VU medisch centrum

VUmc Agressievrij

Geweldadige bezoekers geweerd met rode kaart

9 april 2009

Om te bevorderen dat het ziekenhuis een veilige plek is voor iedereen is anderhalf jaar geleden VUmc Agressievrij begonnen, beleid dat bedoeld is om ongewenst gedrag van patiënten en bezoekers te voorkomen en tegen te gaan. Wat is er tot nu toe gedaan en bereikt?

De twee belangrijkste pijlers van het veiligheidsbeleid zijn de gedragsregels die VUmc heeft gesteld en het registreren van patiënten en bezoekers die zich onbehoorlijk gedragen. Om daar intern meer bekendheid aan te geven, maakt HRM-beleidsadviseur Martin Kersloot, projectleider van VUmc Agressievrij een ronde door het ziekenhuis. Inmiddels heeft hij de helft van de afdelingen bezocht. Martin Kersloot: "Ik leg medewerkers uit wat de bedoeling van het beleid is en we bespreken met elkaar waar we de grens leggen." Een voorbeeld: "Stel je hanteert soepel de bezoektijden. Prima, maar maak dan wel duidelijk dat je een uitzondering maakt. Anders ontstaat er al snel een verworven recht waardoor jij of je collega in de problemen kan komen."
Van oktober 2007 tot en met december 2008 meldden VUmc-medewerkers 85 incidenten, waarvan 51 keer fysiek geweld en acht keer een poging daartoe.

Niet tolereren
Kersloot: "Het wordt duidelijker dat we bepaald gedrag niet tolereren, maar lichtere overtredingen worden vaak nog niet gemeld. We sporen iedereen aan die ook te registreren, zodat we onze acties mede daarop kunnen afstemmen."
Veiligheidsbeleid bestaat niet zonder handhaving. Daarom overlegt Martin Kersloot een paar keer per week met Jan Betlem, leidinggevende receptie en beveiliging. Betlem: "Na een melding van agressie of intimidatie spreken wij de overtreder aan. Desnoods delen we een gele of rode kaart uit, te weten een schriftelijke waarschuwing of een ziekenhuisverbod van één respectievelijk twee jaar." Wat Betlem nog zorgen baart is dat er weinig officiële aangiften worden gedaan. "Mensen in de zorg zijn nogal bang voor represailles. Een aangifte is immers niet anoniem. We overleggen daarover met justitie en politie en hopen dat het mogelijk wordt gemaakt om op naam van VUmc aangifte te kunnen doen."

Opdringerig
Vorige maand overlegden de medewerkers van de polikliniek mondziekte en kaakchirurgie met Martin Kersloot over het veiligheidsbeleid. Leidinggevende Hester Doeven: "De laatste jaren zijn sommige mensen opdringeriger geworden en eisen ze meer. Wij accepteerden sowieso bepaald gedrag niet. De klant is koning, maar wij zijn keizer. Iedereen heeft zich te houden aan normale omgangsvormen." Wat de medewerkers van de polikliniek van het gesprek met Martin Kersloot vooral hebben opgestoken, is volgens Doeven dat het belangrijk is om incidenten te melden. Doeven: "Dan kan VUmc-breed gesignaleerd worden, dat een bepaalde patiënt of bezoeker problemen veroorzaakt. Dat dit in de gaten wordt gehouden geeft ons een steun in de rug.'

Marieke Sjerps
bron: Tracer