Cito

Arnhem, 9 april 2009

Cito-medewerker Theo Eggen benoemd tot bijzonder hoogleraar Universiteit Twente

`Kwaliteitverbetering toetsen mogelijk door algemeen geaccepteerd kwaliteitbeoordelingssysteem'

Cito-medewerker prof. dr. ir. Theo Eggen heeft vandaag zijn intreerede uitgesproken als bijzonder hoogleraar Psychometrische Aspecten van Examinering aan de faculteit Gedragswetenschappen van de Universiteit Twente. Hierin ging Eggen in op de kwaliteit van toetsen, waarbij hij pleitte voor een algemeen geaccepteerd kwaliteitbeoordelingssysteem. Hij deed aanbevelingen voor kwaliteitverbetering op drie onderdelen: Aspecten die kwaliteit meten, beoordelen door menselijke beoordelaars en computergestuurd adaptief toetsen.

De kwaliteit van een toets wordt beoordeeld op basis van procedurele, inhoudelijke en psychometrische aspecten. Van veel toetsen die dagelijks gebruikt worden is de kwaliteit niet op al deze aspecten bekend. Eggen pleit er daarom voor om te zorgen dat er over alle drie de aspecten informatie bekend is, om tot een goed eindoordeel over de toets te komen. Daarnaast geeft Eggen in zijn intreerede aan dat beoordelen door menselijke beoordelaars vaak een moeilijke zaak is. In de praktijk zijn veel toetsen afhankelijk van het menselijk oordeel. Het verdient volgens Eggen inspanning om de beoordeling sterker te maken. Daarbij denkt hij onder andere aan het psychometrisch modeleren van verschillen tussen de beoordelaars, training van beoordelaars en de beoordeling zo objectief mogelijk te maken door keuze van de toetsvorm. Ten slotte ziet Eggen bij kwaliteitverbetering van toetsen een grote rol voor computergestuurd adaptief toetsen.

Computergestuurd adaptief toetsen

Eggen: `Indien toepasbaar, is computergestuurd adaptief toetsen een mogelijkheid om de kwaliteit van toetsen te beheersen en te verbeteren.' Bij adaptief toetsen is de inhoud van de toets optimaal afgestemd op de persoon: iedereen krijgt een toets die het best past bij zijn vaardigheidsniveau. De specifieke vragen die een kandidaat krijgt worden mede bepaald door de antwoorden op eerder aangeboden opgaven. Met adaptief toetsen is het mogelijk om toetsen met een grote flexibiliteit naar inhoud en plaats en tijd van afname te realiseren. Daarnaast is de efficiëntie van een adaptieve toets veel groter dan die van een reguliere toets. Met adaptieve toetsen is ongeveer de helft van het aantal opgaven nodig om met dezelfde nauwkeurigheid uitspraken over de kandidaat te kunnen doen. Ten slotte wordt er met een computergestuurde adaptieve toets beter gemeten omdat er een psychometrisch model ten grondslag ligt aan de meting.

Eggen denkt dat computergestuurd adaptief toetsen wellicht een positieve bijdrage kan leveren aan de vroegtijdige signalering van dyslectische kinderen. Daarnaast ziet hij mogelijkheden bij het vaststellen van het bereiken van de referentieniveaus, zoals gedefinieerd door de commissie Meijerink in de doorlopende leerlijnen voor rekenen en taal van primair tot hoger onderwijs.

De hoogleraar

Eggen ronde in 1977 zijn studie Toegepaste Wiskunde met als specialisatie statistiek af aan de Universiteit Twente. Sinds 1986 is Eggen als methodoloog werkzaam bij Cito in Arnhem. Hij is betrokken (geweest) bij diverse onderzoeks- en toetsontwikkelingsprojecten, zoals nationale peilingonderzoeken (PPON), leerlingvolgsystemen (LVS), computergestuurde (adaptieve) toetsen, hbo (pabo) toetsen en internationale consultancy projecten. Zijn onderzoek heeft itemresponstheorie en computergestuurd adaptief toetsen als belangrijkste aandachtsgebieden. Daarnaast geeft hij training aan vakgenoten, vakspecialisten en geïnformeerde leken op het gebied van onderwijskundig meten. Ook begeleidt hij afstudeerders en promovendi.
Eggen is lid van adviesgroepen op het vakgebied en penningmeester van de Nederlandse Vereniging voor Examens (NVE).

Cito

Cito maakt wereldwijk werk van goed en eerlijk toetsen en beoordelen. Met de meet- en volgmethoden van Cito krijgen mensen een objectief beeld van kennis, vaardigheden en competenties. Hierdoor zijn verantwoorde keuzes op het gebied van persoonlijke en professionele ontwikkeling mogelijk. Onze expertise zetten we niet alleen in voor ons eigen werk maar ook om advies, ondersteuning en onderzoek te bieden aan anderen.