Persbericht
Den Haag, donderdag 2 april 2009
Sterke Verhalen anno 1609 in Nationaal Archief
start eerste publiekscampagne
Het Nationaal Archief in Den Haag herbergt een schat aan verhalen! Sterke en ongelooflijke verhalen, zakelijke maar ook ontroerende verhalen, grote en kleine verhalen, maar vooral belangrijke verhalen over onze eigen geschiedenis. Nog te weinig mensen weten het Nationaal Archief te vinden als een rijke bron van informatie. Met de publiekscampagne 'Sterke Verhalen anno 1609' in het Nationaal Archief wordt een begin gemaakt met het verder bekendmaken van de mogelijkheden in het Nationaal Archief.
Flessenpost en een reis naar New York
De publiekscampagne Sterke Verhalen bestaat uit de boeiende actie-website
Hoe de naam Manhattan is ontstaan.
Over de ontdekking van New York - dit jaar 400 jaar geleden - doen nogal wat verhalen de ronde. Het sterkste verhaal is gebaseerd op, hoe kan het ook anders, drank.
Hoe het Twaalfjarig Bestand Aagje fataal werd.
Op 9 april zal het precies 400 jaar geleden zijn dat in Antwerpen het Twaalfjarig Bestand gesloten werd tussen de Spaanse koning, diens aartshertog in de zuidelijke Nederlanden en de Republiek der Verenigde Nederlanden (het noorden dus). Maar wat gebeurde er met Aagje in die tijd?
Hoe een steenhouwer het Japanse handelsverdrag met de Nederlanders bijna om zeep hielp.
Nu met alle Japanse elektronica zou je het niet zeggen, maar in de 17e eeuw stond Japan bepaald niet open voor handel van buitenaf. Sterker nog, er was maar één land in de wereld dat handel mocht drijven met Japan: Nederland. Tót een steenhouwer zijn werk deed....
De clou van deze drie Sterke Verhalen is te vinden op
Wij nodigen u van harte uit op een ontdekkingsreis door de Sterke Verhalen van het Nationaal Archief!
---