Laurens Zorg aan Huis behaalt HKZ kwaliteitskeurmerk

09/04/2009 13:34

Laurens

Alle regio's van Laurens Zorg aan Huis hebben eind 2008 in één keer het HKZ kwaliteitskeurmerk behaald. Op woensdag 8 april jl. vond de officiële uitreiking van het keurmerk plaats. De heer M. van Woensel, van de Raad van Bestuur van Laurens en Zorg Compas, overhandigde namens Laurens Zorg aan Huis het keurmerk aan de voorzitter van de Centrale Cliëntenraad, mevrouw E. Lipjes.

Het HKZ-model (Harmonisatie Kwaliteitsbeoordeling in de Zorgsector) is een, binnen de zorgsector, breed geaccepteerd kwaliteitsmodel. De onafhankelijke toetsingsorganisatie Det Norske Veritas (DNV) heeft de werkwijze van Laurens Zorg aan Huis aan een streng onderzoek onderworpen, met een positief resultaat als gevolg.

Door het behalen van het keurmerk heeft Zorg aan Huis laten zien dat zij intern de zaken goed op orde heeft, betrouwbare resultaten levert en voortdurend werkt aan het verbeteren van de zorg- en dienstverlening. De kern hiervan is dat Zorg aan Huis aan de verwachtingen en behoeften van klanten voldoet. Daarom is ervoor gekozen om het keurmerk aan de klanten aan te bieden in de persoon van Els Lipjes, voorzitter van de Centrale Cliëntenraad van Laurens en Zorg Compas.

In de rapportage van DNV kwamen twee onderdelen van de visie en misse van Laurens nadrukkelijk naar voren: de kleinschaligheid en waardegestuurde cultuur. Marcel van Woensel: "Bijzonder trots ben ik op het resultaat. Daaruit blijkt duidelijk dat de betrokkenheid van onze medewerkers in de kleinschalige teams en onze waardegestuurde cultuur terug te zien is in de audit resultaten." Dat DNV zeer positief was over Laurens Zorg aan Huis blijkt wel uit enkele citaten uit het eindrapport.

Zo staat er:


1. Het zijn juist de waarden en de manier waarop deze in het werk tot uiting komen die kleur geven aan de cultuur van de organisatie en maken dat de mensen trots zijn op hun werk en op de organisatie.


2. Treffend is de manier waarop in de praktijk vorm wordt gegeven aan kleinschaligheid. De grote betrokkenheid van de medewerkers bij de klanten, de collega's, de manager en de organisatie; het wij-gevoel, de sfeer en de samenwerking.