Opening Aspergeseizoen: wit goud in het Olympisch Stadion
09/04/2009 12:30
Het PR Bureau
Aspergeseizoen volgens traditie geopend op tweede donderdag van april
Erica Terpstra Aspergeambassadeur 2009
Amsterdam, donderdag 9 april 2009 - Vandaag opende de Stichting Dubbel A traditiegetrouw het Nederlandse Aspergeseizoen. Deze jaarlijks terugkerende happening rondom het witte goud op de tweede donderdag van april, vond ditmaal plaats in het Olympisch Stadion in Amsterdam. Oud Olympisch zwemster Erica Terpstra is verkozen tot Aspergeambassadeur 2009 en verrichtte de officiële openingshandeling in bijzijn van tout culinair Nederland.
Erica Terpstra Aspergeambassadeur
De Stichting Dubbel A benoemde Erica Terpstra tot Aspergeambassadeur 2009. Voorzitter Pieter Smits: "Erica Terpstra is een maatschappelijk betrokken en zeer dynamische vrouw. Gezondheid en welzijn zijn voor mevrouw Terpstra dagelijkse kost. Ze is daarnaast een echte levensgenieter en liefhebster van asperges. Dankzij de vele functies die ze (heeft) bekleedt en de commissies waar ze bij betrokken is, is ze een dame die wereldwijd synoniem is voor Nederland. Wij vinden het een eer om op deze unieke locatie het eerste 'witte goud' te mogen aanbieden aan onze oud-zwemkampioene en haar te verwelkomen als ambassadeur."
Continentale Aspergeproeverij als antwoord op de vraag naar recepten
De opening van het seizoen gaat traditioneel gepaard met een Aspergeproeverij. Dit jaar stond het dejeuner in het teken van de vijf continenten. Speciaal voor Dubbel A creëerden vijf chef-koks aspergegerechten met een Amerikaans, Australisch, Afrikaans, Aziatisch en Europees tintje. Met dit thema speelt Dubbel A in op een belangrijke vraag uit de markt. Uit een consumentenonderzoek, uitgevoerd in 2008 door GMI (Global Market Insite) in opdracht van Productschap Tuinbouw en Aceera onder 1.500 personen in de leeftijdscategorie 18 t/m 65 jaar, blijkt dat 'het verstrekken van lekkere aspergerecepten' voor bijna een derde een reden is om meer asperges te kopen. Aangezien de stichting als doel heeft om de asperge vaker op het menu van de consument te zetten, is dit thema een belangrijke keuze.
Het Grote Aspergeonderzoek
Een groot gedeelte van Nederland eet (nog) geen asperge. Van de 1.500 respondenten heeft 45 procent in de periode april - juni 2008 verse witte asperges gekocht. Telers moeten het wél van de Nederlandse consument hebben. Bijna driekwart van de afzet is bestemd voor de Nederlandse markt. Gelukkig is de Nederlandse asperge favoriet bij de consument. 83 procent van de aspergekopers heeft een voorkeur voor asperges uit Nederland. En er is potentieel. Met lekkere recepten en informatie over hoe asperges bereid moeten worden, kunnen nog vele liefhebbers gewonnen worden.
Niet oubollig noch feestelijk
De gezonde, verse asperge is vooral populair als traditioneel gerecht met ei, ham en botersaus. Bijna 80 procent van de consument geeft dit als bereiding op. Aspergesoep en asperge met vlees worden als tweede en derde meest voorkomende bereiding genoemd. Hoe ouder de consument, hoe vaker asperges worden gekocht. Oubollig is echter geen productassociatie. En dat geldt ook voor feestelijk. Het merendeel van de respondenten (64 procent) geeft aan asperge op een gewone doordeweekse dag te eten. 41 procent eet asperge in het weekend. Feestdagen en gelegenheden als Moeder- en Vaderdag worden nauwelijks genoemd als momenten om asperge te eten.
Over Stichting Dubbel A
De Stichting Dubbel A heeft als doelstelling het product asperge zo breed mogelijk onder de aandacht te krijgen bij de consument. Hiertoe organiseert de stichting de jaarlijkse opening van het Nationale Aspergeseizoen. De heer Smits over de opening van het Nederlandse Aspergeseizoen: "Stichting Dubbel A streeft ernaar om elk jaar aan de opening van het aspergeseizoen zoveel mogelijk inhoud en bekendheid te geven met als doel het product asperge onder de aandacht van de consument te brengen. Op deze wijze willen wij bereiken dat dit prachtige Nederlandse seizoensproduct vaker op het menu van de consument komt te staan."
Dubbel A is een samenwerkingsverband van verschillende partners. Allen delen de passie voor de asperge vanuit hun eigen invalshoek. In Dubbel A zijn de volgende partijen vertegenwoordigd:
Aceera BV, Brabants Asperge Genootschap, Confrérie de l'Asperge Limbourgondie, Nationaal Aspergemuseum De Locht, Stichting Afzetbevordering Asperge, ZON Fruit & Vegetables.
Bij dit persbericht is een bijlage zichtbaar op www.perssupport.nl
http://www.dubbel-a.nl