VU medisch centrum
VUmc Agressievrij
Geweldadige bezoekers geweerd met rode kaart
9 april 2009
Om te bevorderen dat het ziekenhuis een veilige plek is voor iedereen
is anderhalf jaar geleden VUmc Agressievrij begonnen, beleid dat
bedoeld is om ongewenst gedrag van patiënten en bezoekers te voorkomen
en tegen te gaan. Wat is er tot nu toe gedaan en bereikt?
De twee belangrijkste pijlers van het veiligheidsbeleid zijn de
gedragsregels die VUmc heeft gesteld en het registreren van patiënten
en bezoekers die zich onbehoorlijk gedragen. Om daar intern meer
bekendheid aan te geven, maakt HRM-beleidsadviseur Martin Kersloot,
projectleider van VUmc Agressievrij een ronde door het ziekenhuis.
Inmiddels heeft hij de helft van de afdelingen bezocht. Martin
Kersloot: "Ik leg medewerkers uit wat de bedoeling van het beleid is
en we bespreken met elkaar waar we de grens leggen."
Een voorbeeld: "Stel je hanteert soepel de bezoektijden. Prima, maar
maak dan wel duidelijk dat je een uitzondering maakt. Anders ontstaat
er al snel een verworven recht waardoor jij of je collega in de
problemen kan komen."
Van oktober 2007 tot en met december 2008 meldden VUmc-medewerkers 85
incidenten, waarvan 51 keer fysiek geweld en acht keer een poging
daartoe.
Niet tolereren
Kersloot: "Het wordt duidelijker dat we bepaald gedrag niet tolereren,
maar lichtere overtredingen worden vaak nog niet gemeld. We sporen
iedereen aan die ook te registreren, zodat we onze acties mede daarop
kunnen afstemmen."
Veiligheidsbeleid bestaat niet zonder handhaving. Daarom overlegt
Martin Kersloot een paar keer per week met Jan Betlem, leidinggevende
receptie en beveiliging. Betlem: "Na een melding van agressie of
intimidatie spreken wij de overtreder aan. Desnoods delen we een gele
of rode kaart uit, te weten een schriftelijke waarschuwing of een
ziekenhuisverbod van één respectievelijk twee jaar." Wat Betlem nog
zorgen baart is dat er weinig officiële aangiften worden gedaan.
"Mensen in de zorg zijn nogal bang voor represailles. Een aangifte is
immers niet anoniem. We overleggen daarover met justitie en politie en
hopen dat het mogelijk wordt gemaakt om op naam van VUmc aangifte te
kunnen doen."
Opdringerig
Vorige maand overlegden de medewerkers van de polikliniek mondziekte
en kaakchirurgie met Martin Kersloot over het veiligheidsbeleid.
Leidinggevende Hester Doeven: "De laatste jaren zijn sommige mensen
opdringeriger geworden en eisen ze meer. Wij accepteerden sowieso
bepaald gedrag niet. De klant is koning, maar wij zijn keizer.
Iedereen heeft zich te houden aan normale omgangsvormen." Wat de
medewerkers van de polikliniek van het gesprek met Martin Kersloot
vooral hebben opgestoken, is volgens Doeven dat het belangrijk is om
incidenten te melden. Doeven: "Dan kan VUmc-breed gesignaleerd worden,
dat een bepaalde patiënt of bezoeker problemen veroorzaakt. Dat dit in
de gaten wordt gehouden geeft ons een steun in de rug.'
Marieke Sjerps
bron: Tracer