Ingezonden persbericht

Ondernemingsplan 2009-2012 'Thuis in de Kern'
Wooncompagnie maakt zich als maatschappelijk ondernemer sterk voor kwetsbare groepen, leefbaarheid én duurzaamheid

In 'Thuis in de kern - ondernemingsplan 2009-2012' presenteert Wooncompagnie haar ambities voor de komende vier jaar. Het accent ligt hierbij op maatschappelijk presteren, duurzaam investeren en innovatief ondernemen. Zo vindt Wooncompagnie het verbeteren van de aantrekkelijkheid en leefbaarheid van wijken belangrijk en heeft zij oog voor de kwetsbare groepen in de samenleving. Ook neemt de corporatie de komende jaren nog meer haar verantwoordelijkheid op het gebied van energie en duurzaamheid.

Wooncompagnie is als beheerder en bouwer van woningen en leverancier van woondiensten in 13 gemeenten en 51 kernen in Noord-Holland de grootste plattelandscorporatie boven het Noordzeekanaal. Vanuit het hoofdkantoor in Hoorn en de vestigingen in Schagen en Purmerend, wil de corporatie blijven zorgen voor een goed en gevarieerd woonaanbod. 99 Procent van de woningen heeft een huurprijs onder de huurtoeslaggrens.

Leefbaarheid platteland
Wooncompagnie is een verhuurder met een sterk sociale inslag en voelt zich sterk verbonden met het platteland. Zij is daar ook vaak de enige aanbieder van sociale huurwoningen. De corporatie voelt zich ook de komende jaren verantwoordelijk voor het verbeteren van de leefbaarheid in dorpen en gemeenten. Als maatschappelijk ondernemer gaat Wooncompagnie daarom nog meer investeren in maatschappelijk vastgoed zoals brede scholen, buurthuizen, sportveldjes en culturele ontmoetingsruimten.

Kwetsbare groepen
Wooncompagnie is er om betaalbare en kwalitatief goede woonruimte te verschaffen. Dat kunnen zelfstandige woningen zijn, of woonvormen in de sfeer van beschermd wonen. 'We schenken hierbij speciale en gespecialiseerde aandacht aan kwetsbare groepen zoals mensen met de allerlaagste inkomens, dak- en thuislozen, (ex-) verslaafden, slachtoffers van huiselijk geweld en ex-gedetineerden. Voor hen blijven wij het vangnet', aldus de corporatie.

Energieverbruik verminderen
Net als de totale corporatiesector wil Wooncompagnie een vermindering van het energieverbruik in haar woningen realiseren van 20 procent tot 2025. 'We doen dit niet alleen om energie te besparen en de CO2 uitstoot te verminderen, maar zeker ook om de 'woonlasten' van onze huurders te verlagen. We gaan dit doen via uiteenlopende projecten en reserveren hiervoor acht miljoen euro tot 2013.'

Verstedelijking én leegloop
Uit onderzoek blijkt dat de regio's binnen het werkgebied van Wooncompagnie zich langs uiteenlopende lijnen ontwikkelen. Zo wordt in het zuiden (regio Purmerend) de relatie met de Randstad sterker en treedt verstedelijking op. Dit vraagt onder meer om een kwalitatief goede herstructurering van bestaande wijken en buurten in stedelijk gebied. Tegelijkertijd blijkt dat het noorden (regio Schagen) het vooral moet hebben van eigen aanwas. In bepaalde delen is zelfs sprake van krimp. De corporatie gaat proberen de inwoners voor deze regio te behouden.

Innovatief ondernemen
Wooncompagnie gaat nog meer streven naar direct en interactief contact met huurders. "Zo leren we onze klanten beter kennen en weten we wat ze echt willen", aldus Wooncompagnie. Hiertoe registreert de corporatie klantcontacten in een klant-relatiesysteem. Ook wil Wooncompagnie over vier jaar een persoonlijke, digitale woonwinkel hebben die toegankelijk is via de eigen website. Huurders kunnen hier hun persoonlijke gegevens inzien en wijzigingen, opdrachten inplannen en informatie opvragen.

Ten slotte: Wooncompagnie heeft geen winstoogmerk. Eventuele overschotten komen ten goede aan niet-rendabele investeringen.

Het ondernemingsplan is na te lezen op de website van Wooncompagnie, onder de link 'Organisatie'. Geïnteresseerden kunnen het plan opvragen bij Wooncompagnie via het Telefonisch Informatie Punt (0900 20 22 373, lokaal tarief).

Noor voor de redactie
Directeur John Hendriks van Wooncompagnie licht het ondernemingsplan graag toe aan de pers. Vertegenwoordigers van de media zijn dan ook van harte welkom. Voor een afspraak kunt u bellen met Marja van Daalen (zie