Betere doorstroming verkeer op westelijke Centrumring
Het verkeer op het westelijk deel van de Centrumring krijgt een
betere doorstroming, dankzij nieuwe maatregelen die het college van
burgemeester en wethouders voorstelt.
Zo komt er in de Vaillantlaan een middenberm en worden de kruisingen
met de Hoefkade en de Van der Vennestraat/Van Ostadestraat aangepast.
Op de Koningin Emmakade richting Prins Hendrikstraat en op de
Vaillantlaan richting Frans Halsstraat worden de afslagmogelijkheden
veranderd.
Om de doorstroming op de Vaillantlaan te verbeteren krijgt deze een
middenberm van het Vaillantplein tot aan de Van der Vennestraat. Dat
moet illegaal keren tegengaan, wat nu tot hinderlijke verstoringen
voor het doorgaande verkeer leidt. De Hoefkade krijgt meer
opstelmogelijkheden bij de kruising met de Vaillantlaan. De Van
Ostadestraat gaat beter aansluiten op de Van der Vennestraat; daardoor
kan de Vaillantlaan ter plaatse meer verkeer verwerken. Afslaan naar
links vanaf de Vaillantlaan naar de Frans Halsstraat wordt verboden.
Ook de Noordwest Buitensingel en de Koningin Emmakade/Waldeck
Pyrmontkade worden aangepakt. Op de eerstgenoemde komt een extra
opstelstrook voor rechtsaf naar de Loosduinseweg. Het zal niet langer
mogelijk zijn vanaf de Koningin Emmakade linksaf te slaan naar de
Prins Hendrikstraat.
Bij de Westermolens komt een aparte opstelstrook voor afslaand verkeer
naar links en wordt de kruising geasfalteerd. Bij de supermarkt op de
hoek Waldeck Pyrmontkade/Laan van Meerdervoort wordt een laad- en
losplaats ruimer gemaakt.
De Centrumring bundelt het verkeer op hoofdroutes rond het centrum.
De ring leidt het verkeer van daar van of naar de binnenstad. De
doorstroming op het deel van de Centrumring tussen
Binckhorstlaan/Mercuriusweg en Groot Hertoginnelaan is eerder
onderzocht door het Groene Golf Team, een adviesorganisatie opgericht
door Rijkswaterstaat. Het oordeel was dat de meeste kruisingen het
verkeer in 2010 kunnen verwerken. Voor de knelpunten zijn
verbetervoorstellen uitgewerkt die de Centrumring meer capaciteit
geven.
Eerder kwamen al maatregelen in de inspraak voor verbetering van de
Calandstraat door onder andere vrijliggende fietspaden en minder
kruisend verkeer. In studie is nog of de verkeerslichtinstallaties van
meerdere kruisingen aan elkaar kunnen worden gekoppeld. Daardoor hoeft
het verkeer minder vaak en/of minder lang voor een rood licht te
wachten. De bomen die voor de maatregelen moeten wijken worden
gecompenseerd in de omgeving.
De maatregelen worden eind 2009 uitgevoerd.
Inspraak
Het voorontwerp voor de maatregelen op de Koningin Emmakade, de
Noordwest Buitensingel en delen van de Vaillantlaan liggen van 15
april tot en met 3 juni 2009 ter inzage in het gemeentelijk
ContactCentrum in het Haagse Stadhuis (Spui 70) en in het
stadsdeelkantoor Segbroek (Fahrenheitstraat 190). Belanghebbenden
kunnen tot en met 3 juni 2009 schriftelijk reageren op de voorstellen.
Gemeente Den Haag