CDA afdeling Gelderland


Grote kansen voor realisering van de spoortunnel in Barneveld
---

CDA Gelderland maakt zich sterk voor de ondertunneling van de Baron van Nagellstraat op het bedrijventerrein Harselaar in Barneveld.

Standpunt

Het aanpassen van de infrastructuur, in het bijzonder de aanleg van de spoortunnel in de Baron van Nagellstraat in Barneveld is een belangrijke voorwaarde om een aantal ambities van Barneveld en van het lokale bedrijfsleven op het gebied van ontsluiting en bevordering van het openbaar vervoer en goederenvervoer te kunnen realiseren.

Een aansluiting van Barneveld op het intercitynet en het vestigen van een overslagterminal bij de Harselaar is daarbij enorm belangrijk en dient volgens ons door de provincie financieel gesteund te worden. Een belangrijk aspect voor de CDA-fractie is daarbij, dat dit allemaal snel en zonder vertragende procedures kan worden uitgevoerd, zodat het prima past in de plannen van de provincie om de Gelderse recessie te bestrijden.

Voorgeschiedenis

In juli 2008 hebben Provinciale Staten via een motie aan Gedeputeerde Staten gevraagd om een haalbaarheidsstudie te verrichten naar de ontsluiting van het bedrijventerrein Harselaar in de gemeente Barneveld, inclusief een stationsvoorziening en een ondertunneling van de Baron van Nagellstraat.

Situatie nu

Wij hebben onlangs in Barneveld gehoord, dat de studie nu in een afrondende fase gekomen is en dat de haalbaarheid geen probleem is. Ook NS en ProRail hebben positief gereageerd, waardoor de haalbaarheid van het totale project nog meer in beeld komt.

De gemeente Barneveld heeft een bijdrage van het Rijk gevraagd in het kader van het subsidieprogramma âSpoorse doorsnijdingenâ en heeft zelf een flink bedrag gereserveerd om een deel van de medefinanciering, dat nodig is om deze subsidie te verkrijgen, veilig te stellen.

Schriftelijke vragen

Aansluitend bij deze ontwikkelingen heeft de CDA-fractie hierover vragen aan Gedeputeerde Staten gesteld. Belangrijkste vraag daarbij is: Ziet u (GS) in overleg met de betrokken partijen mogelijkheden om de financiering van de spoortunnel, een essentieel deel in de plannen, sluitend te maken en provinciale staten daarover bij de Voorjaarsnota, c.q. de recessieplannen voorstellen te doen ?

Voor meer informatie kunt u terecht bij:
Albert Schol, Statenlid en lid van de commissie MEZ 06-20531289
E-mail: a.schol@ps.gelderland.nl

---

Geschreven door: beheerder_gelderland
Geplaatst op: 14-4-2009