VU medisch centrum
Opvolger voor basissysteem ZIS gezocht
9 april 2009
Een speciale taskforce heeft zich de afgelopen maanden gebogen over de
vervanging van het verouderde Ziekenhuis Informatie Systeem (ZIS). De
taskforce adviseert de raad van bestuur onder meer om nu eerst een
bedrijfsplan te maken en om het nieuwe systeem gefaseerd in gebruik te
nemen vanaf 2011.
"Het huidige systeem is erg oud en biedt niet meer de
functionaliteiten die een moderne gezondheidszorgorganisatie nodig
heeft", legt taskforce-voorzitter Kees van Kuijk, hoofd afdeling
radiologie, uit. "ZIS is niet gebouwd voor patiëntenlogistiek,
workflowverbeteringen en snelpoli-ondersteuning. Ook de aansluiting op
het elektronisch patiënten dossier is een belangrijk reden om over te
stappen op een nieuw systeem."
Vervanging is alleen erg lastig. De bestaande infrastructuur draagt
bijzonder veel informatie in zich, van al die jaren en al die
patiënten. Een enorme database, met gegevens die allemaal
geconverteerd moeten worden naar een nieuw systeem. "De taskforce
heeft onder meer gekeken naar bestaande producten, de oplossingen van
andere grote ziekenhuizen, de inpassing van het EPD en het academische
werkveld én de combinatie met de modules die we wellicht willen
behouden. Dat alles hebben we uitgebreid in kaart gebracht."
Business case
In zijn eindrapport heeft de taskforce geïntegreerd
patiënteninformatiesysteem een aantal aanbevelingen gedaan aan de raad
van bestuur. "De voornaamste conclusie was om op korte termijn geld
vrij te maken voor het maken van een 'business case' en voor de
technische specificaties, inclusief een risicoanalyse. Op korte
termijn wordt een projectdirecteur aangesteld. Sleutelfiguren in de
organisatie worden de komende tijd betrokken bij het verzamelen van de
benodigde bouwstenen, ook om draagvlak in de organisatie te creëren.
In de 'business case' staan bijvoorbeeld de kosten en besparingen van
het nieuwe systeem. Eind dit jaar kan VUmc op basis van alle gegevens
een aanbesteding doen."
Naar verwachting begint de ingebruikname van het nieuwe systeem
omstreeks 2011. "Dat gebeurt in fases. De eerste fase is volgens ons
advies gekoppeld aan de oplevering van de poli oncologie
sneldiagnostiek. Een nieuwe omgeving, waarin de patiënt centraal staat
en waar sprake is van een efficiënte en snelle workflow. Een
uitstekend moment om zo'n nieuw geïntegreerd
patiënteninformatiesysteem (GPS) te introduceren."
Jeroen Kleijne
bron: Tracer