SDU uitgevers


Re.Public krijgt erkenning met LOF Innovatieprijs

09 april 2009 cyriel.van.rossum@rePublic.nl

Woensdag heeft re.Public een prestigieuze prijs gewonnen. Hoofdredacteur Martijn van der Kooij ontving in Utrecht de LOF-Innovatieprijs. Dit is de prijs van de Groep Uitgevers voor Vak en Wetenschap voor de meest innovatieve uitgave die op de markt is gekomen.

`Re.Public richt zich met een breed een sterk concept in een lekkere brutale maar transparante presentatie op een jonger lezerssegment van overheidsprofessionals,' zo luidt de kenschets in het juryrapport. De jury vindt de mix van nieuws, een online community van ambtenaren (netwerk) en carrière-informatie een innovatie. Ook de vormgeving kreeg een pluim: een vlotte afswisseling van beeld en tekst die appelleert aan jeugdige gevoelens.

Juryvoorzitter Karin van Gilst (uitgever van Vrij Nederland) sprak bij bekendmaking van de winnaar waardering uit voor de betoonde moed: `In een tijd waar veel innovatie van internettoepassingen komt, heeft de jury gekozen voor een dappere, klassieke lancering die uitgevers inspireert te blijven zoeken naar nieuwe doelgroepen in ogenschijnlijk dichtgetimmerde markten.' Het complete juryrapport is onderstaand weergegeven.
De jury bestond uit Karin van Gent (voorzitter), Lize Alink (voormalig hoofdredacteur van Binnenlands Bestuur en sinds 2008 zelfstandig adviseur redactionele strategie en ontwikkeling), Klaas de Boer (directeur Uitgeverij Terra Lannoo), Arend Jan Kornet (directeur Arko Uitgeverij), Menno van der Veen (grafisch ontwerper/art director), Nineke van Dalen (secretaris Groep UVW, secretaris van de jury).

re.Public maakte voor de LOF-nominatie een promofilmpje, dat kun je hier bekijken. Er is ook een videoverslag van de uitreiking: klik hier.

Juryrapport LOF innovatieprijs 2009
re.Public richt zich met een breed en sterk concept in een lekkere brutale maar transparante presentatie op een jonger lezerssegment van overheidsprofessionals. Het voor deze doelgroep innovatieve concept berust op drie pijlers: nieuws, vacatures en netwerk. Dat deze mix succesvol is, blijkt uit de snelle groei van het aantal abonnees in korte tijd. De vormgeving is aansprekend voor de jongere ambtenaar. Het blad is gemakkelijk te lezen door het gebruik van kleur, korte artikelen, veel streamers en kaders afgewisseld met beeld.

Zowel in het tijdschrift als op de site heeft de abonnee toegang tot nieuws en vacatures en op de site kan hij of zij deelnemen aan een profielennetwerk. Dit pallet maakt re.Public voor de gekozen doelgroep bijzonder geschikt. Deze dappere lancering van een ijzersterk innovatief concept doet het uitgeefhart van de jury sneller kloppen. Omdat re.Public uitgevers inspireert om te blijven zoeken naar kansrijke innovatieve afbakeningen van doelgroepen, wellicht juist ook in ogenschijnlijk dicht getimmerde markten, is dit de winnaar van de LOF Innovatieprijs voor Vakinformatie 2009.