Royal Haskoning
TEC verwerft opdracht voor het ontwerp van de vaste oeververbinding
tussen Denemarken en Duitsland
7-4-2009
Een internationaal consortium bestaande uit Rambøll (DK), ARUP (UK) en
Tunnel Engineering Consultants, TEC (Royal Haskoning, DHV, Witteveen +
Bos) uit Nederland, heeft de opdracht verworven voor het ontwerp van
een 19 km lange afgezonken tunnel tussen Denemarken en Duitsland. TEC
verstevigt met de verwerving van dit project haar leidende positie in
de internationale markt van afgezonken tunnels.
Dinsdag 24 maart jl. heeft het Deense parlement het verdrag voor de
bouw van een vaste oeververbinding tussen Denemarken en Duitsland met
een overweldigende meerderheid bekrachtigd. Nu kan er begonnen worden
met het ontwerp van de verbinding. De Femern Bælt A/S, belast met de
voorbereidende werkzaamheden voor de bouw van de vaste
oeververbinding, heeft op 6 april jl. hiertoe een contract getekend
met het consortium.
Voor de 19 km lange verbinding zullen parallel een brug- en een
tunnelontwerp worden ontwikkeld. De Femern Bælt A/S zal een
definitieve keuze voor een brug of tunnel maken als beide ontwerpen
voldoende zijn uitgewerkt en de keuze gebaseerd kan worden op een
evenwichtige afweging van alle relevante aspecten. De verbinding wordt
een van de grootste vaste oeververbindingen ter wereld en bestaat uit
een autoweg met twee keer twee rijstroken en een tweesporige
treintunnel. De tunneloplossing is veruit de langste en een van de
diepste afgezonken tunnels ter wereld. De kosten voor de realisering
van het project zijn geraamd op een bedrag van 6,6 miljard euro,
inclusief de aanpassing van de infrastructuur op de Deense en Duitse
oevers. De voorbereidende ontwerpwerkzaamheden nemen naar verwachting
drie jaar in beslag. De verbinding kan naar verwachting eind 2018 in
gebruik worden genomen.
TEC
TEC is een permanent samenwerkingsverband tussen drie Nederlandse
adviesbureaus Royal Haskoning, DHV en Witteveen+Bos, dat zich richt op
het ontwerp van ondergrondse verkeersinfrastructuur. TEC is sinds haar
oprichting in 1988 continu betrokken geweest bij het ontwerp en de
uitvoering van een groot aantal afgezonken tunnels in binnen- en
buitenland. Zo was TEC van 1993 tot 2000 betrokken bij het ontwerp en
de uitvoering van de Øresund vaste oeververbinding tussen Denemarken
en Zweden, vanaf 2002 bij de 8,6 km lange Busan Geoje vaste
oeververbinding in Zuid Korea en vanaf 2008 bij de 32 km lange vaste
oeververbinding tussen Hong Kong, Zhuhai en Macao in China. In al deze
projecten zitten afgezonken tunnels met lengten variërend tussen de
3,2 en 6,0 km.
www.tec-tunnel.com
www.fehmarnlink.com
Meer informatie
Katinka Erkens-Janssen
Katinka Erkens-Janssen
T +31 (0)24 328 49 72
E Katinka Erkens-Janssen
Wim Janssen
Wim Janssen
T +31 (0)24 3284 335
E Wim Janssen