Vereniging Reizigers Openbaar Vervoer (ROVER)
PERSBERICHT
Opletten bij aanbesteding hoofdrailnet
Volgens bestaande afspraken wordt het NS-net in 2015 openbaar
aanbesteed. Reizigersvereniging ROVER is daar tegen. In een brief aan
minister Eurlings heeft ROVER gewaarschuwd voor een herhaling van de
ellende die de reiziger overkwam bij de reorganisatie van de
spoorsector eind jaren '90. De reizigers hebben vele jaren last van
gehad van treinen die uitvielen of te laat waren. NS lijkt inmiddels
op orde, ProRail nog steeds niet. Maar doe de reiziger zoiets niet
opnieuw aan.
ROVER vindt het openbaar aanbesteden van het NS-net een slecht idee.
Een spoornet is heel iets anders dan een busnet (daar waren die
aanbestedingen, hoewel het beter kan, niet verkeerd). De tijd die
nodig is voor het aanpassen van infrastructuur en materieel is op het
spoor van een heel andere orde is dan bij de bus. Bestelling van
spoormaterieel kost vele jaren. Volgens ROVER begint de tijd te
dringen: `Als er niet snel uitzicht komt over hoe de overheid om wil
gaan met de aanbesteding in 2015 gaat NS ongetwijfeld terughoudend
zijn in zijn investeringsprogramma. De reiziger zal daar het
slachtoffer van zijn.'
ROVER moet er ook niet aan denken, dat een nieuwe concessienemer
eerste vele jaren bezig is met het opbouwen van een goed
overlegnetwerk met ProRail, met consumenten, met decentrale overheden
en vervoersbedrijven. Daar zit de reiziger absoluut niet op te
wachten.
ROVER stelt als voorwaarde wel, dat als er niet zou worden aanbesteed
en er dus geen tucht van de markt kan zijn (dat is hier zo: reizigers
kunnen niet met hun voeten stemmen), er dan tucht van de overheid moet
zijn. Daarom is ROVER voorstander van een onafhankelijke
Toezichthouder, die het recht heeft om beslissingen te nemen en de
belangen van reizigers serieus te nemen. Dat zo'n onafhankelijke
toezichthouder in het OV ontbreekt, is een onverdedigbare afwijking
van wat in andere markten met grote marktpartijen gebruikelijk is.
Pagina geplaatst: 10 april 2009