SDU uitgevers
Re.Public krijgt erkenning met LOF Innovatieprijs
09 april 2009 cyriel.van.rossum@rePublic.nl
Woensdag heeft re.Public een prestigieuze prijs gewonnen.
Hoofdredacteur Martijn van der Kooij ontving in Utrecht de
LOF-Innovatieprijs. Dit is de prijs van de Groep Uitgevers voor Vak en
Wetenschap voor de meest innovatieve uitgave die op de markt is
gekomen.
`Re.Public richt zich met een breed een sterk concept in een lekkere
brutale maar transparante presentatie op een jonger lezerssegment van
overheidsprofessionals,' zo luidt de kenschets in het juryrapport. De
jury vindt de mix van nieuws, een online community van ambtenaren
(netwerk) en carrière-informatie een innovatie. Ook de vormgeving
kreeg een pluim: een vlotte afswisseling van beeld en tekst die
appelleert aan jeugdige gevoelens.
Juryvoorzitter Karin van Gilst (uitgever van Vrij Nederland) sprak bij
bekendmaking van de winnaar waardering uit voor de betoonde moed: `In
een tijd waar veel innovatie van internettoepassingen komt, heeft de
jury gekozen voor een dappere, klassieke lancering die uitgevers
inspireert te blijven zoeken naar nieuwe doelgroepen in ogenschijnlijk
dichtgetimmerde markten.' Het complete juryrapport is onderstaand
weergegeven.
De jury bestond uit Karin van Gent (voorzitter), Lize Alink (voormalig
hoofdredacteur van Binnenlands Bestuur en sinds 2008 zelfstandig
adviseur redactionele strategie en ontwikkeling), Klaas de Boer
(directeur Uitgeverij Terra Lannoo), Arend Jan Kornet (directeur Arko
Uitgeverij), Menno van der Veen (grafisch ontwerper/art director),
Nineke van Dalen (secretaris Groep UVW, secretaris van de jury).
re.Public maakte voor de LOF-nominatie een promofilmpje, dat kun je
hier bekijken. Er is ook een videoverslag van de uitreiking: klik
hier.
Juryrapport LOF innovatieprijs 2009
re.Public richt zich met een breed en sterk concept in een lekkere
brutale maar transparante presentatie op een jonger lezerssegment van
overheidsprofessionals. Het voor deze doelgroep innovatieve concept
berust op drie pijlers: nieuws, vacatures en netwerk. Dat deze mix
succesvol is, blijkt uit de snelle groei van het aantal abonnees in
korte tijd. De vormgeving is aansprekend voor de jongere ambtenaar.
Het blad is gemakkelijk te lezen door het gebruik van kleur, korte
artikelen, veel streamers en kaders afgewisseld met beeld.
Zowel in het tijdschrift als op de site heeft de abonnee toegang tot
nieuws en vacatures en op de site kan hij of zij deelnemen aan een
profielennetwerk. Dit pallet maakt re.Public voor de gekozen doelgroep
bijzonder geschikt. Deze dappere lancering van een ijzersterk
innovatief concept doet het uitgeefhart van de jury sneller kloppen.
Omdat re.Public uitgevers inspireert om te blijven zoeken naar
kansrijke innovatieve afbakeningen van doelgroepen, wellicht juist ook
in ogenschijnlijk dicht getimmerde markten, is dit de winnaar van de
LOF Innovatieprijs voor Vakinformatie 2009.