Royal Haskoning


TEC verwerft opdracht voor het ontwerp van de vaste oeververbinding tussen Denemarken en Duitsland


7-4-2009

Een internationaal consortium bestaande uit Rambøll (DK), ARUP (UK) en Tunnel Engineering Consultants, TEC (Royal Haskoning, DHV, Witteveen + Bos) uit Nederland, heeft de opdracht verworven voor het ontwerp van een 19 km lange afgezonken tunnel tussen Denemarken en Duitsland. TEC verstevigt met de verwerving van dit project haar leidende positie in de internationale markt van afgezonken tunnels.

Dinsdag 24 maart jl. heeft het Deense parlement het verdrag voor de bouw van een vaste oeververbinding tussen Denemarken en Duitsland met een overweldigende meerderheid bekrachtigd. Nu kan er begonnen worden met het ontwerp van de verbinding. De Femern Bælt A/S, belast met de voorbereidende werkzaamheden voor de bouw van de vaste oeververbinding, heeft op 6 april jl. hiertoe een contract getekend met het consortium.

Voor de 19 km lange verbinding zullen parallel een brug- en een tunnelontwerp worden ontwikkeld. De Femern Bælt A/S zal een definitieve keuze voor een brug of tunnel maken als beide ontwerpen voldoende zijn uitgewerkt en de keuze gebaseerd kan worden op een evenwichtige afweging van alle relevante aspecten. De verbinding wordt een van de grootste vaste oeververbindingen ter wereld en bestaat uit een autoweg met twee keer twee rijstroken en een tweesporige treintunnel. De tunneloplossing is veruit de langste en een van de diepste afgezonken tunnels ter wereld. De kosten voor de realisering van het project zijn geraamd op een bedrag van 6,6 miljard euro, inclusief de aanpassing van de infrastructuur op de Deense en Duitse oevers. De voorbereidende ontwerpwerkzaamheden nemen naar verwachting drie jaar in beslag. De verbinding kan naar verwachting eind 2018 in gebruik worden genomen.

TEC
TEC is een permanent samenwerkingsverband tussen drie Nederlandse adviesbureaus Royal Haskoning, DHV en Witteveen+Bos, dat zich richt op het ontwerp van ondergrondse verkeersinfrastructuur. TEC is sinds haar oprichting in 1988 continu betrokken geweest bij het ontwerp en de uitvoering van een groot aantal afgezonken tunnels in binnen- en buitenland. Zo was TEC van 1993 tot 2000 betrokken bij het ontwerp en de uitvoering van de Øresund vaste oeververbinding tussen Denemarken en Zweden, vanaf 2002 bij de 8,6 km lange Busan Geoje vaste oeververbinding in Zuid Korea en vanaf 2008 bij de 32 km lange vaste oeververbinding tussen Hong Kong, Zhuhai en Macao in China. In al deze projecten zitten afgezonken tunnels met lengten variërend tussen de
3,2 en 6,0 km.

www.tec-tunnel.com
www.fehmarnlink.com

Meer informatie

Katinka Erkens-Janssen
Katinka Erkens-Janssen
T +31 (0)24 328 49 72
E Katinka Erkens-Janssen

Wim Janssen
Wim Janssen
T +31 (0)24 3284 335
E Wim Janssen