GGD probeert jongeren beter te begrijpen
Deze week nodigt de GGD Hart voor Brabant 7.000 jongeren van 12 t/m 18 jaar in zijn werkgebied uit om een digitale vragenlijst in te vullen. Met de resultaten wil de GGD te weten komen of jongeren op basis van hun motieven, waarden en houding in te delen zijn in verschillende typen.
Iedereen is anders
De GGD wil hiermee zijn boodschap, interventie of beleid zoveel mogelijk laten aansluiten bij deze doelgroep. Jongeren die de vragenlijst invullen maken kans op bioscoopbonnen ter waarde van ¤10,-. Bovendien kunnen ze na het invullen van de vragenlijst per e-mail informatie krijgen over wat voor type zij zelf zijn.
"Als GGD hebben wij belangrijke boodschappen en programma's voor de jeugd. Maar 'de jeugd' bestaat natuurlijk niet. Iedereen is anders. Vandaar dat we deze groep willen opdelen (segmenteren) in verschillende typen. Dat deden we altijd op basis van sociodemografische kenmerken (bv. leeftijd, geslacht, opleidingsniveau). Maar in toenemende mate ontstaat het idee dat vooral waardeoriëntaties gedrag verklaren," vertelt Jolanda Mathijssen, onderzoeker van de GGD Hart voor Brabant.
Beter begrijpen
De GGD voert het onderzoek uit in samenwerking met Motivaction, die hiermee veel ervaring heeft. Het onderzoek maakt de belevingswereld van de verschillende typen jongeren inzichtelijk door uit te gaan van de basis (waarden) voor hun opvattingen en gedragingen. Deze informatie helpt de GGD om zijn interventies beter af te stemmen op de verschillende typen jongeren.
"Motieven, waarden en houding ten opzichte van ongezond gedrag (roken, alcohol, drugs etc.) kunnen zeer verschillend zijn en dus om andere interventies en beleid vragen. Als we onze doelgroep beter begrijpen en goed in beeld hebben, kunnen we gerichter preventiebeleid voeren en de juiste communicatiekanalen inzetten," aldus Mathijssen.
De resultaten zijn vanaf week 29 (13 juli) bekend.
Gemeente Gilze en Rijen