1 1
> Retouradres: Postbus 20901, 2500 EX Den Haag
De voorzitter van de Tweede Kamer Plesmanweg 1-6
der Staten-Generaal 2597 JG Den Haag
Binnenhof 4 Postbus 20901
2500 EX Den Haag
2513 AA DEN HAAG T 070 351 61 71
F 070 351 78 95
Contactpersoon
---
T -
Ons kenmerk
VENW/DGMO-2009/2397
Uw kenmerk
Datum 11 april 2009 -
Onderwerp Kilometertellerfraude Bijlage(n)
---
Geachte voorzitter,
Graag informeer ik u over mijn besluit om het manipuleren van kilometerstanden
aan te pakken. Hiertoe wil ik het advies dat de Stichting NAP en de RDW mij
hebben uitgebracht vrijwel integraal overnemen. Ik informeer u tevens over mijn
overwegingen ten aanzien van de aan overname van het advies verbonden voor-
en nadelen.
Kilometertellerstanden worden veranderd met het doel hier financieel voordeel uit
te halen, zoals:
· bij verkoop een hogere verkoopprijs kunnen bedingen dan wanneer de
juiste, hogere stand op de teller zou staan;
· bij invoer uit het buitenland een geringere waarde kunnen aangeven dan
wanneer de juiste, lagere stand op de teller zou staan (waarna vóór de
verkoop de tellerstand weer wordt teruggeschroefd);
· voor een lagere verzekeringspremie in aanmerking komen door een lager
dan in werkelijkheid gereden aantal kilometers op te kunnen geven;
· het ontgaan van vennootschapsbelasting door verhuurbedrijven, door
kilometers onzichtbaar te maken;
· het ontgaan van inkomstenbelasting en sociale premies door
taxichauffeurs;
· het ontgaan van de fiscale bijtelling voor een auto van de zaak;
· misbruik van sociale voorzieningen door uitkeringsgerechtigden in relatie
tot activiteiten waarbij gebruik wordt gemaakt van een auto.
Particulieren, bedrijven en de overheid worden hierdoor benadeeld. Volgens
berekeningen door de Stichting NAP heeft in Nederland 5% van de auto's een
teruggedraaide teller. Dit levert per jaar een bedrag van 150 mln aan handels-
fraude op en enige honderden miljoenen aan schade voor de overheid en
verzekeringsmaatschappijen. Verschillende overheidsinstanties maken voor het
traceren en bestrijden van fraude in toenemende mate gebruik van de database
met kilometertellerstanden van de Stichting NAP: de FIOD, het ministerie van
Financiën, de Belastingdienst, het KLPD, de IVW, het UWV en de sociale
recherches van gemeenten. Daarnaast gebruikt het CBS het register voor
statistische doeleinden. Voor al deze diensten is het van belang dat de database
met zoveel mogelijk en zo betrouwbaar mogelijke kilometertellerstanden wordt
gevuld.
a
agina 1 van 4
---
Het advies
Ons kenmerk
De Stichting NAP en de RDW hebben mij geadviseerd over de wijze waarop de VENW/DGMO-2009/2397
kilometertellerfraude kan worden aangepakt. In het kort komt dat neer op een
register dat ondergebracht wordt bij de RDW en gevuld wordt met tellerstanden
die op verschillende momenten verplicht door RDW-erkende bedrijven worden
doorgegeven. Daarnaast komt er een wettelijk verbod op het onbevoegd wijzigen
van kilometerstanden alsmede een signalering indien kilometerstanden niet reëel
lijken. Voor het Rijk zijn aan het overnemen van dit advies geen kosten
verbonden. Bijlage 1 bevat een volledig overzicht van de onderdelen van het
advies.
Overnemen van het advies kent een groot aantal voordelen:
· Door registratie van een grote hoeveelheid kilometertellerstanden, vooral
ook van jonge auto's, neemt de betrouwbaarheid van het register toe en
kunnen onregelmatigheden in het verloop van de kilometertellerstanden
beter en eerder worden gesignaleerd. Nu is de eerste verplichte
registratie pas bij de eerste APK, veelal pas na vier jaar dus. De
kilometerteller kan dan al een aantal malen zijn teruggedraaid.
· Bij een verbod op het wijzigen van tellerstanden, behalve door erkenning-
houders, hoeft bij overtreding daarvan niet te worden aangetoond dat het
veranderen van de tellerstand was gericht op fraude. In concrete zaken
kan dit de handhaving vergemakkelijken. Dat geldt ook voor een verbod
voor een kentekenhouder om de kilometerteller van zijn auto stil te
(laten) zetten of de kilometertellerstand zonder geldige reden te (laten)
veranderen. Voor particulieren staat overigens ook de civielrechtelijke
weg open om de verkoper van een auto met een teruggedraaide
kilometerteller aan te spreken.
· De huidige functie van het NAP-register als bron voor overheidscontroles
vormt een bedreiging voor de bereidheid van garagebedrijven om op
vrijwillige basis tellerstanden te blijven opgeven. Dit probleem doet zich
niet voor als opgave verplicht is en de database bij de RDW is onder-
gebracht. De stelling is verdedigbaar dat het beheer van een dergelijk
register een overheidstaak is. De financiële belangen voor de overheid die
ermee gemoeid zijn, zijn aanzienlijk.
Overnemen van het advies leidt tot een stijging van administratieve lasten en een
taakuitbreiding van de Dienst Wegverkeer (RDW).
Administratieve lasten
Gezien de toename van administratieve lasten voor bedrijven van ca.
4,3 miljoen per jaar die met het opvolgen van het advies gemoeid zijn1, heb
ik Actal om advies gevraagd. Aan het advies van Actal de stijging van
administratieve lasten te compenseren, zal gevolg worden gegeven.
Actal vraagt aandacht voor de proportionaliteit van de maatregelen en voor het
overwegen van minder belastende alternatieven (zoals terugdraaien wel strafbaar
stellen, maar geen invoering van verplichte doorgifte van kilometertellerstanden).
Ten aanzien hiervan merk ik op dat de verwachte baten van de maatregelen de
kosten met een veelvoud overtreffen. Louter een verbod om terug te draaien
levert geen extra kilometertellerstanden op, terwijl door het huidige vrijblijvende
karakter - behalve bij de APK - van het doorgeven van kilometertellerstanden
afbreuk wordt gedaan aan de volledigheid en betrouwbaarheid van de database.
Juist door het registreren van meer kilometertellerstanden, ook van jonge auto's,
1 De feitelijke lasten bedragen ca. 1 miljoen, in verband met het vervallen van kosten die
nu door de bij de Stichting NAP aangesloten bedrijven gemaakt worden.
Pagina 2 van 4
kunnen meer onlogische kilometertellerstanden en dus eventuele fraude, in casu
Ons kenmerk
onbevoegde wijziging van kilometertellerstanden, aan het licht komen. Teller- VENW/DGMO-2009/2397
manipulatie wordt daardoor riskant en dus onaantrekkelijker. Van de combinatie
van maatregelen mag daarom een preventieve werking worden verwacht.
Suggesties die Actal nog aanreikt voor mogelijke alternatieven zijn: meer vulling
met niet verplichte tellerstanden, zoals bij tachograafcontroles en occasion-
keuringen door ANWB en Dekra, op keuringsstations in de boardcomputer van de
auto kilometertellerstanden uit laten lezen en inzet op voorlichting en informatie
aan consumenten.
Voor zover deze ideeën realiseerbaar zijn, zal de opbrengst naar verwachting
zeer beperkt zijn. Personenauto's hebben geen tachograaf en bij lang niet alle
auto's kan via de boordcomputer de kilometertellerstand worden uitgelezen.
Voorlichting aan particuliere autokopers is hoe dan ook van belang. Ook als de
voorgestelde maatregelen worden ingevoerd, blijft het raadzaam een occasion te
kopen bij een bona fide bedrijf en naast de Nationale Auto Pas (of een garantie
van de kilometerstand door een andere provider) om het serviceboekje met
volledige onderhoudsgeschiedenis te vragen.
Taakuitbreiding RDW
In het kader van de Vernieuwing Rijksdienst is besloten tot een taakstelling
(krimp) van de RDW. De met de bestrijding van kilometertellerfraude samen-
hangende nieuwe taken van de RDW brengen ten opzichte van het resultaat van
de taakstelling een uitbreiding van 3 fte mee. De kosten hiervan zijn verwerkt in
de administratieve lasten.
Conclusie
Gelet op de omvang van het probleem alsmede de breed gedragen oplossing die
hiervoor is aangebracht, heb ik besloten het advies vrijwel integraal over te
nemen. De nadelen in de zin van administratieve lasten zijn te ondervangen. Voor
het Rijk zijn er geen kosten aan verbonden. De voorbereidingen zijn inmiddels
gestart. Omdat het overnemen van het advies ook leidt tot aanpassing van wet-
en regelgeving verwacht ik de inwerkingtreding van het volledige systeem over
ongeveer 2 jaar.
Hoogachtend,
DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT,
ir. Camiel Eurlings
Pagina 3 van 4
Bijlage 1:
Ons kenmerk
Samenvatting advies stichting NAP en RDW, inclusief enkele later afgesproken VENW/DGMO-2009/2397
aanpassingen:
1. Het huidige private register met kilometertellerstanden van de Stichting NAP
krijgt een wettelijke publieke status en wordt ondergebracht bij de RDW.
2. Bij verschillende handelingen moeten bedrijven met enige RDW-erkenning op
basis van verplichting en met RDW-toezicht tellerstanden van voertuigen
doorgeven aan de RDW ter registratie. Het betreft in ieder geval de APK,
opname van voertuigen in de bedrijfsvoorraad, einde leasecontract, wijziging
tenaamstelling (ook particulieren) en onderhoud en reparaties boven een
grensbedrag (gedacht wordt aan 150).
3. Er komt een erkenningsregeling voor bedrijven die (onder strikte
voorwaarden) kilometertellerstanden mogen wijzigen. De RDW oefent
toezicht uit op deze bedrijven. Dit brengt mee dat het wijzigen van standen
verboden wordt voor niet-erkenninghouders. In het advies wordt zo'n verbod
als een onmisbaar element in de fraudebestrijding aangemerkt.
4. Er wordt een signalering afgegeven als bij wijziging van de tenaamstelling
blijkt dat er een onlogische tellerstand is. Door de signalering wordt op het
moment van tenaamstelling de nieuwe kentekenhouder bekend gemaakt met
de (on)verklaarbaarheid van de tellerstand.
5. Een kentekenhouder mag de kilometertellerstand alleen laten veranderen
door een erkenninghouder en in controleerbaar terechte gevallen. Ook mag
hij de juiste werking van de kilometerteller niet belemmeren en niet met een
niet functionerende teller rijden.
6. Er komt een signalering bij de registrerende instantie (in casu de RDW) als er
meerdere onlogische standen worden geconstateerd bij eenzelfde verkoper.
Dit kan een hulpmiddel zijn bij handhaving van het voorgestelde verbod op
ongeautoriseerd wijzigen van tellerstanden.
7. De RDW neemt het beheer van het bronbestand over van de Stichting NAP.
De Stichting NAP krijgt recht op gebruik van de data. Ook eventuele andere
providers kunnen onder dezelfde voorwaarden gebruik maken van de data.
De RDW en de Stichting NAP zullen nog overleg voeren over de eventueel met
de wijzigingen verbonden financiële aspecten. Voor het Rijk zijn hier geen
kosten aan verbonden.
8. Door de RDW en de private providers wordt voorzien in een adequate
informatievoorziening richting publieke en private partijen en burgers.
Pagina 4 van 4
Ministerie van Verkeer en Waterstaat