Werken in een ontwikkelingsland als kostenbesparing voor bedrijfsleven


SharePeople biedt alternatief voor deeltijd-WW

UTRECHT, 20090409 -- Stichting SharePeople komt met een alternatieve invulling voor de deeltijd-WW. Hierbij besparen bedrijven tijdelijk op personeelskosten, investeren ze in de ontwikkeling van hun personeel én leveren ze tegelijkertijd een bijdrage aan de ontwikkeling van kleine bedrijven in ontwikkelingslanden die door de crisis extra hard zijn getroffen. Dit doet SharePeople door hoger opgeleide werknemers tijdelijk samen te laten werken met ondernemers in ontwikkelingslanden.

"Vaak zal het niet eens nodig zijn om gebruik te maken van de toch wat omslachtige officiële deeltijd-WW-regeling" aldus Cosmas Blaauw (42), directeur van SharePeople. "Veel werknemers zijn zo gemotiveerd om zich in te zetten voor SharePeople dat ze aan hun werkgevers onbetaald verlof vragen. Wij vinden het echter wel noodzakelijk dat de werknemers goed voorbereid en begeleid worden en de kosten hiervoor betaalt de werkgever dan. Op een werknemer die 2 maanden met onbetaald verlof naar bijvoorbeeld Kenia gaat, kunnen zo al snel enkele duizenden euro's bespaard worden."

Geen geld geven maar kennis delen
Gelukkig doen bedrijven niet alleen mee aan SharePeople omdat het kosten bespaart. Het is voor managers juist in deze tijd heel goed om afstand te nemen van de day-to-day business en even in een hele andere context te werken. Het leereffect is enorm, zo ondervond ook Eduard Holtz van MeesPierson die voor SharePeople afgelopen weken een microfinancieringsorganisatie ondersteunde in Kenia. Voor SACCO (Savings and Credits Cooperative) Ol-Kejuado was de bijdrage van Eduard Holtz cruciaal. "Een frisse blik van een ervaren bankier uit Europa op de koers die we moeten varen hielp ons enorm. Het uitgewerkte actieplan zal de komende weken geïmplementeerd worden. Het is ongelooflijk wat er in zo'n korte tijd bereikt is.", aldus John Charagu, manager van Ol-Kejuado.

De ervaring van Eduard Holtz staat niet op zichzelf. SharePeople heeft in korte tijd veel ervaring opgebouwd met het uitzenden van managers uit het bedrijfsleven naar ontwikkelingslanden. Juist door deze managers maar kort uit te zenden, blijft de manager van het lokale bedrijf `in charge'. Hierbij richt SharePeople zich met name op MKB-bedrijven en op `commercialiserende' NGO's zoals microfinancierings- en fairtrade-organisaties. Juist deze organisaties hebben grote behoefte aan de ondernemerskennis die SharePeople kan bieden.

Global Corporate Citizenship
Ook Imtech NV zendt regelmatig werknemers uit naar ontwikkelingslanden om daar kennis uit te wisselen met lokale ondernemers. "Wij zetten SharePeople niet eens zo zeer in om kosten te besparen. Maar we vinden het onze maatschappelijke verantwoordelijkheid om onze kennis op het gebied van milieu, water en energie ook te delen met organisaties in ontwikkelingslanden." aldus Pieter Koenders, Hoofd Corporate Communications bij Imtech NV. "Door SharePeople werken we niet alleen aan onze MVO-doelstellingen, maar minstens zo belangrijk is de ontwikkeling van onze eigen werknemers. Juist in deze tijd is het enorm belangrijk daarin te investeren en SharePeople is een prachtige vorm om dat te doen."

SharePeople