Partij voor de Vrijheid (PVV)
De taal is gansch het volk
donderdag 09 april 2009
Hieronder de inbreng van Martin Bosma tijdens het algemeen overleg
over het gebruik van vreemde talen in het onderwijs.
AO Vreemde talen in het onderwijs - Inbreng
Vz, de Onderwijsraad heeft het in het eerste hoofdstuk, ja zelfs de
eerste zin, over de internationale economie en dat Nederland daarin
moet meekomen en dat we daarom onze talen moeten spreken. Dat klopt
allemaal wel. Maar er is iets waar de Onderwijsraad over zwijgt.
Taal heeft ook nog een andere waarde dan een vulgair-economische.
Taal, het Nederlands, is ook de drager van onze cultuur. Een
cultuur die gedeeld wordt door 22 miljoen mensen. De taal is gansch
het volk.
Daar hoor je dit kabinet een stuk minder over en de Onderwijsraad
al helemaal niet. Sterker nog, de positie van onze taal holt
achteruit. De minister van onderwijs is ook de minister van
cultuur. Nu deze duobaan dan toch bestaat zeg ik: laat de minister
van cultuur waken over de positie van het Nederlands in dat
onderwijs. En dat gebeurt niet. Drie voorbeelden.
1. De teloorgang van het Nederlands in het hoger onderwijs. Steeds
meer vakken worden daar gegeven in het Engels. Dat brengt geld in
het laatje doordat buitenlandse studenten naar hier kunnen komen.
Maar doordat het Nederlands steeds meer verdwijnt uit de
academische wereld verwordt het Nederlands tot een boerendialect.
De taal van onze volksgenoten in Vlaanderen werd pas serieus
genomen toen er hoger onderwijs in werd gegeven. Universiteit van
Gent, 1930. Het hebreeuws werd een echte taal toen het Technion in
Haifa overschakelde op de tale Kanaans. Twee voorbeelden van talen
die promoveerden dankzij het gebruik ervan in het hoger onderwijs.
Maar: talen kunnen ook degraderen en dat gebeurt met het Nederlands
dankzij minister Plasterk. Het is het Nederlands dat een vreemde
taal wordt op onze universiteiten. Minister van cultuur, doe iets.
De oorzaak is niet de internationalisering, maar de
weg-met-ons-cultuur. Dat kan ik (het gaat om wetenschappelijk
onderwijs) ook wetenschappelijk bewijzen. In de zuidelijke
Nederlanden doen ze hier namelijk helemaal niet aan mee. En let
wel: Vlaanderen is de meest welvarende regio van Europa. Dus zonder
uitverkoop van je eigen cultuur kun je toch geld verdienen,
onderwijsraad.
In NRC Handelsblad lazen wij recentelijk een alarmerend artikel
over de ver-engelsing van het hoger onderwijs. Is de minister
bereid tot een onderzoek dat nou eens in kaart brengt hoe erg het
is? En (gezien het steenkolenengels dat nu in de collegezalen
gebezigd wordt) ook de antwoord op vraag: how do you underbuild
that?
2. Engels in het basisonderwijs. Dat er Engels als vak wordt
gegeven is wat de Partij voor de Vrijheid betreft prima. Maar dat
er tweetalig onderwijs ontstaat draagt opnieuw bij tot de
degradatie van het Nederlands. De organisatie Taalverdediging voert
hier actie over, onder andere bij de rechter. In Rotterdam gaan de
scholen van de BOOR maar liefst 15 procent van hun tijd les geven
in het Engels. Dus ook veterstrikken in het Engels, de handstand in
het Engels en wellicht staartdelen in het Engels. En 15 procent,
dat zal wel snel meer worden. Immers, scholen kunnen op deze manier
bewijzen dat ze progressief zijn en kosmopolitisch en dat de
leiding niet bestaat uit van die enge Wilders-aanhangers. Het heet
een proef, maar niets is zo permanent als een overheid die een
proef doet. Mijn fractie vreest dan ook voor een olievlek-werking.
Denkt de minister nog wel eens aan het advies van de commissie
Dijselbloem die voorstelde dat het onderwijs zich concentreert op
taal en rekenen? Ik kan u uit de eerste hand verklappen: met `taal'
werd niet bedoeld Engels.
En is de minister bekend met ontwikkelingspsycholoog Ewald Vervaet
die zegt dat taalonderwijs op al te jonge leeftijd verkeerd is.
Kinderen zijn er nog niet aan toe. Het betekent hoge kosten en lage
opbrengsten.
En kent de minister de wet? De Wet Primair Onderwijs artikel 9, lid
8 luidt: "Het onderwijs wordt gegeven in het Nederlands." Vraag aan
de minister. Geldt de wet ook voor Rotterdam?
3. De opkomst van het Turks en het Marokkaans als talen die op
scholen informeel worden gebruikt. Bijvoorbeeld op schoolpleinen,
maar ook binnen het gebouw. Ik ontving een mailtje van iemand die
veel op scholen komt en bericht over een bezoek aan een crèche hier
in Den Haag. (Ik citeer:)
Er zaten op die peuterspeelzaal veertig k inderen en alle veertig
bleken van Turkse of Marokkaanse afkomst. (...) Ze spraken geen van
alle Nederlands. En of dat nog niet erg genoeg was waren er daar
vijf leiderster die gewoon met die kinderen in de eigen taal
spraken.
De schrijver ziet deze zaken ook op veel scholen en vraagt zich af
waarom dit gebeurt met Nederlands belastinggeld.
Vraag aan de minister: op hoeveel scholen en peuterspeelzalen in
Nederland is het Nederlands een vreemde taal aan het worden. Wil
zij zich daartegen uitspreken en op welke manier wil hij bevorderen
dat scholen in Nederland weer Nederlandse scholen worden?
Engels in het basisonderwijs kan prima gegeven worden. Bijvoorbeeld
vanaf groep 6. Dat is vroeg genoeg en geeft nog voldoende
gelegenheid, ook met het oog op de drukke periode later rondom de
Citotoets. En, voorzitter, moet het ook niet worden vastgelegd in
de kerndoelen, referentieniveaus of hoe we dat ook noemen.
Als het dan op de basisschool wordt gegeven, moet het vak Engels
dan geen verplicht vak worden op de Pabo. Nu is het een keuzevak
maar gezien het groeiende belang zou dat moeten niet moeten worden
opgewaardeerd tot een verplicht vak? Graag hier antwoord op.