VU medisch centrum

Opvolger voor basissysteem ZIS gezocht

9 april 2009

Een speciale taskforce heeft zich de afgelopen maanden gebogen over de vervanging van het verouderde Ziekenhuis Informatie Systeem (ZIS). De taskforce adviseert de raad van bestuur onder meer om nu eerst een bedrijfsplan te maken en om het nieuwe systeem gefaseerd in gebruik te nemen vanaf 2011.

"Het huidige systeem is erg oud en biedt niet meer de functionaliteiten die een moderne gezondheidszorgorganisatie nodig heeft", legt taskforce-voorzitter Kees van Kuijk, hoofd afdeling radiologie, uit. "ZIS is niet gebouwd voor patiëntenlogistiek, workflowverbeteringen en snelpoli-ondersteuning. Ook de aansluiting op het elektronisch patiënten dossier is een belangrijk reden om over te stappen op een nieuw systeem."
Vervanging is alleen erg lastig. De bestaande infrastructuur draagt bijzonder veel informatie in zich, van al die jaren en al die patiënten. Een enorme database, met gegevens die allemaal geconverteerd moeten worden naar een nieuw systeem. "De taskforce heeft onder meer gekeken naar bestaande producten, de oplossingen van andere grote ziekenhuizen, de inpassing van het EPD en het academische werkveld én de combinatie met de modules die we wellicht willen behouden. Dat alles hebben we uitgebreid in kaart gebracht."

Business case
In zijn eindrapport heeft de taskforce geïntegreerd patiënteninformatiesysteem een aantal aanbevelingen gedaan aan de raad van bestuur. "De voornaamste conclusie was om op korte termijn geld vrij te maken voor het maken van een 'business case' en voor de technische specificaties, inclusief een risicoanalyse. Op korte termijn wordt een projectdirecteur aangesteld. Sleutelfiguren in de organisatie worden de komende tijd betrokken bij het verzamelen van de benodigde bouwstenen, ook om draagvlak in de organisatie te creëren. In de 'business case' staan bijvoorbeeld de kosten en besparingen van het nieuwe systeem. Eind dit jaar kan VUmc op basis van alle gegevens een aanbesteding doen."
Naar verwachting begint de ingebruikname van het nieuwe systeem omstreeks 2011. "Dat gebeurt in fases. De eerste fase is volgens ons advies gekoppeld aan de oplevering van de poli oncologie sneldiagnostiek. Een nieuwe omgeving, waarin de patiënt centraal staat en waar sprake is van een efficiënte en snelle workflow. Een uitstekend moment om zo'n nieuw geïntegreerd
patiënteninformatiesysteem (GPS) te introduceren."

Jeroen Kleijne
bron: Tracer