Inspectie v/h Onderwijs
Tien jaar Opbrengstenkaart
10 apr. 2009
Wanneer leerlingen naar het voortgezet onderwijs gaan, hebben zij en
hun ouders verwachtingen; het moet een leuke school zijn, je krijgt er
fijne vrienden, veel uitdaging en persoonlijke aandacht, er is een
goede sfeer, de school organiseert veel activiteiten en is veilig.
Maar, hoe belangrijk dit alles ook is, je verwacht in de eerste plaats
iets op school te leren. Dat wil niet zeggen dat andere zaken zoals
een plezierige sfeer, persoonlijke aandacht, veiligheid of een goede
ondersteuning niet van belang zijn. Al deze aspecten zijn belangrijke
voorwaarden voor goed leren. Waar het uiteindelijk om gaat is dat
leerlingen iets opsteken en kennis en vaardigheden verwerven. Als
algemene term gebruiken we voor al die schoolresultaten woorden als
leerresultaat, leeropbrengsten of kortweg opbrengsten.
Die opbrengsten zijn opgenomen in de zogenoemde Opbrengstenkaart per
school die via de knop Schoolwijzer is te benaderen. Deze kaart
bestaat nu tien jaar en heette in de beginjaren Kwaliteitskaart. De
komst van de Opbrengstenkaart heeft de discussie over de opbrengsten
binnen het onderwijsveld op scherp gezet. Veel schoolleiders hebben
echter hun voordeel gedaan met de gegevens die van alle scholen
openbaar zijn geworden. Tijdens het symposium over het tienjarig
bestaan van de kaart waar veel interne en externe betrokkenen - ook
van het eerste uur - aanwezig waren, ontstonden interessante
discussies over bijvoorbeeld de kaart wel of niet uitbreiden, de
behoefte aan maatwerk in de beoordeling en (toch) het relativeren van
de Opbrengstenkaart. Ja, de kaart is belangrijk en moet blijven worden
doorontwikkeld, maar de gegevens op de kaart zeggen iets over de
opbrengsten en niet over de kwaliteit van de school als geheel.