Inspectie v/h Onderwijs



Tien jaar Opbrengstenkaart

10 apr. 2009

Wanneer leerlingen naar het voortgezet onderwijs gaan, hebben zij en hun ouders verwachtingen; het moet een leuke school zijn, je krijgt er fijne vrienden, veel uitdaging en persoonlijke aandacht, er is een goede sfeer, de school organiseert veel activiteiten en is veilig. Maar, hoe belangrijk dit alles ook is, je verwacht in de eerste plaats iets op school te leren. Dat wil niet zeggen dat andere zaken zoals een plezierige sfeer, persoonlijke aandacht, veiligheid of een goede ondersteuning niet van belang zijn. Al deze aspecten zijn belangrijke voorwaarden voor goed leren. Waar het uiteindelijk om gaat is dat leerlingen iets opsteken en kennis en vaardigheden verwerven. Als algemene term gebruiken we voor al die schoolresultaten woorden als leerresultaat, leeropbrengsten of kortweg opbrengsten.

Die opbrengsten zijn opgenomen in de zogenoemde Opbrengstenkaart per school die via de knop Schoolwijzer is te benaderen. Deze kaart bestaat nu tien jaar en heette in de beginjaren Kwaliteitskaart. De komst van de Opbrengstenkaart heeft de discussie over de opbrengsten binnen het onderwijsveld op scherp gezet. Veel schoolleiders hebben echter hun voordeel gedaan met de gegevens die van alle scholen openbaar zijn geworden. Tijdens het symposium over het tienjarig bestaan van de kaart waar veel interne en externe betrokkenen - ook van het eerste uur - aanwezig waren, ontstonden interessante discussies over bijvoorbeeld de kaart wel of niet uitbreiden, de behoefte aan maatwerk in de beoordeling en (toch) het relativeren van de Opbrengstenkaart. Ja, de kaart is belangrijk en moet blijven worden doorontwikkeld, maar de gegevens op de kaart zeggen iets over de opbrengsten en niet over de kwaliteit van de school als geheel.