NEN
Tweede generatie paraffine (bio)diesel
donderdag 9 april 2009, 12:17
Er is een CEN Workshop Agreement gepubliceerd voor alternatieve
diesel: CWA 15940. Deze CWA legt de specificatie voor dieselbrandstof
vast. Op basis van synthesegas, gemaakt uit aardgas, kolen of
biologisch afval. En direct gemaakt via chemisch kraken van
plantaardige en dierlijke vetten. De specificatie is bedoeld om een
ultraschone diesel aan te bieden aan taxi- of gemeentebedrijven met
als doel de luchtkwaliteit in de binnensteden te verbeterd.
Wereldwijd wordt gezocht naar alternatieve brandstoffen. Een al sinds
de Tweede Wereldoorlog bestaande diesel wordt verkregen via het
zogenaamde Fischer-Tropsch proces. Zeker in Zuid-Afrika heeft men
vanwege de jarenlange boycot ervaring met deze gas-to-liquid of
coal-to-liquid (GTL, CTL) brandstof. Dit levert een paraffine
vloeistof die in dieselmotoren gebruikt kan worden. Omdat gas of
biogas als basis wordt gebruikt, is deze diesel ook veel schoner en
zorgt daarmee voor minder uitstoot van schadelijke gassen.
Reden waarom Sasol Chevron en Shell het initiatief hebben genomen om
op Europees niveau een productkwaliteit vast te leggen. Hiervoor is
men naar NEN gestapt en is gekozen, vanwege de nog beperkte
beschikbaarheid van het product op de markt, voor een CEN Workshop.
Een zestiental bedrijven is om de tafel verzameld. Hieronder ook
autofabrikanten en producenten met andere conversiemethodes van
biomassa die ook tot paraffine olie leiden. Vandaar dat de CWA
uiteindelijk twee soorten tweede generatie diesel beschrijft: een
kwaliteit gelijkwaardig aan normale diesel (NEN EN 590) en een product
met verbeterde verbrandingseigenschappen. Beide speciaal voor
eigenaren die de emissies willen aanpakken.
Informatie
Voor informatie over deze norm(en) of over het normalisatieproces neem
contact op met NEN-Energiewinning, e-mail energy@nen.nl
Voor bestellingen stuurt u een mail naar bestel@nen.nl