor werken
landelijke, regionale en lokale overheden, vaak in overleg met
natuurbeschermingsorganisaties, samen. Oplossingen bestaan uit
ecoducten, dassen- en andere faunatunnels en ecoduikers. De uitvoering
vindt plaats tussen 2005 en 2018. ProRail bouwt vanaf 2008 in totaal
79 ecoducten en faunatunnels als oplossing voor spoorse knelpunten.
Meer informatie is te vinden op www.mjpo.nl.
Â
Werk in uitvoering
De aannemer start op maandag 6 april met de inrichting van het
werkterrein. Daarnaast starten diverse voorbereidende werkzaamheden,
bijvoorbeeld het aanbrengen van de verharding voor het tijdelijke
fietspad. Medio april verwijdert de aannemer de huidige verkeersbrug
over het spoor. Het fietspad wordt omgelegd en er komt een tijdelijke
verkeersbrug over de Vloedgraaf. Gebruikers van de fietsroute over de
Funkelweideweg en wandelaars wordt gevraagd om tijdens de
werkzaamheden extra op te letten als ze langs de bouwplaats fietsen of
lopen.
Â
Â