Consumentenbond
---
10 april 2009
Consument beter beschermen bij telefonische verkoop
Staatssecretaris Frank Heemskerk gaat op verzoek van de Tweede Kamer
bekijken wat er moet veranderen om consumenten beter te kunnen
beschermen tegen dubieuze telefonische verkooppraktijken. De
Consumentenbond pleit voor een systeem waarbij de koop pas definitief
is als mensen die in eerste instantie telefonisch `ja' zeggen,
vervolgens uit eigen beweging nogmaals `ja' zeggen nadat het bedrijf
hen schriftelijk heeft geïnformeerd over belangrijke zaken als
contractduur, prijs, opzegtermijn en andere voorwaarden.
De Consumentenbond ontvangt dagelijks klachten over telefonische
verkoop. In het systeem dat de bond voor ogen staat, heeft de
consument altijd het laatste woord. Door het positief beantwoorden van
de brief of e-mail wordt de koop een feit. Doet de consument niets,
dan is er ondanks de telefonische `ja' geen sprake van een
koopovereenkomst. Dit systeem zou in de plaats moeten komen van de
huidige werkwijze met zeven dagen bedenktijd. Naast het nieuwe systeem
met zowel een telefonische als een schriftelijk `ja', wil de
Consumentenbond ook dat toezichthouders, zoals de
Consumentenautoriteit, meer mogelijkheden krijgen om snel(ler) en
effectiever op te treden bij wervingspraktijken die in strijd zijn met
de wet.
Pretium
De zoektocht van staatssecretaris Heemskerk naar eventuele wettelijke
aanpassingen om consumenten nog beter te beschermen komt voort uit een
debat in de Tweede Kamer over Pretium Telecom. Dit bedrijf is door de
Consumentenautoriteit beboet op grond van de huidige regels voor
telefonische verkoop. Pretium is in beroep is gegaan tegen de straf,
maar los daarvan zijn de termijnen waarbinnen het bedrijf zijn leven
moest beteren inmiddels ruimschoots verstreken. De
Consumentenautoriteit wil echter niet zeggen of Pretium zich inmiddels
wel aan de regels houdt. Staatsecretaris Heemskerk wil uiterlijk 1 mei
duidelijkheid, maar dat is voor de Consumentenbond te laat. De
termijnen staan niet voor niets in de wet.
---