Universiteit van Tilburg 9 april 2009
J.C. Ruigrok Prijs voor econoom Martijn de Jong
Dissertatie over internationaal marktonderzoek bekroond
Het Bestuur van de Koninklijke Hollandsche Maatschappij der
Wetenschappen heeft de Johannes Cornelis Ruigrok Prijs 2009 voor
maatschappijwetenschappen toegekend aan dr. Martijn de Jong, ter
bekroning van zijn dissertatie 'Response Bias in International
Marketing Research' en zijn verdere publicaties. De prijs wordt
eenmaal in de vier jaar uitgereikt aan een econoom die in de afgelopen
vijf jaar is gepromoveerd. Martijn de Jong promoveerde cum laude in
2006 aan de Universiteit van Tilburg en is momenteel verbonden aan de
Rotterdam School of Management, Erasmus Universiteit.
De jury noemt het onderzoek van Martijn de Jong vernieuwend, sterk
internationaal gericht, met zowel een grote theoretische diepgang als
een praktische toepasbaarheid in het consumentenonderzoek. Het
onderzoek past methoden uit de psychometrie toe op grote
gegevensbestanden, waarbij rekening wordt gehouden met wereldwijde
culturele verschillen die van invloed kunnen zijn op de meting van
voorkeuren van consumenten.
Over het onderzoek
Door globalisering worden bedrijven gedwongen in meerdere landen
actief te zijn. Marketing is daardoor steeds meer internationaal
georiënteerd. Om de voorkeuren van de buitenlandse consument te kennen
is een gefundeerde analyse van consumentengedrag in verschillende
landen nodig. Doorgaans worden deze mensen geënquêteerd. In zijn
proefschrift laat Martijn de Jong zien welke valkuilen enquêtes kunnen
hebben en welke oplossingen daarvoor zijn. Het blijkt dat er
duidelijke crossnationale verschillen zijn in hoe mensen antwoord
geven op vragen in enquêtes. Tot nu toe waren er weinig valide
methoden om dit te controleren. De Jong introduceert daar nieuwe
statistische methoden voor. Die zijn niet alleen relevant voor
marketing, maar ook voor politicologen, psychologen en andere
wetenschappers die internationaal onderzoek doen naar attitudes en
preferenties.
Over Martijn de Jong
Dr. Martijn de Jong (1980, Dordrecht) studeerde tussen 1998 en 2002
econometrie aan de Erasmus Universiteit Rotterdam, specialisatie
marketing (cum laude). In oktober 2006 promoveerde hij aan de
Universiteit van Tilburg, eveneens cum laude. Inmiddels is hij
werkzaam bij de Rotterdam School of Management, Erasmus Universiteit.
De Johannes Cornelis Ruigrok Prijs 2009 wordt op 4 juni 2009 door
Alexander Rinnooy Kan (SER) uitgereikt in het Hodshon Huis te Haarlem.
Universiteit van Tilburg