Raamovereenkomst tussen NS Groep N.V. en NS Railinfrabeheer B.V.
De onderqetekenden:
L NS Groep N.V., een naamlsze vennootschap, stratutalr gevestigd te Utrecht en mot adres te Laan
van Puntenburg 100, 351 1 ER Utrecfrt,
("Nsc"),
2. NS Railinfrabeheer 8.V., een besfoten vennootschap met beperkte aansprakelijkheld, statutair
gevestigd te Utrecht en met adres le Moreelsepark 1, 351í EP Utrecht,
('RtB),
(a. NSG houdt als holdingmaatschappij aandelen in vennootsóappen dle actlef zijn op het gebied
van de ontwikkeling en oommerdëlê exploitatie van het Nederlandse spoorrvegnet, In het
bljzonder het aanbieden van vervoexsdiensten en diensten op en rond spoonvegknooppunten.
b RIB is actieÍ op het gebíed van hel tot stand brengen en handhaven van een veilig beriidbare en
bereikbare vervoersinfrastructuur en van de daarmee samenhangende voozleningen, ln het
b'ljzonder door middel van planning vervoersinfrastructuur, het plannen voorberelden en uitvoeren
van nieuwbouw, instandhouding railinftastrucluur, innovatie en systeemontwlkkding.
NS Reizigers B.V. (een dochtermaatschappii van NSG) heefi op13 decerrÈer 2000 met hêt
Ministerie van Verkeer en Waterstaat een Overgangscontracl ll inzake het prestaUecontract voor
t) het hoofdrailnel gesloten op grond van de wederzijdse intentie dat belde partiien een goede en
voorldurende ontwikkeling van het binnenlandse openbaar personenvervoêr per spoor wensen.
NS Reizigers B.V. heeft zich in dit verband onder meer gecommltteerd tot preslatieverbeteringen
ten aanzíen van punclualileit, groei in de spits, sociale veiligheid, bevordering van totstandkoming
van een chipcard voor het gehele openbarevervoer.
De rijksoverheid, waarvan RIB door uitplaalsing uit de N.V. Nedértandse Spoonregen naar
venrachting per 1 juli 200í onderdeel woÍdt, is verantwoordel'rjk voor ultbrelding van de capaciteit
en veÍbetering van de kwaliteit van de infrastructuur om de doelstetlingen ten aanzien van groei
en verbetering van de punctualiteit te conditioneren. Doorverbetering van de lnfrastructuur
worden de ondememingen behorende tot de NSgroep ín staat gesteld beter te presteren.
o. Hel is in het belang van de reizigers en het personeel van de NS-groep, en Oernape in het belang
van NSG. dat wordt gewerkt aan verbetering van de afrvikketing van passaglersstromen en het
beter toegankelijk maken van slations.
Teneinde op middellange term'fn te kunnen concureren wenst de NSgroep de dienstverlening
aan de klanten. in het bijzonder reizigers. te rrcrbeteren. onder anders door een s)6teêm van
toegangsbeheersing van de perons in te voeren en door de kwaliteit van de stiations te
verbeteren. Met de toegangsbeheersing op peÍrons wordt onder meer beoogd de sociale
veiligheid op de stations, op de perrons en in de treinen substantieel te verbeteren, hgtgeen naar
venvachtinglalleiden ffiet terugdringen van agressíe jegens treinreizigers en treinflersoneet,
tot het terugdringen van anrartrijden en tot verbetering van werkomstandigheden van NS-
personeel.
Door verbetering van de kwaliteit van statlons wordt voorts de klantvriendelijkheid verhoogd.
NS Groep veruacht verdere groei in het reizigersvervoeÍ en goederenveÍvoer. Een betere
lnftastructuur op het Nedeíandse spooruegnel met meeÍ capaciteit is noodzakelijk om de
venrvaChte groei op te vangen.
Het past binnen de (pubtieke) laak yan RIB te streven naar een brede versterking van de
railsector en van de railinfrastructuur, mede in het kader van de sociale veiligheid en
ketenintegratie. De veóetering ven'de sociale veiligheid op de stations zal naar venruachting
vooÍts leiden tot verminderde inzet van spoorwegpolitie (overheldspersoneel) en verbetering van
hun werkomstandigheden
f. NSG en RIB wensen samen te werken teneinde projecten ter verbetering van de
spoorwegrailinÍrastructuur en de toegangsbeheersing op penons te venrezenlijken. NSG wenst in
dit kader een bedrag aan RIB ter beschikking te stellen en waarbij RIB in overleg met NSG
zorgdraag[ voor het opstellen van plannen'en het doen uitvoeren van projecten ter verbetering
van de toegangsbeheersing op de penons en ter verbetering van de railinfrastructuur. RIB wenst
dit bedrag aan te nemen en te besteden in overleg met NSG. Door middel van deze
overeenkomst wensen NSG en RIB de basisafspraken tezake neer te leggen.
verklaren het voloeede ovgreen te komen:
Blidraqe
(r'r) AÉikel í
1 1. NSG zal eenmalig een bedrag ter grootte van een miljard driehonderdachtendertig miljoen euro
(EUR 1 ,338.000.000,-) (de "Bijdrage") aan RtB ter beschikking stellen ter uitvoering van
werkzaamheden vallende onder de in artikel 2 bedoelde Projecten. De Bijdrage zal voor 31
december 2001 worden overgeboekt op een bankrekening ten Éame van RlB.
'1.2. Ten laste van de Bijdrage komen alle kosten gemaakt door RIB en door derden in haar opdracht.
waaronder uitdrukkeliik worden begrepen de apparaatskosten, met het oog op de uitvoering van
werkzaamheden ter realisering van de in artikel 2 bedoelde Projecten. Indien de Bijdrage geheel
is besteed. is NSG niel verder gehouden tot aanvullende vergoeding van kosten dan tot
vergoeding van de kosten verbonden aan werkzaamheden waarvoor NSG ingevotge het bepaalde
in artikel 3 lid 2 goedkeuring heeft verleend.
1.3. Terzake de uitvoering van de werkzaamheden door RlB, zal door RIB op de in tid 2 bedoelde
kosten geen winstopslag in rekening worden gebracht.
Ê"
*
2.1. RIB ên NSG zijn voomemens dat RIB de Bljdrage aanwendt voor projecten op het gebied van:
a. verbetering van de toegangsbeheersing op peÍrons, waaÍonder onder meer begrepen:
' het aanbrengen van bouwkundige voozieningen (o.a. toegangspoorten en extra camera's):
' het verplaatsen en/oÍ uitkopen van commeÍciële activiteiten (winkels op stations) volgens
nader vast te stelfen criteria (mede aftankelljk van aanwezigheid en duurzaamheid van de
contractuele rêgeling en van verantwoordelijkheden van RIB en NSG of een andere
vennootschap behorend tot de NS-groep);
' voorzieningen voor bemensing,
waarvoor partïen een bedrag ter grootle van vijÍhonderd milioen euro (EUR 500.000.000,-) van
de BíJdrage wensen aan te wenden;
b. het meewerken aan het ontwikkelen van chipkaarten voor het gehele openbaar vervoer, en het
spoorvervoer in het bijzonder, in Nederland, waarvoor partiien een bedrag ter groolle van
tweehonderdzesentwintig miljoen euro (EUR 226.000.000,-) van de Bijdrage wensen aan te
wenden:
c. kwaliteitsveóetering van slations, waaronder onder meer begrepen:
' verbeteríng van de transferruimten;
' verbetering van toegankelijkheid van stations;
' het aanbrengen van bouwkundige wijzigingen (o.a. beschutting);
' verbeteren van bewegw'rjzering, looproules naar bus, tram. metro en fietsenstalling;
' verbeteren van parkeerfaciliteiten;
' verbeteren van sanilaire voorzieningen;
' het lnvoeren van een verbeterd systeem van (dynamlsche) reisinformatie;
waarvoor partijen een bedrag ter grootte van tweehonderdtweeënzeventig miljoen euro (EUR
272.OOO-OOO,-) van de Bijdrage wensen aan te wenden:
d. verbetering van de beschikbaarheid en betrouwbaarheid van de railinfrastructuur van het
hoofdrailnet en het opheffen van capaciteitsknelpunten in het hoofdraílnet, waarvoor parliien
een bedrag ler grootte van driehonderdveeÍtig miljoen euro (EUR 340.000.000,-) van de
Bijdrage wensen aan te wenden;
(samen de "Projecten').
RIB zal levens zorgdragen voor de aanvraag van eventueel noodzakelijke publiekrechtelike
toestemmingen.
De BiJdrage is in beginsef slechts bestemd voor de totstandkoming van de Projecten. RIB is
verantwoordelijk voor het onderhoud en de instandhouding van die gerealiseerde projecten,
waarvan de onderhouds- en instandhoudingskosten vallen onder de vergoeding door de
rijksoverheid op basis van de Wet. Besluit InfrastrucluuÍoncfs of anderszins. Ten aanzien van de
overige Projecten zullen partijen over de onderhouds- en instandhoudingskosten, Ën laste van de
BiJdrage. nadere afspraken maken.
2.2. Partijen streven ernaar dat een gtobale uitwerking van de Projecten. waarin onder meer een
nadere duiding van de Projecten, de prioriteitsstelling en de Íasering wordt aangegeven, medio
200Í beschikbaar zal zijn.
De specífieke werkzaamheden behorende tot de Prolecten zullen door NSG en RIB in nadere
overeenkomsten worden uitgewerkt dan wel aangevuld. NSG en RIB zullen terzake
projectgroepen instelfen. waaÍvan de koslen ten laste komen van de Bliínge.
Een onderdeel van deze nadere overeenkomsten vormt een uitvoeringsplan van het betrefbnde
onderdeel, met daaÍin mededelingen omtrent de verwachte ultvoering, het tijdsbestek waarin het
betreffende onderdeel zal worden uitgevoerd. de daarmee gepaard gEande venvachte kcsten, de
operationele budgetten en de vemachte kasstroornpíognoses (het'Ultvoerlngsplan'). Daarin
dienen de risico's bii de vooóereiding en uitvoering van de ProJecten zo goed mogelljk worden
omschreven en beheerst. Deze risico's komen ten laste van de Bidrage.
Financiële_ l0fg!'rnatle en vera ntwoordlngi
Artikel3
3.í. RIB zal de Bijdrage op een speciaal daartoe geopende rekening aanhouden en aÍgescheiden van
haar overige veÍmogen beheren en adminisheren, RIB zal het doelvan de Bijdrage dat nlet direct
zal worden besteed laten beleggen door het Minlsterie van Financiën tegen een marktconform
rendement. De opbrengsten van de Bijdrage, zulten bij de Bijdrage worden gevoegd.
3.2. Part'rjen bespreken elk kwaÍaal een door RIB opgestelde voortgangsrappoÍtage met betrekking
tot de werkzaamheden in de Uifuoeringsplannen. Ín deze voortgangsrapportages worden ten
minsta mededelingen gedaan omtrent de resultaten van hèt voorafgaande kwartaal en zo nodig
de venrnachte bljstellingen van de Uitvoeringsplannen. Bijstellingen van Uitvoeringsplannen
behoeven de goedkeuríng van partien. RIB zal NSG vragen om richtinggevende besluiten te
nernen in door RIB eventueel aan te dragen knelpunten.
RfB zal voorts op basis van de voortgangsrapportages het Ministeríe v.an Verkeer en Waterstaat
inÍormeren.
3.3. RIB zal voorts na afloop van elk jaar aan NSG een algemeen verslag uitbrengen omtrent de
-) uifuoering van de Projecten mel een overzicfrt van de cash-flow. een vergelflking van de
resultaten met de budgetten en cash-flow prognoses en een overzicht van besteding van de
Bijdrage.
RIB zaf voorts op basis van het algemene verslag het Ministerie van Verkeer en Waterstaat
informeren.
Duur en beêindiqino
Artikel4
4 '1 . Onverninderd het bepaalde in artikel 1 , is deze overeenkomst gesloten voor de duur benodigd
voor de realisering van de Projecten. PartiJen beogen de Projecten te realiseren ln de pen'ode
2001 tot en met 2010.
lndien er na realisering van de Projecten een deel van de Bijdrage resteert of partijen in een
eerder stadiuín voorzien dat een deel van de Eijdrage daarvoor niet zal behoeven te worden
aangewend, zullen partijen overleggen of zij het restant van de Bijdrage wensen aan te wenden
voor andere projecten die in dezetfde lijn liggen als de Projecten. Met behekking tot nader
overeen le komen projecten geldt eveneens het bepaalde in deze overeenkomst. tenzij part'rjen
daarvan schriftelijk afoiijken. Indien partijen over andere projecien geen overeenstemming
bereiken of er geen andere projecten zïn, vlndt het bepaalde in lid 7 van dit artikel toepassing.
4-2- Onverminderd lid 3 van dit artikel kunnen partiien deze overeenkomst te allen tljde wegens
gewichtige redenen beëlndigen door haar met inaótneming van een opzegtermljn van twaalf
weken tegen het einde van een kalenderjaar (een'Opzegglngsmededellng') op te zeggen. Een
opzeggÍngsmededeting moet vermelden:
de aanduldlng 'opzeggingsmededeling'samen met een venrijzing naar dit aÍtikel;
b. de booogÉe datum van beëindiging van deze overeenkomst (de'BeËlndlglngsdatum.);
c. de gewictrtige redenen.
4.3. Op de datum r,Yaarop oveÍeenkomstig het bepaalde in lid 2 is opgezegd, dlent RtB aan NSG het
restant van de Bijdrage over te maken en/of de bankrekening(en) en depotrekeningen waarop de
Bfdrage is gestort respectíevelijk belegd over te schnJven op naam van NSG. Indlen tegoeden
vaststaan of zodanlg zljn belegd dat zij nlet terstond liquide kunnen worden gemaakt, waardoor
nlet oP de datrm waartegen ís opgezegd kan worden voldaan aan het bepaalde in de eerste zin,
althans niet zonder kosten, zal RlB op het eerst mogefijke moment. doch uiteíijk binnen zes
maanden na de dafum waartegen ls opgezegd; uitvoering geven aan het bepaalde in de eerste
zin,lenzii NSG verkÍaart de kosten veóonden aan woegtiiíige opname voor haar rekening te
nemen. Ook de reguliere kosten veóonden aan de oveóoeklng of overschrflving komen voor
rekening vàn NSG. Vootzover RIB reeds conform de Uitvoeringsplannen opdrachten heeft
verstrekt aan derden voor uitvoêring van werkzaamheden, zal RIB de kosten verbonden aan de
uifuoerlng van die werkzaamheden mogen adrtorhouden. NSG zaf RIB tezake de kosten
verbonden aan reeds verstrekte opdrachten aan derden vrijwaren.
4.4. Onverminderd alle andere rechten en vorderingen kan NSG, door een mededeling aan RIB deze
overeenkomst met onmiddelfljke ingang beëlndigen en het reslant van de Bijdrage terslond
opeisen, indien zich in Nederland of in enig land waar zÍch enig goed of enige schuldenaar van
RIB bevindt, een van de volgende gevalÍen (een "opeisingsgrond") voordoet:
a. RIB is opgehouden te bestaan of is ontbonden of is in eeà andere rechtsvorm (met
uitzondering van een omzetling in een ZBO in het kader van de loekomstige Spoorwegwet)
omgezet, juridlsch getuseerd - tenzlj met NS RaÍinfrakust B-V., NS Verkeersleiding B.V. of
Railned B.V. - ofjuridisch gesplitst.
b. RIB is failliet verklaard, aan haar ls, al dan niet voorlopig, surséànce van betaling verleend,
op RIB is een andere geliJksoorUge regeling van toepassing geworden of RIB heeft
anderszins geheel of gedeelteliik het vriJe beheer of de vriJe beschikking over haar
vernogen verloren, een en ander ongeacht oÍ die toestand onhenoepelijk is. of RIB heeft
buiten faillissement of surseance of een andere gelijksoortige regeling haar schuldeisers
een akkoord aangeboden.
Een persoon anders dan - direct of lrÉirect - de Nederlandse Staat'of een rechtspersoon
behorende tot de NS-groep, is houder geworden, direct of indirect. van meer dan 50 o/o
(v{ftig procent) van de aandelen ln hot kapitaal van RIB of kan, al dan niet krachtens
overeenkomst met andere sterngerecfitigden, meer dan dat percentrage van de stemrechten
in de algemene vergadering van RIB uitoefenen.
G..
d. RIB is tekortgeschoten in de nakoming van enige verplichting uit deze overeenkomst, na in
gebreke te zijn gesteld door NSG. Voor de toepassing van dit onderdeel is een
ingebrekestelllng elke schriftelijke mededeling waaruit ondubbelzinnig bÍijkt dat NSG
nakoming verlangt.
Er doet zich enige omslandigheid voor die naar het objectief oordeel van NSG goede
gronden geeft te wezen dat RIB materieel in de nakoming van haar verplichtingen uit deze
I overeenkomst zaltekortschieten of dat NSG materieel in ziJn verhaalsmogelijkheden zal
worden benadeeld.
4.5. Indien zich een Opeisingsgrond voordoet of dreigt voor le doen, zal RIB dat onveruUld aan NSG
meedelen.
4'6. RIB moet NSG alle schade vergoeden dle deze lijdt doordat zich een Opeisingsgrond voordoet.
voorzoveÍ de schade aan RIB is toe te rekenen.
4-7. Deze overeenkomst eindigt zodra de Projecten zijn gerealiseerd en partijen ten aanzien van hel
Íestant van de Bijdrage niet nader zijn overeengekomen om dit aan te wenden voor andere
projecten zoals bedoeld in lid 1. Het restant van de Bijdrage zal in dat geval door Rl8 aan NSG
binnen dertig dagen na het einde van de overeenkomst worden overgeboekt. waaóij het
bepaálde in licl3 van dit artikel overeenkomstige toepassing vindt. Voorts elndigt deze
overeenkomst zodra de Bijdrage votledlg is besteed, onverminderd het bepaalde in artikel I lid 2.
)
Geheimhouding
Artikel 5
Efke partij zal deze overeenkomsl en al hetgeen waarvan zij in verband met het sluiten of de uitvoering
van deze overeenkomst kennis krijgt en waaryan zij het vertrouwelijke karakter kent'oÍ redelijkennijs kan
vermoeden, op geen enkele wijze aan een derde openbaren. De vorige zin geldt niet voorzover
openbaarmaking naar het oordeel van de openbaarmakende partij wenselijk is met het oog op de
uitoefening van de rechten van de openbaarmakende paíij uit deze overeenkomst of verplicht is op
grond van de wet, enig voorschrift van een van overheidswege erkende beurs, de sER-
Fusiegedragsregels 1975 of een bindende uitspraak van de rechter oÍ een ander overheictsorgaan.
Voozover mogelijk zal de openbaarmakende partij voor de openbaarmaking met de anddre partij
overleggen over de vorm en de inhoud van de openbaarmaking.
Efke partij draagt zëít aekoste# een partii heeft gemaakt of moet maken ter voorbereidin$of stuiting
van deze overeenkomst. voorzover deze overeenkomst niet anders bepaalt.
Artikel7
Behalve voozover deze overeenkomst anders bepaalt, komt elk recht dat een partij aan deze
overeenkomst onfleent haar toe onverminderd alle andere rechten en vorderingen uit deze
overeenkomst en alle reóton en vorderingen uit de wet en wordt geen enkel recht van een partij uit
deze overeenkomst of de wet aangetast door het achtenrvege blijven van een beroep op dat recht of van
een protest tegen een tekortkoming in de nakoming van een verplichting door de andere part'tj.
Velblndgnde kraght en vollediqheiCj wiizlqino
Artikel S
8.1. ls of wordt deze overeenkomst gedeeltelijk ongeldig of onverbindend, dan blljven de partiJen aan
het overbÍijvende gedeelte gebonden. De parl'fen zullen het ongeldige of onverbindende gedeelte
vervangen door bedingen die wel geldig en veóindend zijn en waarvan de rechtsgevolgen, gelet
op de inhoud en strekking van deze overeenkomst. zo veel mogelijk overeenstemmen met die van
het ongeldige oÍ onveóindende gedeelte.
8.2. Deze overeenkomst bevat al hetgeen de partijen in verband met het onderuerp daarvan zijn
overeet4ekomen. Met ingang van het tijdstip waarop deze overeenkomst in werking treedt,
elndlgen alle overeenkomsten en afspraken díe de partijen daarover met betrekking tot de in
artikel 2 genoemde Projecten eerder hebben afgesloten respectievelijk gemaakt.
) 8.3. Voorzover deze overeenkomst niet ultdrukkelijk anders bepaalt, bevat zíj geen derdenbedingen
waarop een derde zich jegens een partaj bij deze overeenkomsl kan beroepen.
8.4. Deze overeenkomst kan alleen schriftelijk worden gewijzigd of aangevuld.
Overdracht
Artikel9
Een partij kan rechten en veplÍchtingen uit deze overeenkomst niet overdragen aan respectievelijk doen
overnemen door een derde, behalve voorzover deze overeenkomst anders bepaalt oí partijen anders
overeenkomen.
Àlededellnqen
Artlkel 10
10.1. Mededelingen en andere verklaringen in verband met deze overeenkomst mogen alleen worden
gedaan per al dan niet per gewone post verzonden brief oí per telefax en aan de overeenfgmstig
de leden 2 en 3 laatstelijk gekozen woonplaats van de geadÍesseerde. Elke verklaríng moet in de
Nederlandse taal zijn. Een verklaring die niet aan dlt lid voldoet heeft geen werking, behalve dat
exptoten mogen worden betekend aan een aqdere dan de gekozen woonplaats van de
geadresseerde. n
10.2. Elke partij kiest voor alles wat met deze overeenkomst samenhangt woonplaals aan het haar
betreffende hierna genoemde adres:
NS Groep
adres: Laan van Puntenburg 100
postbus:2025
postcode en woonplaats: 35001-tA Utrecht
ter attentie van: de dírectie
tefefax: O3O 235 44 27
RIB
adres: Moreefsepark 1 '
postbus: 2038
postcode en woonplaats: 3500 GA Utrecht
ter attentie van: de directie
telefax 030 235 8629
10-3. Een partlj kan een andere den de in lid 2 genoemde woonplaats kiezen door aan de andere partij
een nieuwe woonplaats mee te delen. Een keuze voor een woonplaats buiten Nederland heeft
geen werking.
Toepass_elilk recht: arbitraoe
Arflkell1
.) 1í.Í. Deze overeenkornst is uitsluitend ondemorpen aan Nederlands recht.
I 1'2. Alle geschillen díe in verband met deze overeenkomst ontstaan, geschillen over het bestaan en
de geÍdigheíd daarvan daaronder begrepen, zullen worden beslecht door aóitrage
overeenkomstig het Arbitragereglement van hel Nederlands Arbitrage Instituut. DaaóU geldt het
volgende:
a. Het scheidsgerechl zaÍ bestaan uit drie arbiters.
b. De plaats van arbitrage zal Utrecht zijn,
Het geding zal worden gevoerd in de Nederlandse taat.
Het scheidsgerecht zar besrissen ars goede ínannen naar biilijkheid.
.c.
e. Het geding zal niet op de voet van artikel 1046 Wetboek van Burgerlijke Rechtsvordering
kunnen worden samengevoegd met een ander arbitraál geding, tenzij dat een geding is tussen
ultsluitend partijen blj deze overeenkomst.
f. Het Nederlands Aóítrage Instituut mag het arbitraal vonnis niet laten publiceren.
Dlvercen
Artlkel12
12.1. Voorzover iets anders niet ondubbelzinnig bl'rjkt, ziin venrljzlngen in deze overeenkomst
venrijzingen naar de artikelen van deze overeenkomst.
í 22. Kopjes in deze overeenkomst zijn voor de uítleg daaÍvan zonder betekenis.
12.3. De artikelen 5 tot en met 1 í en de leden 1 en 2 ven dit aííkel gelden mede voor overeenkomsten
gesloten tussen enkel RIB en NSG die met deze overeenkomst samenhangen, tenZj de
desbetreffende overeenkomst uitdrukkelijk anders bepealt.
ten b.ewlize waarvan:
dezd overeenkomst op 20 december 2000 in tweevoud overeenkomstig het hieronder bepaalde is
ondefie/rgnd.
N.V.
Ministerie van Verkeer en Waterstaat