Gemeente Den Haag

Betere doorstroming verkeer op westelijke Centrumring

Het verkeer op het westelijk deel van de Centrumring krijgt een betere doorstroming, dankzij nieuwe maatregelen die het college van burgemeester en wethouders voorstelt.
Zo komt er in de Vaillantlaan een middenberm en worden de kruisingen met de Hoefkade en de Van der Vennestraat/Van Ostadestraat aangepast. Op de Koningin Emmakade richting Prins Hendrikstraat en op de Vaillantlaan richting Frans Halsstraat worden de afslagmogelijkheden veranderd.

Om de doorstroming op de Vaillantlaan te verbeteren krijgt deze een middenberm van het Vaillantplein tot aan de Van der Vennestraat. Dat moet illegaal keren tegengaan, wat nu tot hinderlijke verstoringen voor het doorgaande verkeer leidt. De Hoefkade krijgt meer opstelmogelijkheden bij de kruising met de Vaillantlaan. De Van Ostadestraat gaat beter aansluiten op de Van der Vennestraat; daardoor kan de Vaillantlaan ter plaatse meer verkeer verwerken. Afslaan naar links vanaf de Vaillantlaan naar de Frans Halsstraat wordt verboden.

Ook de Noordwest Buitensingel en de Koningin Emmakade/Waldeck Pyrmontkade worden aangepakt. Op de eerstgenoemde komt een extra opstelstrook voor rechtsaf naar de Loosduinseweg. Het zal niet langer mogelijk zijn vanaf de Koningin Emmakade linksaf te slaan naar de Prins Hendrikstraat.
Bij de Westermolens komt een aparte opstelstrook voor afslaand verkeer naar links en wordt de kruising geasfalteerd. Bij de supermarkt op de hoek Waldeck Pyrmontkade/Laan van Meerdervoort wordt een laad- en losplaats ruimer gemaakt.

De Centrumring bundelt het verkeer op hoofdroutes rond het centrum. De ring leidt het verkeer van daar van of naar de binnenstad. De doorstroming op het deel van de Centrumring tussen Binckhorstlaan/Mercuriusweg en Groot Hertoginnelaan is eerder onderzocht door het Groene Golf Team, een adviesorganisatie opgericht door Rijkswaterstaat. Het oordeel was dat de meeste kruisingen het verkeer in 2010 kunnen verwerken. Voor de knelpunten zijn verbetervoorstellen uitgewerkt die de Centrumring meer capaciteit geven.
Eerder kwamen al maatregelen in de inspraak voor verbetering van de Calandstraat door onder andere vrijliggende fietspaden en minder kruisend verkeer. In studie is nog of de verkeerslichtinstallaties van meerdere kruisingen aan elkaar kunnen worden gekoppeld. Daardoor hoeft het verkeer minder vaak en/of minder lang voor een rood licht te wachten. De bomen die voor de maatregelen moeten wijken worden gecompenseerd in de omgeving.
De maatregelen worden eind 2009 uitgevoerd.

Inspraak
Het voorontwerp voor de maatregelen op de Koningin Emmakade, de Noordwest Buitensingel en delen van de Vaillantlaan liggen van 15 april tot en met 3 juni 2009 ter inzage in het gemeentelijk ContactCentrum in het Haagse Stadhuis (Spui 70) en in het stadsdeelkantoor Segbroek (Fahrenheitstraat 190). Belanghebbenden kunnen tot en met 3 juni 2009 schriftelijk reageren op de voorstellen.