Consumentenautoriteit: Grando Retail past handelspraktijk aan

09/04/2009 14:01

Consumentenautoriteit

Grando Retail, een franchiseketen van zelfstandige keukenzaken met in totaal zo'n 47 showrooms in Nederland, bleek als lid van de Centrale Branchevereniging Wonen (CBW) niet conform de brancheregels van het CBW te handelen op het punt van aanbetaling. Bedrijven die zijn aangesloten bij een branche- of gedragscode code moeten handelen conform de regels die de code voorschrijft. Doen zij dat niet, dan kan de Consumentenautoriteit op basis van de Wet oneerlijke handelspraktijken (OHP) hiertegen optreden. Deze mogelijkheid heeft de Consumentenautoriteit nu voor het eerst toegepast. Grando Retail heeft als eerste de Consumentenautoriteit toegezegd dat zij erop zal toezien dat de brancheregels ook op het punt van aanbetaling strikt worden nageleefd.

Marije Hulshof, directeur Consumentenautoriteit: "Het onderschrijven van een branchecode of het voeren van een keurmerk is niet vrijblijvend. Een consument moet erop kunnen vertrouwen dat een bedrijf dat een logo of keurmerk voert iets extra's biedt. Is dat niet het geval, dan kunnen wij daartegen optreden." Tegen een aantal keukenbedrijven loopt nog een onderzoek.

Brancheregels CBW

De CBW-voorwaarden schrijven voor dat de winkelier aan de klant bij de aankoop van een keuken maximaal een aanbetalingspercentage van 15% van het aankoopbedrag mag vragen. De rest van het factuurbedrag moet de klant bij aflevering voldoen. Uit onderzoek van de Consumentenautoriteit bleek dat bij veel van de betrokken bedrijven de klant bij het sluiten van de overeenkomst een hoger percentage moest aanbetalen. Bovendien eisten alle bedrijven dat het volledige aankoopbedrag moest zijn voldaan vóórdat de keuken werd geleverd. Dit is in strijd met de CBW.-voorwaarden én met de wet. Voor de consument kan dit grote gevolgen hebben. Bijvoorbeeld bij een faillissement van een onderneming die is aangesloten bij het CBW is voor de consument alleen het aanbetalingspercentage van 15% gegarandeerd.

Grando Retail heeft erkend dat haar keukenzaken in het verleden met betrekking tot de aanbetaling niet conform de CBW-regels heeft gehandeld. Omdat Grando Retail het belang van de consument voorop wil stellen, heeft zij de Consumentenautoriteit toegezegd dat de gevraagde aanbetaling steeds zal worden beperkt tot maximaal 15% van het aankoopbedrag en dat het volledige aankoopbedrag niet voorafgaand maar uiterlijk bij aflevering moet worden voldaan. De Consumentenautoriteit zal naleving hiervan blijven monitoren, onder andere via meldingen bij ConsuWijzer.





http://www.consumentenautoriteit.nl;




Consumentenautoriteit