Universiteit van Tilburg

Universiteit van Tilburg 9 april 2009

J.C. Ruigrok Prijs voor econoom Martijn de Jong

Dissertatie over internationaal marktonderzoek bekroond

Het Bestuur van de Koninklijke Hollandsche Maatschappij der Wetenschappen heeft de Johannes Cornelis Ruigrok Prijs 2009 voor maatschappijwetenschappen toegekend aan dr. Martijn de Jong, ter bekroning van zijn dissertatie 'Response Bias in International Marketing Research' en zijn verdere publicaties. De prijs wordt eenmaal in de vier jaar uitgereikt aan een econoom die in de afgelopen vijf jaar is gepromoveerd. Martijn de Jong promoveerde cum laude in 2006 aan de Universiteit van Tilburg en is momenteel verbonden aan de Rotterdam School of Management, Erasmus Universiteit.

De jury noemt het onderzoek van Martijn de Jong vernieuwend, sterk internationaal gericht, met zowel een grote theoretische diepgang als een praktische toepasbaarheid in het consumentenonderzoek. Het onderzoek past methoden uit de psychometrie toe op grote gegevensbestanden, waarbij rekening wordt gehouden met wereldwijde culturele verschillen die van invloed kunnen zijn op de meting van voorkeuren van consumenten.

Over het onderzoek
Door globalisering worden bedrijven gedwongen in meerdere landen actief te zijn. Marketing is daardoor steeds meer internationaal georiënteerd. Om de voorkeuren van de buitenlandse consument te kennen is een gefundeerde analyse van consumentengedrag in verschillende landen nodig. Doorgaans worden deze mensen geënquêteerd. In zijn proefschrift laat Martijn de Jong zien welke valkuilen enquêtes kunnen hebben en welke oplossingen daarvoor zijn. Het blijkt dat er duidelijke crossnationale verschillen zijn in hoe mensen antwoord geven op vragen in enquêtes. Tot nu toe waren er weinig valide methoden om dit te controleren. De Jong introduceert daar nieuwe statistische methoden voor. Die zijn niet alleen relevant voor marketing, maar ook voor politicologen, psychologen en andere wetenschappers die internationaal onderzoek doen naar attitudes en preferenties.

Over Martijn de Jong
Dr. Martijn de Jong (1980, Dordrecht) studeerde tussen 1998 en 2002 econometrie aan de Erasmus Universiteit Rotterdam, specialisatie marketing (cum laude). In oktober 2006 promoveerde hij aan de Universiteit van Tilburg, eveneens cum laude. Inmiddels is hij werkzaam bij de Rotterdam School of Management, Erasmus Universiteit.

De Johannes Cornelis Ruigrok Prijs 2009 wordt op 4 juni 2009 door Alexander Rinnooy Kan (SER) uitgereikt in het Hodshon Huis te Haarlem.